Olen viimeisen vuoden ajan harrastanut suurta remonttia. Vaihdoin julkisivun, lisäeristin ja olen nyt myös vaihtanut katon. Kysymys kuuluu, mitä teen räystäiden kanssa ja tuuletuksen tarpeellisuudesta.
1 1/2 kerroksinen, rakennettu 1970. Yhdessä osassa on sisustettu yläkerta ja 100 mm eristys sekä seinässä kylmäullakkoa vasten että katossa.
Toisessa osassa kylmäullakko.
Sisustetussa osassa osat raakapontista ovat olleet mustia, mutta eivät lahonneet/pehmeitä. Aiemmassa räystäässä oli huopa lautojen alla, joten kysymys kuuluu saiko se niin paljon ilmaa siellä. Muutoin tuuletus vain katon harjalla.
Kylmäullakolla raakapontti näyttää olevan kuin uusi.
Mitä asiantuntijat suosittelevat minun tekevän nyt?
Jos se on ollut tumma alueilla, joissa ei ole ollut ilmanvaihtoa, niin ehkä kannattaa tutkia, voiko sen ratkaista nyt homeen ja/tai lahoamisen välttämiseksi.
Jos se oli musta sieltä, missä ei ollut ilmanvaihtoa, niin ehkä kannattaa tarkistaa, onko se nyt ratkaistavissa homeen ja/tai lahoamisen välttämiseksi.
Kyllä, mutta en ole varma, oliko kyseessä todella tuulettuva räystäs, vai estikö vanhan räystään takana olevat mustat paperit tilan tuuletuksen.