15 952 lukukertaa ·
13 vastausta
16k lukukertaa
13 vastausta
Kellarin seinien tasoitus GipsFillerillä?
Hei!
Olemme palkanneet käsityöläisiä laittamaan kellarimme kuntoon. Aiemmin yhdessä huoneessa oli kipsilevyjä suoraan ulkoseiniä vasten ja siellä oli kosteaa alhaalla lattian rajassa, mutta nyt ne on purettu. Muuten kellarissa ei ole kosteusongelmia ja alkuperäinen rappaus vuodelta 1957 on lähes kaikkialla.
Mutta välttääksemme kosteusongelmia tulevaisuudessa haluamme, että seinät voivat hengittää ja olemme siksi pyytäneet käsityöläisiä rappaamaan seinät ja sitten maalaamaan ne maasilikaattimaalilla tai vastaavalla maalilla. Mietimme Flüggerin Facade Impreduria, joka on silikonimaali ja sen pitäisi hengittää yhtä hyvin kuin maasilikaattimaali, mutta se voidaan sävyttää eri väreihin.
Käsityöläiset haluavat nyt käyttää Cascos GipsFilleriä seinien rappaamiseen/tasoittamiseen sen sijaan, että käyttäisivät kipsirappia, kuten olimme toivoneet. Olen lukenut täältä foorumilta, että tasoitetta ei pitäisi käyttää kellarin seinissä, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi.
Cascos GipsFillerin tuoteselosteessa kerrotaan, että sitä tulisi käyttää sisätiloissa ja pinnoilla, jotka voivat altistua kosteudelle, suositellaan käytettäväksi HusFixin sijaan.
Tietääkö joku, onko ok käyttää GipsFilleriä kellarin seinissä, jotka tarvitsevat hengittää? Sehän on sekoitus rappausta ja tasoitetta, jos olen ymmärtänyt oikein.
Toivottavasti joku osaa vastata.
Olemme palkanneet käsityöläisiä laittamaan kellarimme kuntoon. Aiemmin yhdessä huoneessa oli kipsilevyjä suoraan ulkoseiniä vasten ja siellä oli kosteaa alhaalla lattian rajassa, mutta nyt ne on purettu. Muuten kellarissa ei ole kosteusongelmia ja alkuperäinen rappaus vuodelta 1957 on lähes kaikkialla.
Mutta välttääksemme kosteusongelmia tulevaisuudessa haluamme, että seinät voivat hengittää ja olemme siksi pyytäneet käsityöläisiä rappaamaan seinät ja sitten maalaamaan ne maasilikaattimaalilla tai vastaavalla maalilla. Mietimme Flüggerin Facade Impreduria, joka on silikonimaali ja sen pitäisi hengittää yhtä hyvin kuin maasilikaattimaali, mutta se voidaan sävyttää eri väreihin.
Käsityöläiset haluavat nyt käyttää Cascos GipsFilleriä seinien rappaamiseen/tasoittamiseen sen sijaan, että käyttäisivät kipsirappia, kuten olimme toivoneet. Olen lukenut täältä foorumilta, että tasoitetta ei pitäisi käyttää kellarin seinissä, mikä tekee minut hieman huolestuneeksi.
Cascos GipsFillerin tuoteselosteessa kerrotaan, että sitä tulisi käyttää sisätiloissa ja pinnoilla, jotka voivat altistua kosteudelle, suositellaan käytettäväksi HusFixin sijaan.
Tietääkö joku, onko ok käyttää GipsFilleriä kellarin seinissä, jotka tarvitsevat hengittää? Sehän on sekoitus rappausta ja tasoitetta, jos olen ymmärtänyt oikein.
Toivottavasti joku osaa vastata.
Kyllä, useimmat tuntuvat ajattelevan niin ja että sen sijaan tulisi käyttää vain kalkkilaastia tai vastaavaa. Mutta sekä täällä foorumilla että kun puhuu vähän asiantuntijoiden kanssa, on joitakin, jotka puhuvat giås-kipsin ja sen etujen puolesta. Finjas-kipsilaasti on esimerkiksi täysin epäorgaanista ja voi sekä ottaa vastaan että luovuttaa kosteutta, samalla kun sitä voidaan käyttää useimmilla alustoilla. Ja jos olen ymmärtänyt oikein, sitä on melko helppo työstää ja sillä saa aikaan kohtalaisen sileän seinän.
