Hei,

Olen juuri tekemässä isompaa remonttia. Olen asentanut lattialämmityksen yläkertaan. Ruuviliimattu 22mm uritettu lastulevy, 16mm putkia ja metallilevyt 60cc palkistoon. Lattia on vino ja vaikea, pehmeä joissakin paikoissa (jyrsinnän vuoksi). Epäilen, että kirvesmiehet, joilta pyysin apua, eivät tasoittaneet palkistoa huolellisesti ennen uritettujen levyjen laittoa.

Kun he olivat valmiita, he sanoivat, että vain suuret kuopat, joissa on noin 2 cm ero, täytyy tasoittaa. Kuitenkin minusta koko lattia on vino.

Ajatuksena on nyt laittaa 12mm aluslattia, ruuviliimata ne antaakseni enemmän jäykkyyttä. Sitten tasoittaa tämä ja sen jälkeen asentaa vinyylilattia. Mitä mieltä olet tästä? Mietin myös, pitäisikö olla jotain aluslattian ja metallilevyjen välissä?

Ajatuksena alun perin oli asentaa parketti suoraan metallilevyjen päälle, mutta se on liian korkea, jos minun täytyy nyt asentaa välikerros myös.

Ystävällisin terveisin, Aloittelija

• Kuva näyttää keskeneräisen remonttikohteen, jossa on asennettu lattialämmitys metallilevyt ja lattia on epätasainen.
Hei ja tervetuloa.

Onko siis ollut niin, että kerroslevy on ollut täysin saatavilla eikä silti vinoutta ole tarkistettu/tähän ei ole tehty säätöjä?

Vai onko kyse mielestäsi siitä, että lastulevy joustaa huonon jyrsinnän vuoksi?

Lastulevy tulee valmiiksi jyrsittynä, joten se kuulostaa kummalliselta tässä tapauksessa.

Sinun täytyy tasoittaa lattia ennen parketin asettamista, kun se on niin vinossa. Mutta tiedät varmasti sen.

En tiedä voiko epätasaisuuksia tasoittaa ja miten se onnistuu, mutta olisin ollut todella vihainen tehtyäni tuon virheen, kun se olisi ollut niin helppoa saada lattia suoraan...

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Hei ja tervetuloa.

Onko niin, että kantavat rakenteet ovat olleet täysin nähtävissä eikä vinoisuutta ole tarkistettu/korjattu?

Tai onko kyse levyistä, jotka joustavat mielestäsi huonon jyrsinnän takia?

Levyt tulevat valmiiksi jyrsittyinä, joten se kuulostaa oudolta, jos niin olisi.

Sinun pitää tasoittaa lattia ennen kuin asennat parketin, kun se on niin vino. Mutta tämän tiedät varmasti.

En tiedä, voiko epätasaisuuksia tasoittaa pois ja mitä siitä tulee, mutta olisin ollut aivan raivoissani, jos olisin tehnyt sen virheen, kun lattian tasoittaminen olisi ollut niin helppoa...
Joo, ilmeisesti sitä ei ole tehty... "Tutut" auttoivat minua, joten en voi kritisoida liikaa. Kun rakentaminen alkoi, olin täysin kokematon, joten en tiennyt, mitä piti tehdä, mutta olisin nykyään hyvin tarkka siitä, että se olisi tehty.

Missä on epätasaisuuksia, olen jyrsinyt lisäuranoita (poikittain olemassa oleviin uriin).

Nyt asiat ovat niin kuin ovat ja haluaisin mielelläni apua eteenpäin miten voin edetä. Sain seuraavat neuvot; 12mm lattiavaneri (ruuviliimattu), tasoittaa epätasaisuudet sen päälle ja sitten lattia (vinyylilattia). Ajatuksia siitä?

Ok ymmärrän. Luulin, että olit maksanut siitä jonkun käsityöläisen. Mutta todella harmillista silti.

Miten tarkoitat, että jyrsimäsi estäisi liikkeitä? Eivätkö kiskot ole ruuvattu tiukasti kiinni? Silloin on vaikea tehdä mitään muuta kuin tehdä kokonaan uudelleen… ei ole hyvä yrittää pakottaa kiskoa suurilla eroavaisuuksilla. Ja siirrät epätasaisuuden kerroksen ylöspäin niin sanotusti...

Ratkaisuni on valitettavasti tehdä uudelleen...
mutta ehkä joku muu on kohdannut samanlaisen tilanteen ja osaa tarjota vähemmän vaativan ratkaisun.

