Hei,

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. En ole koskaan asunut talossa, vaan muutin 1,5-2 kerroksen rivitaloon 2 joulukuussa 2025 (rakennettu 60-luvun lopulla).
Olemme palkanneet käsityöläisiä, jotka purkivat seinän (noin 3 m pitkä) keittiön ja olohuoneen välillä 5 päivää sitten. Eilen, kun katsoin kahden makuuhuoneen välistä seinää yläkerrassa, näin lattiankellotuksia molemmin puolin seinää, joka on periaatteessa juuri sen yläpuolella, mistä purettiin, rako korkeintaan 15 mm sekä oven takertuvan makuuhuoneeseen.
Käsityöläiset luulivat aluksi, että se oli kantava, mutta purkamisen aikana sanottiin, että seinä ei ollut kantava, joten palkkia ei laitettu.

Ilmoitin heille eilen ylläolevasta ja tulevat ohitse aamulla arvioimaan. Olen kysynyt käsityöläisiltä, eikö rakennesuunnittelijaa pitäisi olla mukana tässä vaiheessa, mutta he eivät näe syytä, koska tämä ei ole kantava huolimatta siitä, mitä nyt sanon.

Olen saanut tiedon, että rakennusilmoitus pitäisi tehdä nyt, kun kaikki viittaa siihen, että se on kantava, vai olenko täysin väärässä, että se on ainakin osittain kantava? Lisäys: olen tänään tilapäisesti tuettua kahdella paksummalla puurungolla, jotka kannattavat leveää puulevyä.

Miten minun pitäisi edetä nyt?

Olen kiitollinen kaikista vastauksista. Liitän joitain piirustuksia kunnasta, jotka olen saanut.
Vihreä, sininen ja lila ovat aiemmin muutettuja seiniä, keltainen on laitamin yläkerrassa molemmin puolin seinää ja punainen se, mikä on purettu.
Minulla on myös videomateriaalia, jos siitä olisi apua arvioinnissa!

Terveisin
Huolestunut talonomistaja

• Pohjapiirros kaksikerroksisen talon poikkileikkauksesta, jossa näkyy huoneiden ja katon rakenne, sisältää merkintöjä ja mittoja.
  • Pohjapiirros, jossa näkyy kahden kerroksen huonejaot ja värein merkityt seinät sekä pilari ja palkki, jotka korostavat muutoksia.
  • Asunnon pohjapiirustus, joka näyttää puretun seinän keittiön ja olohuoneen välillä. Uudet palkit ja puolikas seinä/piirustuspisteitä.
  • Vaatekaapin jalka, jossa on 15 mm rako lattialautojen välillä, "sovrum #2" -teksti ja punaisia merkintöjä viittaavat korjaustöihin.
  • Käsi lattialla tukemassa löysää Pax-kaapin runkoa, joka saattaa vaikuttaa kohonneeseen lattiarakenteeseen.
  • Lattia, jossa on 15 mm rako jalkalistan alla, mittanauha näyttää raon korkeuden. Seinäsokkeli ja vihreä seinä taustalla.
  • Ovi ja seinä, jossa on merkkejä maalattuna halkeamista ja teksti: "Spricka nymålat dec 2025" ja "Dörr, går ej stänga".
  • Rakennuksen pohjapiirustus, jossa näkyy kolme makuuhuonetta, käytävä, kylpyhuone ja viistokattoinen julkisivukuva. Tekstit "Sovrum" ja pinta-alat näkyvät.
Viimeksi muokattu:
  • Vau
  • Surullinen
  • Tykkään
JimmyJ89 ja 3 muuta
  • Laddar…
Tämä seinä on todennäköisesti kantava. Onko sinulla joitakin tukipuita, joilla voit tukea sen väliaikaisesti?
Jos se on jo vajonnut 15mm, en haluaisi mennä sinne ilman tukea alhaalta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
mrbackstrom ja 5 muuta
  • Laddar…
Sanoisin myös spontaanisti, että se on kantava, ellei sitä niin on käyttöön otettu kantava toiminto. Kuitenkin perustuksessa ei näytä olevan mitään vahvistusta kuorman kantamiseksi. Onko olemassa joitakin muita asiakirjoja, jotka kuvaavat talon rakenteen?

• Tykkään
Håkan Hansson ja 1 muu
  • Laddar…
Varmista, että rakennusinsinööri saapuu sinne mahdollisimman pian. Rakentaja ei näytä olevan perillä asioista.

• Tykkään
Roger Fundin ja 4 muuta
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Seinä on todennäköisesti kantava. Onko sinulla mitään tukia, joilla voisi tukea sitä väliaikaisesti?
Jos se on jo vajonnut 15 mm, en menisi sinne ilman alhaalta tukemista.
Kiitos paljon vastauksestasi.
Minulla on ystävä, joka on harrastelijanikkari, ja minä tiedän vielä vähemmän. Laitoimme nämä paksummat tukipuut kuvan mukaan.
Puhuin jälleen tänään käsityöläisen kanssa, joka on vakuuttunut, että se ei ole kantava, mutta hän tulee aamulla katsomaan (haluaisin oikeastaan, että hän tukisi/satuloisi sen puolestani tänään, mutta hän ei halua). Hän sanoo pystyvänsä laittamaan uuden kantavan palkin "jos se on mitä haluamme".

