Se on varmasti kiinnityksen ja teräspalkin yhdistelmä. Katso, mitä valmistaja suosittelee sopivaksi toimenpiteeksi. Olisiko kattopalkin taipuma muuten pienempi, kun poistit kipsilevypinon? Jos ongelma olisi ollut teräspalkissa, sen olisi pitänyt kohota takaisin, kun poistit pinon.
Taipuma oli ehdottomasti pienempi, kun kuorma siirrettiin. Luulen, että tämä on helppo korjata, vähän suoristusta ja kunnollinen kiinnitys vain. Mutta tietenkin annan talonvalmistajan tehdä sen.
Onneksi asetin kipsilevypinon sinne nyt ja asensin lattialämmityksen muihin huoneisiin ensin. Olisi vähän haastavampaa, jos tämä olisi havaittu, kun kaikki oli valmiina ja meidän 500 kg painava tulisija oli asetettu paikoilleen.
Valitettavasti talonrakentaja antoi minulle kylmät kädet. He viittaavat suoraan Garbo:hon, jolla on sekä korkea omavastuu että kyseenalainen historia korvauskyvystä.
Tämä päättyy luultavasti jälleen omatoimiseen työhön, mutta tunkki ja kunnon ruuvit eivät kuitenkaan ole niin kalliita.
Onko kenelläkään hyviä vinkkejä siitä, miten voisin parhaiten vahvistaa tätä palkistoa huomioiden halkeilun ja tulevan 500 kg painavan kamiinan? Savupiippu on kaakeliuuni/levylle alakerrassa.
Olen jo asentanut kaksinkertaisen 45x220:n niihin paloihin, joiden päällä kamiina suoraan lepää. Suoraan kamiinan takana on kantava väliseinä, joten jänneväli on noin 3,6 m ulkoseinään.
Kyllä, heidän mielestään se kuulosti todennäköiseltä syyltä, ellei kiinnitys ole palkkikenkien takana.
He kuitenkin väittävät, että koska tämä otetaan esiin vasta 4-5 vuotta talon rakentamisen jälkeen, se ei enää ole heidän ongelmansa.
Olihan se ikävää... mutta että kiinnitys olisi palkkikenkien takana ei ole todennäköistä, koska kyseinen sääntö pitäisi naulata lattiasääntöihin ulkopuolelta ja ruuvata seinään sisäpuolelta, joten lattiasäännön pitäisi jo olla paikallaan kun kaikki ruuvataan seinään
Sehän on harmi... mutta että kiinnitys olisi palkkikenkien takana, ei ole todennäköistä, koska kyseinen sääntö on naulattava lattianiskojen ulkopuolelta ja ruuvattava seinään sisäpuolelta, joten lattianiskojen tulisi jo olla paikallaan, kun kaikki ruuvataan seinään
Olet täysin oikeassa ja olen nyt hakenut rakennuskuvia, jotka osoittavat, että välipohja rakennettiin ennen kuin yläkerran seinät nostettiin paikoilleen. Joten on täysin todettu, että kiinnitys puuttuu.
Miltä muuten näyttää yläkerrassa, voivatko he nähdä joitain ruuvikiinnityksiä muissa paikoissa? Oliko valmistaja asentajana vai oliko se toinen urakoitsija?
Miltä näyttää yläkerrassa, voiko nähdä ruuvikiinnityksiä muualla? Oliko valmistaja, joka asensi, vai oliko se toinen urakoitsija?
Olen etsinyt eivätkä voi nähdä ruuvi- tai naulareiät palkeissa, joihin palkkikengät on kiinnitetty.
Nyt näyttää siltä, että muu talo seisoo kuitenkin alakerran sisäseinällä jotenkin ja tuntuu vakaalta mutta ne pitäisi kai myös ruuvata tolppiin ja myös viistonaulata alas vasarointipuristimeen, jos katsotaan piirustusta. Sitä en ollutkaan ajatellut, mutta olet varmaankin oikeassa siinä, että koko lattia-alueelta puuttuu kiinnitys. Jos haluaa olla ilkeä, voisi melkein sanoa, että on ulkovuori, joka pitää kerroksia yhdessä.
Piirustuksen mukaan pitäisi olla kaksinkertainen 6x120 ruuvi 60cm välillä parvekkeella ja 120cm muualla. Onko tässä mitään hyötyä nostaa kokoa nyt, kun minulla on sekä halkeamia että aion asentaa painavan takan? Muut vinkit vahvistamiseen otetaan ilolla vastaan.
Päivitys: talonvalmistaja on miettinyt asiaa uudelleen ja aikoo korjata puutteet. Onneksi, koska minulla on tarpeeksi tekemistä-listalla.
