T
Kysymys 1
Olen nähnyt, että on olemassa erilaisia tekniikoita, kun asennetaan huopakattoa ja aluskatetta reunan suhteen. Yleistä on, että lopussa asetetaan kolmiorima. Mutta olen nähnyt, että jotkut asettavat huovan muutaman senttimetrin ylös listaa vasten ja kiinnittävät sen.
Kun taas toiset vaikuttavat taittavan huovan listan yli ja kiinnittävät sitten sen aluslaudoituksen alle. Edut ja haitat?

Kysymys 2
Kun on kyse naulaamisesta, olen myös siellä nähnyt kaksi erilaista versiota. Jotkut näyttävät kiinnittävän huopakaton vain yläosasta nauloilla alimman kerroksen kohdalla. Sitten kun seuraava kerros tulee päälle, naulataan se ylhäältä ja päällekkäisyys liimataan yhteen. Joten mitään nauloja ei lyödä kummankin "kerroksen" läpi.
Kun taas toiset tekevät samalla tavalla, mutta naulaavat kerrokset myös yhteen, paitsi se itseliimautuva liima.
Naulaus vain yhteen kerrokseen:
Kattohuopa- ja aluskateasennuksen piirros, jossa näkyy limitysten ja kiinnityksen minimoitavat 150 mm mittaiset etäisyydet sekä huovan kerrokset.

Naulaus molempien kerrosten läpi:

Kuvassa on mitat ja ohjeet katon aluskermin kiinnitykselle reunalistaan, mukaan lukien pituudet 150 mm ja 300 mm, sekä väli 450 mm.

Mitä tässä olisi suositeltavaa?

Filosofiani mukaan katon yläosassa ei saa näkyä yhtään naulaa. Sitä vastoin päätylaudassa on ok näkyvillä olevat naulat.

Minulla on tunne, että sekoitat pohjahuovan ja alushuovan asennustavat. Valmistajan ohjeet ovat voimassa.
Kysymykseen 1: on ihan ok, että on "näkyviä" nauloja pohjahuovassa (ne peitetään vielä yhdellä kerroksella). On huonompi, jos huopa ei ole tiukasti alustaa vasten.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
T
Ok, kaksi vastausta. Yksi, joka puolustaa naulatonta päällistä, ja yksi, joka naulaa paremman pidon vuoksi.
Mutta varmasti on enemmänkin ihmisiä, jotka ovat asentaneet kattoja ja voivat jakaa mielipiteensä?

Tosin varaston katto, mutta näin tein keväällä. Lähdin ensisijaisesti siitä, ettei nauloja pitäisi näkyä.
  • Naulaa alushuopa yläreunasta, siksak-kuvioon.
  • Jos alushuopa on saumattu, naulaa sauma jotta se pysyy alhaalla.
  • Taitoin ylös kolmiorimalle ja naulasin ulkopuolelle. Päätylauta ja päätylistalauta peittävät tämän sitten.
Tiedän, että käyttämäni alushuopa edellytti, että molemmat kerrokset alushuopaa naulattiin läpi eli limitys. Tätä en tehnyt. Vain yläreuna, jotta se peittyy liimalla ja seuraavan alushuopan kerroksen limityksellä.

• Tykkään
Tovin
  • Laddar…
Seuraa vain valmistajan ohjetta

• Tykkään
J Vos
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.