Olen käyttänyt erinomaista työkalua sivustolla byggbeskrivningar.se laskeakseni, mitkä mitat tarvitsen rakentamisessani. Tarvitsen hieman apua tulosten tulkitsemiseen ja vastaukset joihinkin lisäkysymyksiin.
Kun syötät kaikki numerot, sinulle annetaan mahdollisuus valita hieman erilaisia vaihtoehtoja seuraavasti. Näyttää siltä, että ohjelma laskee kaikki, jotka täyttävät käyttöasteen <100% ja merkitsee punaisella ne, jotka eivät täytä muodonmuutosvaatimusta:
Valitsen ohuimmat mustat mitat ja laadin seuraavan raportin:
Hyvä niin. Talo rakennetaan betonilaatalle maahan, jonka paksuus on standardin mukaan 100 mm, ja siinä on kunnollinen reunapalkki kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Kysymys, johon en tiedä mistä aloittaa etsiäkseni vastausta, on kuitenkin: Tarvitseeko minun vahvistaa laattaa siinä, missä keskimmäinen pilari, joka ottaa suurimman voiman, seisoo? Oletan, että tämä tehdään yksinkertaisesti vähentämällä eristämisen määrää ja luomalla näin ojan poikittain juuri siihen, missä tuo pilari tulee alas? Vai ratkaistaanko tämä yleensä lisävahvistuksella?
Jos ymmärrän asian oikein, keskipilari ei pitäisi olla keskellä vaan 2,4 m yhdestä päästä ja 6,06 m toisesta. Siinä tapauksessa harjapalkin mitat ovat väärät. Sen tulisi olla pikemminkin 90x405 mm. Pilarien tukireaktiot sen sijaan vastaavat minun lukujani. Paras vaihtoehto, jos haluat keskipilarin, on tehdä pituussuuntainen keskuspalkki betoniin, analogisesti reunapalkkien kanssa. Yksi vaihtoehto on luopua keskipilarista ja suurentaa harjapalkin mittoja. 140x495 mm riittäisi. Lisäkustannus palkista on alle 3000 kr. Samalla vältät keskipilarin ja pohjalaatan vahvistamisen kustannukset. Lopputulos on taatusti halvempi. Vältä myös C 18 puutavaraa ja käytä C 24. On epätavallista, että puutavaraliikkeet pitävät varastossa C 18. C 24 tulee luultavasti myös halvemmaksi.
Jos ymmärrän asiaa oikein, keskijalan ei tulisi sijaita keskellä, vaan 2,4 m toisesta päästä ja 6,06 m toisesta. Siinä tapauksessa harjapalkin mitat ovat väärät. Sen tulisi olla pikemminkin 90x405 mm. Pilareiden kuormat pitävät kuitenkin paikkaansa omien laskelmieni mukaan.
Hmm, outoa että laskimella tulee noin väärin. Mutta luotan tietenkin sinuun ja pitkään foorumitaustaasi enemmän.
Jjustusandersson sanoi:
Paras, jos sinulla on oltava keskijalka, on tehdä pitkittäissuuntaisen keskialuspalkin betonissa, vastaavasti kuin reunapalkit. Yksi vaihtoehto on jättää keskijalka pois ja lisätä harjapalkin mittoja. 140x495 mm riittäisi. Lisäkustannukset palkista ovat alle 3000 kr. Samalla vältät keskijalan ja pohjan vahvistamisen kustannukset. Lopputulos on varmasti halvempi.
Loistoehdotus! Silloin suunniteltu parvi wc:n, varaston ja pienemmän huoneen yläpuolella on helpommin saavutettavissa.
Jjustusandersson sanoi:
Jätä myös C 18 puutavara pois ja käytä C 24. On epätavallista, että puutavarakauppiaat varastoivat C 18. C 24 on luultavasti myös halvempi.
Kyllä, se yllätti minut, että sitä edes mainittiin, minulla oli tunne, että C24 on standardi. Käytän sitä!
Vielä yksi kysymys, kun minulla on sinut linjoilla: Koska harja on avoin, haluan mielelläni asettaa kiskon siltanosturiin, kun olen asian kimpussa. Helpoin olisi pultata se alapuolelta liimapuupalkkiin, mutta se ei tunnu hyvältä kuormittaa sitä ilman tietoa sen kantavuudesta. Toisaalta H-palkki pultattuna alapuolelta pitäisi olla positiivinen liimapuun kantavuudelle. Vai pitäisikö H-palkki asettaa seinään seisovien pilarien päälle ja sitten liimapuu sen päälle?
Joko olet tehnyt virheen tai sitten ohjelmassa on bugi. Että mittatietosi ovat mukana tulosteessa, viittaa jälkimmäiseen. Päätypilarien mitat tulisi säätää, koska ne saavat lisää kuormaa, noin 27 kN per pilari, ja jotta ne sopisivat harjapalkin leveyteen paremmin. 140x140 on ylikokoinen, mutta se näyttää parhaimmalta. Reunapalkin täytyy myös kestää pistekuorma noin 30 kN pilarikiinnityskohdissa. Suurin osa katon kuormasta on lunta. Jos käytät nosturia samanaikaisesti, on palkki mitoitettava uudelleen. Paras kiinnitystyyppi mielestäni on läpimenevä pultti, mutta se saattaa olla tässä tapauksessa hieman kömpelöä. Ruuvikiinnitykset täytyy laskea erikseen.
Huippua, kiitos avusta! Luulen, että kiinnitän kevyemmän palkin ja varmistan, että nostan vain asioita, jotka painavat yli 100 kg kesällä toisin sanoen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.