Otan kiitollisena vastaan vinkkejä takan vahvistuksiin, jotka postasin yllä. Mietin cc30 ja mahdollisesti kortling. Riittääkö se vai pitäisikö minun tehdä jotain myös "bärlinan"?
Ihanaa, että se ratkesi
cc300 ja koolaukset osastojen alla sekä osastot aivan ulkopuolella, niin pitäisi toimia. Jos takan asema oli mukana pohjapiirroksessa, kun ostitte talon, ruuvien määrän "kantokiskossa" seinään pitäisi olla ok. Ehkä kannattaa tuplavarmistaa valmistajalta. Muuten se voi olla hieman hankalampi ratkaisu, kun ei ole tilaa useammille ruuveille. Mutta siitä voi keskustella, kun saat vastauksen valmistajalta
Sain samanlaisen ongelman rakentaessani uudelleen yläkerran keittiötä ja sijoittaessani keittiösaarekkeen graniittitasolla "suoraan yläpuolelle" huonetta alakerrassa. Ajattelin, ettei olisi mitään ongelmaa, kun vertasin painoa siihen, jos siinä seisoisi useita henkilöitä ja se oli tasaisesti jaettu kolmen palkin varaan. Muutaman viikon kuluttua aloin huomata, että esineet, jotka putosivat lattialle, vierivät kohti saareketta. Huomasin, että katosta oli maalin lastuja lattialla ja että katto oli selvästi pullistunut. Ilta paniikissani avasin sitten katon ja asensin kaksi liimapuuta. Mutta tapauksessani talo on yleisesti huonosti rakennettu 70-luvulta, joten minun olisi pitänyt tajuta se jo etukäteen.
Ehkä minulla on kuitenkin ehdotus takasta. Kun muutin sisään, minulla oli *jättimäinen* rakennelma, joka oli 1,2mx1,2mx1,2m tiilentä, jossa oli valurautainen sisäpinta (ja sitten hieman enemmän tiiltä päällä, mutta se tuskin vaikutti asiaan). Se oli tuettu niin, että pohjaan oli sijoitettu neljä voimakasta L-rautaa, jotka sitten menivät suoraan seinän läpi ja oli muurattu piippuun ulkopuolella. Eli lattia sen alta olisi voitu poistaa ilman vaikutusta.
Kuitenkin "savupiipputerä" seinän läpi oli spiroputki, jota ympäröi muutama senttimetri lasivillaa ja sen jälkeen kolmikerroslevyä. (Mainitsinko huonon rakennustavan?) Joten vaikka se toimikin huomattavasti useampia vuosia kuin kukaan jälkeenpäin saattoi ymmärtää, se päättyi, kun palokunta kaatoi sen päästäkseen käsiksi ja sammuttaakseen seinässä olleen palon...
Joten kun pari kolme vuotta sitten vihdoin korvasin takan uudella vuolukivitakalla, jonka savupiippu menee katon läpi, ratkaisin sen asentamalla CC 30 ja lyhyet tukipuut, jotka lepäävät seinällä. Mutta keittiösaarekkeen kokemusten perusteella en luota siihen, että se kestää pitkällä aikavälillä ilman laskeutumia, joten olen myös asentanut kulmaraudan sen palkin alle, joka on "kauimpana" seinästä ja ottaa painoa takasta, sitten kaksi kappaletta lisää, jotka kulkevat ~30 asteen kulmassa seinään, missä neljäs siirtää voiman seinälle. (Ensin pultattu ja sitten paikan päällä hitsattu) Jos muistan oikein, ne ovat 40x40x4mm, mikä toivottavasti on karkea liioittelu, mutta koska se on harrastushuoneen katossa, "tunkeutuminen" on OK.
Ihanaa, että se ratkaistiin
cc300 ja poikkipuut koloissa alakautta sekä kolot lähinnä ulkopuolella, niin sen pitäisi toimia. Oliko takan sijainti suunnitelmassa, kun ostitte talon, niin "kantolinjan" ruuvien määrä seinään pitäisi olla ok. Ehkä kannattaa tarkistaa valmistajalta. Muuten siitä voi tulla hieman hankalampi ratkaisu, kun ei ole tilaa enempää ruuveja. Mutta siitä voi keskustella, kun olet saanut vastauksen valmistajalta
Hyödynsin tämän ja otin sen esiin valmistajan kanssa, ja he tutkivat asiaa ja palaavat asiaan, joten tämä alkaa jo järjestyä. Kiitos sinulle ja kaikille muiden, jotka ovat osallistuneet keskusteluun.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.