Gatozen Gatozen sanoi:
Nyt tilanne on mikä on, ja haluaisin mielelläni apua siitä, miten voin jatkaa eteenpäin. Aiemmin saamani vinkit ovat olleet seuraavat: 12mm golvspån (ruuviliimattu), tasoita epätasaisuudet sen päälle ja sitten lattia (vinylgolv). Mitä ajatuksia tästä?
Periaatteessa se on mitä voi tehdä.

Käännösten alle pitäisi asentaa poikkipuut, jotta se olisi tukevampi. Mutta nyt se on myös liian myöhäistä.

H
Gatozen Gatozen sanoi:
Joo vaikuttaa siltä, ettei sitä ole tehty... Kyseessä oli "tuttavat", jotka auttoivat minua, joten en voi vaatia liikaa. Kun rakentaminen alkoi, olin TÄYSIN aloitteleva, joten minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta nykyään olisin ollut äärimmäisen tarkka siitä, että se olisi tehty oikein.

Paikoissa, joissa on sieniä, olen höylännyt lisää (kohtisuoraan olemassa oleviin urituksiin).

Nyt tilanne on mikä on, ja haluaisin mielelläni apua siihen, miten voin edetä. Vinkit, jotka olen saanut, ovat: 12mm lattialastulevy (ruuvillattu), tasoittaa epätasaisuudet sen jälkeen ja sitten lattia (vinyylilattia). Mitä ajatuksia siitä?
"Helpoin" tapa on ottaa uritetut levyt ylös ja varmistaa, että palkisto on suorassa. Me lisäsimme olemassa olevaan palkistoon saadaksemme sen suoraksi. Anna uusien palkkien seistä sisällä 1-2 viikkoa. Liimapuu on paras, mutta kallista. Ole tarkka, että palkisto on suorassa, 1 mm tekee eron. Jos se on vino joka suuntaan, tasoita koko tai osia lattiasta.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
Kiitos vastauksista kaikille. Lastulevyt on liimattu ja ruuvattu palkistoon ja lattialämmitys on kytketty, joten kaiken poistaminen ja aloittaminen alusta ei valitettavasti ole vaihtoehto. Olisin ehdottomasti tehnyt useita asioita toisin, jos voisin kelata aikaa taaksepäin.

Nyt valitettavasti nämä ovat olosuhteet, ja haluaisin tehdä parhaan mahdollisen. Olen kirjoittanut ylös saamani neuvot jatkotoimille (12 lattialastulevyä+tasoitus+vinyyli).

Kysymys siihen liittyen. Pitäisikö minun laittaa jotain lattialämmityksen ja 12mm lastulevyn väliin?

Terveisin

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
Lue kokoonpano-ohjeet ROT-skivalle. Niitä on aina noudatettava.

H
Gatozen Gatozen sanoi:
Kiitos kaikille vastauksista. Laatat on liimattu ja ruuvattu lattiaan ja lattialämmitys on kytketty, joten kaiken poistaminen ja alusta aloittaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto. Olisin ehdottomasti tehnyt useita asioita toisin, jos voisin kääntää kelloa taaksepäin.

Valitettavasti nämä ovat nyt lähtökohdat, ja haluaisin tehdä parhaan mahdollisen. Olen kirjoittanut mitä neuvoja olen saanut jatkoa varten (12 golvspån+flyt+vinyl).

Yksi kysymys vielä. Pitäisikö minun laittaa jotain lattialämmityksen ja 12mm spånetin väliin?

Ystävällisin terveisin
Muovitettu foam on pakollinen, jotta rungoista ei tule kondensaatiota. Kuten Mexitegel kirjoittaa, sinun on seurattava lattian ohjeita. Tiesivätkö työntekijät, minkä lattian aiot asentaa? Heidän on tehtävä uudelleen ja oikein. Itsetasoittavaa massaa olisi pitänyt käyttää ennen uritettujen levyjen asettamista. Urien päälle itsetasoittavan massan levittäminen vie osan lämmöstä, lisäksi ennen itsetasoittavaa massaa on primeroitava.

Viimeksi muokattu:
Kuka sanoo?

Pohdin hieman tätä lattialastulevyä ja sen tasoitusta. Mitkä ovat haitat, jos tasoitetaan suoraan kuten nykyään? Koko yläkerta on "vino". Joten sen sijaan, että asentaisit lastulevyä, tasoitetaan koko pinta ohuesti.

Ajattelen spontaanisti, että tuntuu "tarpeettomalta" asentaa uutta lastulevyä ja sitten tasoittaa paljon sen päälle.

Autathan minua ajattelemaan 😅

Luulen, että "flytspackel":in levittäminen kaikkialle korjaa sekä lattian tason että parantaa lämmön siirtymistä lämmitysjärjestelmästä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.