Hei!
Suunnittelemme kellariremonttia poistaaksemme mahdollisimman paljon riskirakenteita.
Kyse on kahdesta huoneesta, joilla molemmilla on 2 ulkoseinää. Tällä hetkellä siinä on puurunko, eristys ja puupaneeli. Paneelin takana kulkee sekä putkia pattereille että sähköasennuksia. Ajatuksena on edelleen säilyttää ullakkoväli, jotta asennustilaa säilyisi.
Nyt kysymykseeni - miten rakennamme tämän parhaiten kosteuden välttämiseksi?
Betonia mitattiin kosteuden suhteen sekä lattian että ulkoseinän kohdalla noin 3 vuotta sitten (kun ostimme talon) ja kosteus oli marginaalisesti kohonnut, oli käytännössä rajaarvolla, joten oletan ettei kyseessä ole suuri kosteusongelma.
Ajatukseni on seuraava:
Rakennetaan uusi seinä teräsrungolla - levytyyppi (Fermacell, kipsilevy tai kosteudenkestävä kipsilevy) - maalatut pinnat. Seinän tulee tietenkin olla eristämätön. Sen lisäksi suunnittelen ilmaraon jättämistä seinän ala- ja yläreunaan, jotta ilma pääsee liikkumaan seinän läpi.
1. Minkä tyyppinen levy tulisi valita? Olen katsonut sekä Fermacellia että kosteudenkestävää kipsilevyä, jotka ovat epäorgaanisia, mutta onko se tarpeen vai toimisiko tavallinen kipsilevy yhtä hyvin? Tuntuu siltä, että tästä on todella paljon eriäviä mielipiteitä, kun etsii tietoa.
2. Metallirungolla siitä tulee "tiivis" ylä- ja alareunasta, missä sokkeli ja palapuut sijaitsevat, mikä ehkäisee raon jättämisen lattiasokkelin ja kattolistan kohdalle. Voiko runkoa leikata pienemmiksi osioiksi, jotta ilma pääsee virtaamaan seinän sisään ja ulos? Ajattelin, että leikkaamalla noin 5 cm jokaiseen "osioon", vai tekeekö se rungosta liian epävakaan? Ehkä voisi porata reikiä ilman kulkemiseksi?
Tällä hetkellä siellä on myös rakennettu lattia, jossa on solumuovia (noin 20 mm) betonilaattaa vasten, sen päällä lattialla kipsilevyä ja päällä muovimatto. Ajatuksena on purkaa kaikki ja laittaa vain huopamatto suoraan betonille. Uskon kuitenkin, että meillä on tiettyjä korkeuseroja, joita meidän on hallittava, ja siksi se on rakennettu tällä tavoin tällä hetkellä. Miten käsitellä korkeuserot parhaiten ilman, että rakentaa orgaanista materiaalia rakenteeseen? Luulen, että kyse on korkeuseroista korkeammista kuin mitä haluaisi tasoittaa valuvalulla.
Kiitos!