Ilta päättyi ikävästi, kun huomasin, että välipohja taipuu alas, jos siihen kohdistuu jonkin verran painoa.
Olen antanut talovalmistajan rakentaa talon kantavat osat valmiista seinämoduuleista. Teen sisäpuolen itse. Tällä hetkellä rakennan yläkertaa, jonne siirsin 32 kipsilevyä jokin aika sitten. Tänä iltana huomasin, että palkisto on taipunut alas niin, että se näkyy paljaalla silmällä alakerrassa.
Laskin, että kipsilevykasan paino on noin 550kg. Eihän ole kohtuullista, että muutaman sadan kilon takia tulee tällainen taipuminen?
Siirsin kipsikasaa heti ja aion tietenkin ottaa yhteyttä talovalmistajaan maanantaiaamuna.
Kipsilevy 900x2700 painaa noin 20 kg. Sinulla on yli 600 kg rajatulla alueella. Se on aika paljon.
Olisin varmaan yrittänyt levittää kipsipinoa hieman.
Kipsilevy on noin 240 cm pitkä. Ne on sijoitettu 1200x2500 vanerille poikittain lattian palkkien yli.
Jos tämä on normaalia, voimme siis unohtaa ajatuksen olla useita henkilöitä olohuoneessa yläkerrassa ilman, että alakerran kattolistat halkeavat kulmauksessa...
Levystä aiheutuva kuorma per neliömetri on suurempi kuin mitä normin mukainen välipohja kestää. Tämä kuorma on kuitenkin melko paikallinen.
Kuvassa näyttää siltä, että kyseessä on tukipalkki, joka taipuu alaspäin, jolloin on varmasti jotain vialla, koska tämän tulisi kestää suurempia kuormia kuin mitä kipsikasalla on.
Jos kuitenkin lattian palkit taipuvat alaspäin, se ei ole kovin yllättävää, koska kuorma on suurempi kuin mitä ne on mitoitettu kestämään.
Normaalisti asuinrakennuksen välipohjien tulisi olla mitoitettu 200kg/neliömetri. Mutta tämä on siis kokonaiskuorma koko huoneelle. Sitten on myös pistemäärälle luku, jota en tiedä. Mutta en usko, että tämä kuorma on liikaa.
Laita esille tietoja mitoista, jänneväli (molempiin suuntiin) niin olen vakuuttunut, että joku täällä voi auttaa sinua järkevyysanalyysissä.
Spontaanisti (mutta olen kaukana asiantuntijasta) niin palkki näyttää heikolta, siihen jänneväliin, joka sillä näyttää olevan.
Mutta palkki, joka on taipunut alas. Mitkä mitat, pituus? Ja palkit, joita ne kantavat, kuinka pitkiä ne ovat kumpaankin suuntaan? Ja niiden mitat myös.
En pysty antamaan vastausta, mutta täällä on muita jäseniä, jotka ovat hyviä siinä.
Kuvan ja piirrosten perusteella ei todennäköisesti ole teräspalkki, joka taipuu, vaan välipohjan kiinnitys (kisko ja palkkikenkä), joka on liikkunut ja painaa teräspalkin ympärillä olevaa verhousta.
En ymmärrä piirustusta, koska en näe, kuinka teräspalkki keventää välipohjaa. Voisiko joku selittää sen.
Välipohja on kiinnitetty palkkikenkiin, jotka puolestaan on kiinnitetty seinään naulattuun kehykseen. Seinä seisoo sitten teräspalkin päällä. Sisään vedetyillä parvekkeilla on usein samankaltaisia ratkaisuja, jos halutaan, että yläkerran lattia ja parveke ovat samalla tasolla.
Kuten näen, lattian palkit on kiinnitetty palkkikengillä 45x220 palkkiin, joka ulottuu koko "aukon" yli, noin 5 metriä alakerroksessa. Teräspalkki on samanlainen ja sen kiinnityskohta ei ole näkyvissä.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.