C
Hei!

Minulla on kysymys, joka koskee meidän Hultfredshusin kattotuoleja vuodelta 1968.
Talo on yksikerroksinen talo kylmällä ullakolla ja alapohja on ryömintätilassa, jossa on Zandapannat.
Sisäseinät koostuvat kuitulevystä, joissa kaikilla on sama paksuus ja ulkoseinien lankut ovat paksumpia.
Kuten olen lukenut monista ketjuista, ristikkokattotuolit ovat yleensä itsestään kantavia, ja toivon, että näin on myös tässä tapauksessa.
Minulla ei ole piirustusta kattotuoleista tai kuvausta rakenteesta, eikä kunnalla ole muita piirustuksia kuin se, jonka olen liittänyt mukaan.

Olen ottanut mittoja ullakolta eri osista ja piirtänyt kuvaan kattotuoleista. Talo sijaitsee Skånessa, Svalövin alueella, missä lumivyöhyke on 1,5. Kattotuolit ovat c/c 1200 ja niitä on yhteensä 11 kappaletta.

Edellinen omistaja on avannut tilan keittiön ja olohuoneen välillä ja näin purkanut seinän, joka on merkitty "keltainen" piirustuksessa ja jättänyt jäljelle punaiseksi merkityn osan. Haluaisin poistaa ovet ja purkaa pienen osan seinästä, joten kysymykseni on, voivatko nämä kuitulevyt olla kantavia? Leikkauspiirustus saa minut epävarmaksi.

Liitetty kuvia, kaikki tuolit näyttävät samanlaisilta paitsi itään päin, missä osa on lopussa paksumpi, mikä näkyy leikkauspiirustuksessa.

Kiitollinen avusta!

• Arkitehtipiirustus Hultfredshus-talosta vuodelta 1968, näyttää pohjapiirustuksen, julkisivut ja poikkileikkauksen, merkinnät seinistä ja rakenteista.
  • Vintillä havaitaan puisia kattoristikoita, eristeitä ja ilmanvaihtoputki. Valo heijastuu niihin, paljastaen yksityiskohtia rakenteista.
  • Vinttillä oleva puurakenne ja eristelevyt vanhassa talossa, ohuet puiset kattotuolit ja osittain paljastuneet eristeet näkyvissä.
  • Kattotila, puinen kattotuoli liitoksineen ja eristevilla näkyvät lähikuvassa.
Tuo seinä vaikuttaa kantavalta piirustuksen mukaan.

C
A a_w sanoi:
Tuon seinän näyttäisi olevan kantava piirustuksen mukaan.
Miten sen näkee? Tiedän, että reunan kulmatuki nojaa kantavaan ulkoseinään leikkauspiirustuksessa.

Mutta isossa W:ssä ovat ohuet sisäseinät, jotka koostuvat kuitulevystä. Seinät ovat 70mm paksuja ja 95mm kolmenexillä pinnalla.

Kuitulevyt ovat 30cm leveitä. 2 elementtiä ovat 20cm. Seinä koostuu 4 elementistä.

Mitä voin nähdä, yksi kattotuoleista kulkee vapaasti talon läpi eteisestä terassin oveen.

Sanoisin myös, että se on kantava, pääasiassa sen perusteella, että seinä on mukana leikkauspiirustuksessa, mutta ennen kaikkea koska laatta on vahvistettu keskiseinän alla. Tämä viittaa vahvasti siihen, että seinä on tehty kantamaan kuormia kattotuoleista.

C
J JSten sanoi:
Sanoisin myös, että se on kantava, lähinnä siksi, että seinä on mukana leikekuvassa, mutta ennen kaikkea siksi, että laatta on vahvistettu keskellä seinän alla. Tämä viittaa vahvasti siihen, että seinä on tarkoitettu ottamaan vastaan kuormia kattotuoleista.
J JSten sanoi:
Sanoisin myös, että se on kantava, lähinnä siksi, että seinä on mukana leikekuvassa, mutta ennen kaikkea siksi, että laatta on vahvistettu keskellä seinän alla. Tämä viittaa vahvasti siihen, että seinä on tarkoitettu ottamaan vastaan kuormia kattotuoleista.
Laatta koostuu Erge Bjälklagista, jossa betonipalkit ovat pitkittäissuunnassa samaan suuntaan kuin kattotuolit, mutta sillä ei ehkä ole merkitystä kokonaisuudessa.

Niin voi hyvinkin olla, että se on vain keventämässä lattian palkistusta. Jonkun täytyy laskea se voidakseen arvioida sen. Tai hankkia kattoristikosuunnitelma ja sen laskelmat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.