3 784 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Kysymys mitoittamisesta, harjakatto
Hei,
Olemme rakentaneet vierasmajan paikan päällä ja meillä on hieman pohdintaa harjapalkin mitoituksesta ja rakennustavasta, onko se todella ok. Mitä olen nähnyt ja lukenut, kattotuolien tulisi levätä harjapalkin päällä, mutta meillä ne on rakennettu niin, että kiskot nojaavat palkkiin ja ne on kiinnitetty 2 kpl vahvistetuilla kulmilla. Kattotuolit lepäävät seinäpuutolppien päällä ja nekin on kiinnitetty vahvistetuilla kulmilla, mutta vain 1/kisko.
Onko tämä ok? Tarvitseeko olla huolissaan, että kulmat murtuvat?
Sitten ihmettelen, onko harjapalkin mitoitus ok, se on 315*115 ja pylväiden välinen etäisyys on 6,2 m. Rakennuksen leveys on noin 5 metriä. Katto on 27 asteen kulmassa ja rakennus sijaitsee Uppsalassa.
Arvostaisin todella vastausta tähän, sillä olen ollut hieman huolissani.
Olemme rakentaneet vierasmajan paikan päällä ja meillä on hieman pohdintaa harjapalkin mitoituksesta ja rakennustavasta, onko se todella ok. Mitä olen nähnyt ja lukenut, kattotuolien tulisi levätä harjapalkin päällä, mutta meillä ne on rakennettu niin, että kiskot nojaavat palkkiin ja ne on kiinnitetty 2 kpl vahvistetuilla kulmilla. Kattotuolit lepäävät seinäpuutolppien päällä ja nekin on kiinnitetty vahvistetuilla kulmilla, mutta vain 1/kisko.
Onko tämä ok? Tarvitseeko olla huolissaan, että kulmat murtuvat?
Sitten ihmettelen, onko harjapalkin mitoitus ok, se on 315*115 ja pylväiden välinen etäisyys on 6,2 m. Rakennuksen leveys on noin 5 metriä. Katto on 27 asteen kulmassa ja rakennus sijaitsee Uppsalassa.
Arvostaisin todella vastausta tähän, sillä olen ollut hieman huolissani.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Jos vain rakennuskulmat pitävät kattopalkit, se ei näytä kovin hyvältä, erityisesti ne etäisimmät, jotka ovat säännön yläreunassa. Sitten näyttää siltä, että kattosääntö ei ole sahattu (vaakaalusta) ulkoseinän kohdalla, vaan lepää vain kulman päällä, hieman vaikea nähdä kuitenkin kuvista, joten lähikuva tässä voisi olla hyvä nähdä. Ota yhteyttä rakentajiin ja pyydä laskelma kiinnityksestä sekä harjapalkista.
Kiitos vastauksesta!
Kyllä, luulen, että vain kulmat pitävät ne yhdessä. Tosin ne on vahvistettu ja kaksi kappaletta kunkin säännön kohdalla, mutta epäilen silti, että se on liian heikkoa?
Säännöt on sahattu päässä, mutta vain "kulmassa", joka on kiinni kattoruodelaudassa ja kiinnitetty vain yhdellä vahvistetulla kulmalla.
Kiitos vinkistä pyytää heitä tekemään laskelmat, aionkin vaatia sitä.
Kyllä, luulen, että vain kulmat pitävät ne yhdessä. Tosin ne on vahvistettu ja kaksi kappaletta kunkin säännön kohdalla, mutta epäilen silti, että se on liian heikkoa?
Säännöt on sahattu päässä, mutta vain "kulmassa", joka on kiinni kattoruodelaudassa ja kiinnitetty vain yhdellä vahvistetulla kulmalla.
Kiitos vinkistä pyytää heitä tekemään laskelmat, aionkin vaatia sitä.
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
Kulmat tuntuvat vähän heikoilta. miten raakapontti tulee tuulettaa?
Klikkaa tästä vastataksesi