En voi nähdä, mitä ongelmia olisi käyttää kipsilaastia melko kuivassa kellarin seinässä.
Sen sijaan olen hieman epävarma Gipsfilleristä, koska se ei ole puhdasta kipsiä vaan seos kipsistä ja tasoitteesta, ja kuten olen yrittänyt lukea täällä foorumilla, tasoitetta ei tulisi käyttää kellarissa.
En voi nähdä, mitä ongelmia olisi käyttää kipsilaastia melko kuivassa kellarin seinässä.
Sen sijaan olen hieman epävarma Gipsfilleristä, koska se ei ole puhdasta kipsiä vaan seos kipsistä ja tasoitteesta, ja kuten olen yrittänyt lukea täällä foorumilla, tasoitetta ei tulisi käyttää kellarissa.
miksei käytetä samaa rappausta, joka on jo seinillä? Finjalla on KC-rappauksia, joita todennäköisesti on vanhoilla seinilläsi. Valikoimassa on karkeaa rappausta isojen reikien täyttämiseen sekä hienompaa kuivaa rappausta pienemmillä hiekanjyvillä, jotka antavat sileän pinnan. Jos seinäsi ovat maalaamattomia, saattaa etsiä materiaalia, joka kuivuu nopeasti ja voidaan maalata kerralla? KC-rappaus vaatii odotusaikaa – sen pitäisi kuivua 28 päivää Finjan mukaan. Kipsirappaus ei sovellu, koska se kestää kosteutta yhtä huonosti kuin kipsilevy, joka kärsi kosteusvaurioista sinulla. Kipsifilleri kuulostaa tuotteelta, jolla paklataan/korjataan kipsilevyjä...?
Oikopolut säästävät aikaa, mutta kestävyys on mielestäni hyvin epävarma
gaia
Oikopolut säästävät aikaa, mutta kestävyys on mielestäni hyvin epävarma
gaia
Kohtuullisen kuiva ei ole tarpeeksi kuiva kipsille. Kipsi ei kestä jatkuvaa kosteuden nousua ja murenee paljon nopeammin kuin muut epäorgaaniset laastit ja se on myös tiiviimpi kuin vanha laastisi.therese77 sanoi:Finjas kipsilaasti on esimerkiksi täysin epäorgaaninen ja voi sekä imeä että luovuttaa kosteutta, samalla kun sitä voi käyttää useimmilla alustoilla. Ja jos olen ymmärtänyt oikein, on melko helppokäyttöinen ja mahdollista saada aikaan kohtuullisen sileä seinä.
En voi nähdä, mitä ongelmia olisi käyttää kipsilaastia kohtuullisen kuivalla kellariseinällä.
Tällä hetkellä sinulla on melko vaaraton kosteuden nousu, mutta se muuttuu huonommaksi, kun kipsi päätyy päälle. Päätät itse, kuinka haluat, mutta älä ylläty, jos tieto kipsin ominaisuuksista ei koske kellariseiniä. Parasta soittaa valmistajalle ja esittää konkreettinen kysymys siitä, toimiiko se kellarissa.
gaia
gaia
Kiitos kaikista arvokkaista vinkeistä ja kommenteista! On hyvä, että foorumi on olemassa, jotta voi saada erilaisia näkökulmia.
Puhuin eilen yhden Finjan kuivalaastin yhteyshenkilön kanssa ja kysyin kipsilaastista kellarissa, ja hänen mukaansa se toimisi. Luonnollisesti varauksella, koska se riippuu kellarista, mutta kuten kuvasin sitä, ettei siellä ole suoria merkkejä kosteudesta tänään, ei pitäisi olla ongelmia. Finjan mukaan kipsilaasti voi sekä imeä että vapauttaa kosteutta.
Kävin myös K-Rauta:ssa tänään ja kysyin, ja heidän suosituksensa oli kipsilaasti, kun he näkivät palan seinästä, jonka olin ottanut mukaani. He eivät suositelleet kipsitasoitetta, joten sitä emme ainakaan aio käyttää.
