16 598 lukukertaa ·
31 vastausta
17k lukukertaa
31 vastausta
Apua kellarin seinien rappauksessa
Sivu 1 / 3
Aion kellarissani tehdä pesutuvan, jossa on laattaa seinillä. Nyt olen jumissa. Minun täytyy nimittäin tasoittaa seinät jollakin "puhtaalla" betoniharkkoseinälläni. Olen saanut ehdotuksen käyttää rappauslaastia B. Sen tulee olla 1cm - hieman yli 2 cm paksu. Kuten sanottu, tämän päälle tulee laattaliima ja laatat. Haluaisin tietoa Finjan valikoimasta, jos mahdollista, sillä sitä kauppiaani tarjoaa.
NYT KYSYMYKSET
Onko rappauslaasti B paras valinta minulle?
Ennen rappausta, pohjustus betoniharkolle? Milloin kastelu ja kuinka paljon? Millä pohjustaa? Miten? Kuivumisaika ennen rappauksen aloittamista?
Heitän sitten rappauksen napakasti seinälle ja tasoitan, mutta kuinka pian? Milloin poistaa linjat?
Pelkään vähän, että rappauslaasti B on liian heikko ja kun lisään siihen vahvan laattaliiman, rappaus ei kestä sitä? Oikein? Väärin?
NYT KYSYMYKSET
Onko rappauslaasti B paras valinta minulle?
Ennen rappausta, pohjustus betoniharkolle? Milloin kastelu ja kuinka paljon? Millä pohjustaa? Miten? Kuivumisaika ennen rappauksen aloittamista?
Heitän sitten rappauksen napakasti seinälle ja tasoitan, mutta kuinka pian? Milloin poistaa linjat?
Pelkään vähän, että rappauslaasti B on liian heikko ja kun lisään siihen vahvan laattaliiman, rappaus ei kestä sitä? Oikein? Väärin?
Olen lukenut sen useita kertoja. Mutta sitä ihmettelen, kun aion laittaa 20 mm rappausta joihinkin paikkoihin, pitäisikö minun käyttää b tai c laastia, milloin minun pitäisi pohjustaa ja milloin vedän johteiden mukaan. Ei ole mainintaa laatoituksesta jälkeenpäin, joten haluaisin saada tietoa juuri omista ongelmistani. Kiitos kuitenkin vastauksesta alex86
Viimeksi muokattu:
Sinun tulisi käyttää vähintään B-käyttöä, C-käyttö on hienompaa ja se muodostaa kuivuushalkeamia, jos levität liian paksusti. Ei ole mitään ongelmaa laatoittaa tämä alusta, kun olet tasoittanut. Laattasi pysyvät tiukasti kiinni! Pohjusta seinä edellisenä päivänä samalla materiaalilla, jolla tasoitat (oletan, että sinulla on yhä betonia), niin se ehtii kuivua. Se kuivuu paljon hitaammin betonilla. Jos olet hyvin kokematon etkä ole koskaan tasoittanut aiemmin, suosittelen hankkimaan teräsliipan, jotta voit levittää laastin lyömisen sijaan. Onnea matkaan!
En täällä täytyy osata (ehkä muutan mieltäni kun olen jo aloittanut) kauppiaani on puhunut Finjan kanssa ja he suosittelivat puts bruk c:tä. Joten luulen, että menen heidän suosituksensa mukaan. Mutta ei kun soitan heille itse ja tarkistan. JimmyN vähän hidasta, mutta kirjoitat (oletan, että sinulla on edelleen betong) mitä tarkoitat minun seinäni ovat puhtaat puts ja ovat betonghålstenistä. Joten siis jo edellisenä päivänä ajattelin kastelua tänään slammning huomenna ja sitten putsaus ennen kuin se on täysin kuivunut. Väärin???
Työskentelen aika hitaasti, mutta jos kaista on noin 75 cm, täytän noin 3–4 kaistaa teräksisellä skaansilla ennen kuin palaan takaisin ja tasoitan 2–3 ensimmäistä ja täytän uudelleen siellä, missä minulla on ollut rimoitus. Sitten ehkä täytän vielä yhden kaistan ja palaan takaisin ja aloitan tasoitusharjan vetämisen tasoitettujen kaistojen päälle, ja näin etenen eteenpäin. Siitä ei tule kaunista, jos odotat liian kauan harjaamisen kanssa, mutta sillä ei ole niin väliä, jos aiot laatoittaa.
Kastelu kannattaa tehdä mieluiten päivää ennen pohjustusta/slammausta, parasta on, jos pinta on vedellä kyllästetty, mutta ei märkä. Kastele vähän kerrallaan ja huoltokastele sen jälkeen. Odota päivä uuden rappauksen huoltokastelun kanssa ja kastele sitten pehmeästi, jotta et huuhtele sitä pois.
Kastelu kannattaa tehdä mieluiten päivää ennen pohjustusta/slammausta, parasta on, jos pinta on vedellä kyllästetty, mutta ei märkä. Kastele vähän kerrallaan ja huoltokastele sen jälkeen. Odota päivä uuden rappauksen huoltokastelun kanssa ja kastele sitten pehmeästi, jotta et huuhtele sitä pois.
Olen kuullut molempia vaihtoehtoja, joten sillä ei ole niin suurta merkitystä kumpi. Minulla on joskus ollut useita viikkoja pohjustuksen ja rappauksen välillä, koska minulla on ollut verkko myös ja teen näitä vain viikonloppuisin.Kromo sanoi: