Mietin tässä teräksen ja liimapuun välinen taipuman ero. Kun katson Tibnorin rakennetietotaulukkoa, voin nähdä, että tarvitsen HEA 260 kannattelemaan 6m ja että "hyväksytty" taipuma on 50mm. Olenko tulkinnut sen oikein? Se tuntuu melko isolta taipumalta, mutta palkki painaa kyllä itsessäänkin melko paljon.

Kun syötän mittani "liimapuuohjelmaan", se suosittelee paljon paksumpaa puupalkkia, jolla on tietysti paljon vähemmän taipumaa.

Mitä paksumpi teräspalkki, sitä vähemmän taipumaa toki saan, mutta ajatus teräspalkista puun sijaan oli, että pääsisin pienemmällä palkilla ja silti saisin vakaamman rakenteen. Mutta ehkä huijaan itseäni, kun luulen, että teräspalkki olisi vakaampi/tukevampi/parempi kuin liimapuupalkki.

Ymmärrän, etten voi suoraan verrata kuormalaskelmia, koska niissä on eri edellytykset, mutta kysymykseni on kuitenkin, antaako teräspalkki mahdollisesti enemmän taipumaa vai onko vain niin, että ne ovat laskeneet korkeammalla kuormalla, mikä voisi antaa maksimaalisen taipuman...?

Rakennetietotaulukko:
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1

Sivu 57 rakennetietotaulukossa:
Rakenteiden tukivoimien ja HEA-palkkien kantokykytaulukko eri jänneväleille; korostettu rivi HEA 260 profiilin kohdalla.

"Liimapuuohjelma";
http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx

Kuva "liimapuuohjelmasta"
Tietokonepiirustus, jossa näytetään talo, palkin mitat ja laskentatulokset, jotka sisältävät muun muassa palkin taipuman ja kuormituksen.

Kiitos etukäteen,
Österby
 
Tibnorin rakennekaaviossa esitetään kuorma 65,1kN/m, eli taipuma 50mm saavutetaan kuormalla 65,1kN x 6m (390,6kN).

Liimapuulaskelman kuormatapaus on tulkintani mukaan 132kN (pilarikuorma 66kN x 2).
Kuormalla 132kN saat taipuman 17mm (1/352) HEA260:lle.
Jos asetat HEB260:n, taipuma on suunnilleen samalla tasolla kuin yllä oleva liimapuupalkki (12mm).
 
Kiitos vastauksesta! 132kN on kai noin 13 tonnia, eikö? Ja teräspalkin 390kN melkein 40 tonnia?

Molempien pitäisi kestää minun yläkerran ja mahdollisen lumikuorman (asun Östergötlandissa).

Voiko yksinkertaistettuna sanoa, että ne aiheuttavat suunnilleen saman verran taipumista kuormalla 132kN, mutta kun puupalkki katkeaa, teräspalkki sallii vielä enemmän taipumista?
 
Terästä valitset, kun haluat välttää limbotanssia aukkojen läpi, toisin sanoen voit käyttää "pienempiä/matalampia" profiileja teräksellä, koska sillä on korkeampi kimmomoduuli.

Suositus välipohjille on 1/400 (pituus jaettuna taipumalla) ja silloin, annetun kuormatilanteen pohjalta, HEB260 on suositeltava vaihtoehto.
 
Minulla on 3 m korkea katto, joten en ole kovin herkkä palkin korkeudelle.

Jos valitsen teräspalkin, mikä materiaali olisi sopivin pylväille? Sopiiko puupylväät vai pitäisikö niidenkin olla terästä?
 
Laminaattipalkki vaatii myös suuremmat tuet, jos ymmärrän oikein. 200mm esimerkissäni yllä. Miten on teräspalkkien kanssa? Niille ei näytä olevan samaa vaatimusta tuista..?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.