19 656 lukukertaa ·
6 vastausta
20k lukukertaa
6 vastausta
Kattotuolien mitoitus
Aion rakentaa autotallin, mutta rakennuskorkeudessa on rajoituksia ja haluan, että siellä on autonostin, joten ajatuksena on rakentaa harjakatto. Ongelma on, että autotallin ovi tulee päätyyn, joten sen yläpuolelle on saatava jotain kannattavaa, mutta kysymys on, kuinka paksu sen täytyy olla? Seinät on tarkoitus rakentaa 145 mm paksuista eristettä käyttäen ja asun Hallandissa, joten lumikuorma-alue on 1 tai enintään 1,5. Onko pitkä liimapuupalkki 115x315x800 riittävän paksu?
Vinkkejä rakennusprojektin toteuttamiseen otetaan mielellään vastaan.
/Tommy
Vinkkejä rakennusprojektin toteuttamiseen otetaan mielellään vastaan.
/Tommy
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Tarkista Moelvensin sovellus. Siellä voit myös tarkistaa harjapalkin ja myös tolpat (ainakin muistaakseni) portin vieressä.
Saan kyllä mitoituksen harjapalkista ja pistekuormituksen, joka tulee keskelle autotallin oven yläpuolelle tässä sovelluksessa, mutta en oikein tiedä, miten minun pitäisi laskea palkki autotallin oven yläpuolelle.
Pistekuorman tulisi ilmeisesti olla 31.2 Kn, jos olen tehnyt oikein sovelluksessa, joten kysymys kuuluu, kuinka vahva palkin autotallin oven yläpuolella täytyy olla kestämään sen.
/Tommy
Pistekuorman tulisi ilmeisesti olla 31.2 Kn, jos olen tehnyt oikein sovelluksessa, joten kysymys kuuluu, kuinka vahva palkin autotallin oven yläpuolella täytyy olla kestämään sen.
/Tommy
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos arvioidaan karkeasti (ilman, että tunnetaan rakenteen yksityiskohtia) noin 2 kN/neliömetri omapainolle ja lumikuormalle, koko kattorakenne painaa noin 80 kN, josta puolet, 40 kN, kohdistuu harjapalkkiin. Tässä tapauksessa liimapalkki, jonka mitat ovat 115x315, on juuri rajoilla. Pistekuorma autotallin oven yläpuolella tulisi olemaan noin 20 kN eikä 31,2. Tällöin riittää liimapalkki, jonka mitat ovat 115x270. Porttia ympäröivien tolppien mitoitus vaatii tolppien korkeuden tuntemista, mutta liimapuupylväät, joiden mitat ovat 115x115, kestävät 14 kN pylvästä kohden jopa 8 metrin nurjahduspituuteen asti, joten ne toimivat varmasti. Tietynlainen varoitus mitoitusohjelmista voi olla aiheellinen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä, 115x360 on hyvä.
Hei työskentelen samanlaisen projektin parissa, kuitenkin 9x10 m autotalli, ja Ruotsin trä-sovelluksen mukaan heillä ei ole palkkia, joka kestäisi niin pitkän jännevälin?? Kahdella tolppalla seinänpäissä. Voin kuitenkin harkita kolmatta tolppaa 2 m autotallin sisällä, minkälainen vahva palkki tarvitaan siinä tapauksessa?
Lumivyöhyke 3
Peltikatto
Eristetty autotalli
Lisäksi minun pitää katkaista katto talon päätyä vasten, mikä tarkoittaa, että siihen tulee myös palkki, joka lepää autotallin palkin ja talon varassa, noin 4,5 m.
Lumivyöhyke 3
Peltikatto
Eristetty autotalli
Lisäksi minun pitää katkaista katto talon päätyä vasten, mikä tarkoittaa, että siihen tulee myös palkki, joka lepää autotallin palkin ja talon varassa, noin 4,5 m.
Klikkaa tästä vastataksesi