Onko sillä merkitystä, että kipsilaastikerros on ohut nykyisen seinän ja uuden maalauksen välillä? Ajattelin, että mitä paksumpi kerros kipsilaastia, sitä huonompi mahdollisuus kosteuden kulkeutumiseen.
Kellareiden kanssa on vaikeaa, koska mielipiteet siitä, mikä toimii tai ei, ovat niin jakautuneet. Tuntuu siltä, että erityisesti kellareiden osalta mielipiteet ovat hyvin jakautuneet.
Täytyy miettiä asiaa yön yli ja toivoa, että herää parhaan ratkaisun kanssa!
Aion soittaa Finjalle ja Maxitille (nykyisin Weber) maanantaina kuullakseni, mitkä heidän tuotteistaan heidän mielestään toimivat.
Puhuin eilen yhden Finjan kuivalaastin yhteyshenkilön kanssa ja kysyin kipsilaastista kellarissa, ja hänen mukaansa se toimisi. Luonnollisesti varauksella, koska se riippuu kellarista, mutta kuten kuvasin sitä, ettei siellä ole suoria merkkejä kosteudesta tänään, ei pitäisi olla ongelmia. Finjan mukaan kipsilaasti voi sekä imeä että vapauttaa kosteutta.
Kävin myös K-Rauta:ssa tänään ja kysyin, ja heidän suosituksensa oli kipsilaasti, kun he näkivät palan seinästä, jonka olin ottanut mukaani. He eivät suositelleet kipsitasoitetta, joten sitä emme ainakaan aio käyttää.
Onko sillä merkitystä, että kipsilaastikerros on ohut nykyisen seinän ja uuden maalauksen välillä? Ajattelin, että mitä paksumpi kerros kipsilaastia, sitä huonompi mahdollisuus kosteuden kulkeutumiseen.
Kellareiden kanssa on vaikeaa, koska mielipiteet siitä, mikä toimii tai ei, ovat niin jakautuneet. Tuntuu siltä, että erityisesti kellareiden osalta mielipiteet ovat hyvin jakautuneet.
Täytyy miettiä asiaa yön yli ja toivoa, että herää parhaan ratkaisun kanssa!
Aion soittaa Finjalle ja Maxitille (nykyisin Weber) maanantaina kuullakseni, mitkä heidän tuotteistaan heidän mielestään toimivat.
Kun otat yhteyttä Finjaan ja Maxitiin, sinun tulisi mainita, että kosteutta on ollut alimmissa osissa, kun kipsilevyjä on asennettu seinälle, eikä vain sanoa, että ei ole suoria merkkejä kosteudesta. Selkeä ja suoraviivainen kannattaa varmasti.
Kellarin ulkoseinän tila ei ole staattinen, vaan se vaihtelee ajan myötä ja silloin on hyvä olla marginaalit.
Kellarin ulkoseinän tila ei ole staattinen, vaan se vaihtelee ajan myötä ja silloin on hyvä olla marginaalit.
Nyt olen puhunut Finjan, Maxitin (Weberhän he nykyään ovat) ja henkilökunnan kanssa K-raudan myymälässä Kungens Kurvassa, Tukholmassa ja vaikka on hieman eriäviä mielipiteitä siitä, mikä on paras, kaikki sanovat, että kipsi tulisi toimia. Käsityöläisemme ovat näin saaneet ohjeen että he poistaisivat edellisen maalin, joka oli joillakin kellarin seinien osilla, mitä he ovat tehneet. He ovat myös poistaneet kaiken vanhan maalin joistakin paikoista ja ovat nyt alkaneet rappaamaan kipsillä.
Joten nyt vain pidetään peukkuja ja toivotaan....
Uusi pieni huolenaihe, joka on ilmentynyt, on että sisään tuleviin kylmävesiputkiin, jotka nyt on koteloitu, muodostuu kondenssia. Tätä ongelmaa meillä ei ole koskaan aiemmin ollut, ja kysymys on, kuinka paljon se johtuu koteloinnista ja kuinka paljon siitä, että emme ole nyt remontti aikana käyttäneet ilmanvaihto/lämmönvaihdinta kellarissa. Lisäksi lisäämme kosteutta kipsauksesta ja lattian tasoittamisesta.