Ajattelen, että tarvitsee tukea paremmin kuin mitä olemme tehneet, jotta voimme ostaa vähän enemmän aikaa saadaksemme selvitettyä tämä sotku vaiheessa 1 yhdessä rakennesuunnittelijan kanssa?

• Rakennustyömaa sisätiloissa, jossa väliseinää rakennetaan; muovia ja puulankkuja, mukana musta askelma.
  • Tykkään
Mörner ja 1 muu
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Varmista, että rakennusinsinööri tulee paikalle mahdollisimman pian. Rakentajalla ei näytä olevan asioista perillä.
Suuret kiitokset vastauksestasi! Olen nyt yhteydessä yhteen.

Pitäisikö pyytää suunnittelijaa arvioimaan ja sitten antaa käsityöläisten tehdä, mitä suunnittelija sanoo? Vai voiko peruuttaa nykyisen sopimuksemme ottaen huomioon, miten tämä tilanne kehittyi ja palkata uudet käsityöläiset?

Viimeksi muokattu:
Centano Centano sanoi:
Sanoisin myös spontaanisti, että se on kantava, ellei niin sillä on annettu kantava toiminto. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei perusvahvistusta ole tehty, jotta kuorma voidaan ottaa alas. Onko olemassa muita asiakirjoja, jotka kuvaavat talon rakennetta?
Kiitos paljon vastauksestasi!
Pyysin kaikki asiakirjat kunnalta, ja nämä olivat kutakuinkin ajankohtaisia taloni osalta, muut koskivat kaikkien rivitalojen vesijohtoja, mutta ehkä tämä on mielenkiintoista tässä yhteydessä? Rakennuslupa-asiakirjat ovat vuosilta 1965-1967.

I
Jos rakentajat ovat purkaneet seinän ja väittäneet, että se ei ole kantava, ja rakennusinsinööri päätyy siihen, että se on kantava, niin käsityöläiset ovat toimineet väärin ja heidän pitäisi kohtuudella korvata sinulle jollain tavalla, ja sitten pitäisi tehdä kuten rakennusinsinööri sanoo.

• Tykkään
Hellwiz ja 4 muuta
  • Laddar…
Kalvbebis Kalvbebis sanoi:
Suuri kiitos vastauksestasi.
Minulla on ystävä, joka on harrastajarakentaja, ja minä, joka osaan vieläkin vähemmän, asensimme nämä paksummat sääntimet kuvan mukaisesti.
Keskusteltu uudelleen käsityöläisen kanssa tänään, joka on vakuuttunut siitä, että se ei ole kantava, mutta tulee aamulla katsomaan (haluaisin oikeastaan, että hän tukeutuisi/keventäisi minulle tänään, mutta hän ei halua). Hän sanoo, että voi asentaa välikaton palkin "jos se on mitä haluamme".

Ajattelen, että tarvitaan paremmin tukea/kevennystä kuin mitä me olemme tehneet, jotta voimme ostaa hieman enemmän aikaa selvittää tämä sotku, askel 1 yhdessä rakennesuunnittelijan kanssa?
Pituussuuntaiset seinät tasolla 1 ovat ehdottomasti kantavia. Se on jotain, mitä rakentajana on oletettava ennen purkamista suojatukien kanssa molemmilla puolilla ensimmäisenä toimenpiteenä. Mutta ennen aloittamista mitata palkin ja tukipisteet.

• Tykkään
Aser ja 2 muuta
  • Laddar…
Autoin tuttavaani, joka stressaantuneena soitti eräänä päivänä, kun he olivat tehneet saman ja saaneet aukon yläkertaan. Sinun pitää tietenkin antaa insinöörin päättää ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöösi saadaksesi apua oikeudellisissa asioissa vs käsityöläiset. Mutta jos se voi rauhoittaa sinua, me korjasimme sen halvalla kaverille tukevan liimapuupalkin ja tolppien avulla päihin. Jänneväli on varmaan lähellä viittä metriä ja se kestää vielä tänäkin päivänä. Joten vaikka käsityöläiset kinastelevat eikä kukaan halua ottaa vastuuta, peli ei tarvitse olla menetetty. Onnea matkaan!

• Tykkään
andles3000 ja 2 muuta
  • Laddar…
Anna konstruktorin katsoa sitä, sanoisin että perustusten perusteella seinä on kantava.

Konstruktori pystyy laatimaan ratkaisun, sitten on sinun päätettävissäsi, onko sinulla edelleen luottamusta puuseppiin (vain siksi, että he ovat unohtaneet kantavan osan, ei tarvitse tarkoittaa, että he ovat huonoja puuseppiä, voi myös olla niin, että he ovat kömpelöitä), mutta on sinun päätettävissäsi onko sinulla luottamusta puuseppiin.

