Minulla on rivitalohuoneisto. Minulla on kaukolämpö yhteisön kautta, yksiputkijärjestelmä ja kellari jota ei ole salaojitettu 50 vuoteen. Kaikki muut talot täällä näyttävät samalta eikä kukaan ole edes ajatellut salaojituksen tekemistä, koska kellareissa ei ole ongelmia. Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä koskien salaojitusta.

Nyt on niin, että portaat alas kellariin ovat ulkoseinää vasten, koolattu puurimoilla ja eristetty. Olen poistanut kipsilevyn ja se näyttää hyvältä, kuivaa ja siistiä. Koolauksen alla lattiakulmassa kulkee yksiputkijärjestelmä, joka kiertää koko rivitalon kellarin ulkoseinissä.

Haluaisin poistaa yksiputkijärjestelmän portaiden alta ja vetää sen toista kautta, mutta en enää siinä. Mietin, auttaako putkijärjestelmä seinää ja puurimoja kuivumaan, jos siellä olisi kosteutta. Ja jos poistan putken, häviääkö mahdollisuus lämmön nousta ja pitää sen kuivana ja siistinä.

On hyvä tietää, että talon ulkopuolella maasto viettää voimakkaasti ulospäin ja meillä on valtava katon ylitys, joka suojaa maata sateelta. Katto ulottuu noin 2 metriä talosta.

Uskotteko, että on ongelma, jos poistaa putken ja siirtää sen toiseen paikkaan?

Haluan poistaa putken ja sitten tiivistää seinän täysin niin, että se on täysin tiivis seinään nähden. Syy on se, että meillä on sokeritoukkia ja haluamme sulkea kaikki raot ja piilopaikat, ja tämä on yksi sellainen paikka. Samalla haluaisimme vetää lämmitysputken toista kautta kun kuitenkin remontoimme.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.