Olen eristänyt osan putkista nyt, mutta on mahdotonta saada kaikkea eristettyä. Aiomme myös asentaa ilmanvaihtokalterin kotelointiin lisäämään ilmanvirtausta. Toivottavasti se riittää! En halua kosteusongelmia näihin koteloihin tulevaisuudessa.
Onko kenelläkään vinkkejä?
Joten nyt vain pidetään peukkuja ja toivotaan....
Uusi pieni huolenaihe, joka on ilmentynyt, on että sisään tuleviin kylmävesiputkiin, jotka nyt on koteloitu, muodostuu kondenssia. Tätä ongelmaa meillä ei ole koskaan aiemmin ollut, ja kysymys on, kuinka paljon se johtuu koteloinnista ja kuinka paljon siitä, että emme ole nyt remontti aikana käyttäneet ilmanvaihto/lämmönvaihdinta kellarissa. Lisäksi lisäämme kosteutta kipsauksesta ja lattian tasoittamisesta.
Olen eristänyt osan putkista nyt, mutta on mahdotonta saada kaikkea eristettyä. Aiomme myös asentaa ilmanvaihtokalterin kotelointiin lisäämään ilmanvirtausta. Toivottavasti se riittää! En halua kosteusongelmia näihin koteloihin tulevaisuudessa.
Onko kenelläkään vinkkejä?
Talon omistaja
· Västernorrland
· 2 538 viestiä
Mielenkiintoinen ketju. Olen itse viimeistelemässä seinät kellarissa. Olen poistanut eräänlaisen avoimen ruskean ruutukankaan. Oletan, että se on itse liima, joka muodostaa ruutukuvion seinille, olen yrittänyt raaputtaa lastalla, mutta vain irtonainen osa lähtee pois. Mietin, voisiko käyttää jonkinlaista liuotinta? Sitten käytän husfixiä suurempiin epätasaisuuksiin.
Talon omistaja
· Västernorrland
· 2 538 viestiä
bumppaan tätä ketjua!
Eikö kukaan voisi vastata kysymykseeni??
Eikö kukaan voisi vastata kysymykseeni??
Mattias
En tiedä, millainen kangas se on, mutta luin seuraavaa Vi i Villa -lehdestä.
Levitä kerros tapettiliimaa ja kiinnitä sitten muovikalvo tapetin päälle. Jätä muovista kunnollinen osa katon kohdalle, josta voit tarttua ja vetää. Varmista ensin, että tapettiliima on kuivunut kunnolla. Tämä kestää yleensä vähintään 3 tuntia. Etuna on, että koska se kestää niin pitkään, tapettiliima kostuttaa kangastapetin kunnolla.
Muovikalvot kiinnittyvät kangastapettiin, joka lähtee sitten mukaan.
Joka tapauksessa näyttää siltä, että vesi on hyvä aine, joka liuottaa liiman.
Muuten voit vuokrata jyrsimen.
En tiedä, millainen kangas se on, mutta luin seuraavaa Vi i Villa -lehdestä.
Levitä kerros tapettiliimaa ja kiinnitä sitten muovikalvo tapetin päälle. Jätä muovista kunnollinen osa katon kohdalle, josta voit tarttua ja vetää. Varmista ensin, että tapettiliima on kuivunut kunnolla. Tämä kestää yleensä vähintään 3 tuntia. Etuna on, että koska se kestää niin pitkään, tapettiliima kostuttaa kangastapetin kunnolla.
Muovikalvot kiinnittyvät kangastapettiin, joka lähtee sitten mukaan.
Joka tapauksessa näyttää siltä, että vesi on hyvä aine, joka liuottaa liiman.
Muuten voit vuokrata jyrsimen.
Talon omistaja
· Västernorrland
· 2 538 viestiä
Itse kangas irtoaa helposti, mutta koska se on liimattu ja jäljelle jää pieni ohut ruutukuvio, se taitaa olla liimaa. Mutta se on varmaan niin kuin sanot. Ehkä voisi käyttää hiomakonetta, jossa on hyvin karkeaa hiekkapaperia, täytyyhän vain tehdä se ulkoseinän suuntaan. Kysymys on sitten, miten saan aikaan sileän pinnan tai riittääkö vain maalata rappaus/silikaattimaalilla ja toivoa, että se täyttää jotain.
Klikkaa tästä vastataksesi