Jos päätät antaa puuseppien tehdä työn, varmista, että he noudattavat kaikkia ohjeita ruuvimitoilla, kestävyydellä, liimapuun paksuudella jne.

Koska kyseessä on kantavan rakenteen muutos, sinun pitäisi itse asiassa myös tehdä rakennusilmoitus kunnalle.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Mielestäni piirustuksessa se näyttää todella kantavalta. Poikkileikkaus on otettu ikkunasta ikkunaan (mikä saattaa ensisilmäyksellä vaikuttaa vinolta). Silloin keskelle jää koko seinä "hjärtvägginä". Jos punainen poistetaan, lattia täytyy kantaa ulkoseinästä ulkoseinään sen sijaan. Ei tarvitse olla voimakkaita tukirakenteita tukemaan keskeltä.

I Ipdoom sanoi:
Jos kirvesmiehet ovat purkaneet seinän väittäen sen olevan ei-kantava ja rakennesuunnittelija toteaa, että se olikin kantava, niin silloin käsityöläiset ovat toimineet väärin ja heidän pitäisi kohtuudella kompensoida sinua jollain tavalla ja sitten pitäisi tehdä kuten rakennesuunnittelija sanoo.
Suurkiitokset vastauksestasi!

Lattian painuminen, joka on nyt tapahtunut, olettaisin että siinä on riski, että se on pysyvää? Tämä tulee käsityöläisten vakuutusyhtiön asiaan.
Q Qaniel sanoi:
Anna rakennesuunnittelijan tarkastaa se, sanoisin että perustuen painumiin, seinä on kantava.

Rakennesuunnittelija pystyy laatimaan ratkaisun, sitten on sinun päätettävissäsi, onko sinulla edelleen luottamusta kirvesmiehiin (vaikka heiltä olisi jäänyt huomaamatta kantava osa, ei tarvitse tarkoittaa että he ovat huonoja kirvesmiehiä, mutta voi olla että he ovat kömpelöitä) mutta sinun on päätettävä, onko sinulla luottamusta kirvesmiehiin.

Jos päätät antaa kirvesmiesten tehdä työn, varmista että he noudattavat kaikkia ohjeita ruuvikokoineen, kantavuuksineen, liimapuupalkkien paksuuksineen jne.

Koska kyseessä on kantavan rakenteen muutostyö, sinun pitäisi periaatteessa tehdä rakennusilmoitus kuntaan.
Suurkiitokset kaikista vastauksista. Se on nyt tuettu ja yhdessä makuuhuoneessa lattian painuminen on normalisoitunut, toisessa oven jumittuminen on loppunut ja lattian painuma on ehkä 4-5 mm, mikä on huomattavasti parempi kuin aiempi 15 mm.

Olen keskustellut rakennesuunnittelijoiden kanssa, mutta he eivät ole vielä olleet paikan päällä. Yksi tulee käymään lähiaikoina.
Kuinka todennäköistä on, että palkkirunko on vaurioitunut ja tarvitsee korjata? Oletan, että tämä on paljon kalliimpaa korjata verrattuna pelkästään tukevaan korjauspalkkiin suunnittelijan mitoissa ja palkin valinnassa? Onko jollain kokemusta?

Kalvbebis Kalvbebis sanoi:
Kiitos paljon vastauksestasi!

Lattian painumat, jotka ovat nyt tapahtuneet, oletan, että on olemassa riski, että ne ovat pysyviä?
Tämä tulee olemaan kysymys myös kirvesmiesten vakuutusyhtiölle.

Kiitos paljon kaikista vastauksista. Nyt on tuettu ja yhdessä makuuhuoneessa lattian painuma on normalisoitunut, toisessa huoneessa ovi ei enää juutu ja lattian painuma on ehkä 4-5 mm, huomattavasti parempi kuin aikaisempi 15 mm.

Olen keskustellut suunnittelijoiden kanssa, mutta he eivät ole vielä käyneet paikan päällä. He tulevat kylään piakkoin.
Kuinka todennäköistä on, että välipohja on vahingoittunut ja että se tarvitsee korjausta? Oletan, että tämä on paljon kalliimpaa korjata verrattuna ainoastaan vankkaan vaihtuvaan palkkiin suunnittelijan mittojen ja palkkivalinnan mukaisesti? Onko jollakulla kokemusta?
Luulisin, että kaikki on kunnossa, korjasit sen niin nopeasti, että on vaikea nähdä talon ottavan suurempaa vahinkoa.
Se on jotain, johon suunnittelija voi vastata 100% :)

• Tykkään
Allt går ja 2 muuta
  • Laddar…
Se on vain nostaa lattia oikeaan korkeuteen taas, mieluiten hieman korkeammalle, jotta sitten voi laskea sen palkille, joka on oikeassa korkeudessa.

• Tykkään
BiggeTheKing ja 4 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.