Olen rakentanut laajennuksen kokoa 3x4 metriä, joka on valettu laatta yhdessä keittiön kanssa. Laajennuksessa tulee olemaan kylpyhuone ja kodinhoitohuone, joiden välissä on seinä (joka ei ole vielä paikallaan).

Nyt on aika eristää seinät ja katto, ja pohdin, miten teen höyrysulun ja vedeneristyksen. Aion laittaa märkätilakalvon kylpyhuoneen osaan, seiniin ja lattiaan. Kodinhoitohuoneen osassa varmaankin laitetaan vedeneristys lattiaan olettaen, että se tehtäisiin samalla kertaa kuin kalvo kylpyhuoneessa. Jotta saan jonkinlaisen esteen, oletan, että minun täytyy laittaa kynnys keittiön oveen, jotta märkätilakalvo voidaan taittaa ylös.

Joten kysymys kuuluu, mihin laitan höyrysulun? En voi laittaa höyrysulua kylpyhuoneen seiniin, koska silloin siitä tulisi Höyrysulku->45mm eristys->levy->märkätilakalvo, eli kaksi tiivistä materiaalia.

Samalla täytyyhän höyrysulku saada yhtymään katon kanssa jotenkin, jotta ei jää rakoa. Jos laitan höyrysulun kattoon ja sitten 45x ja 45 eristettä kattoon ja seiniin, niin muovi häviää taakse...

Helpoin tapa on rakentaa kylpyhuone huone huoneeseen -periaatteella, eli ilmarako (noin 20 mm?) kylpyhuoneen seinien ja ulkoseinän väliin höyrysululla. Jos käytetään vain 45 mm runkotolppia, ne pitää kiinnittää kunnolla ulkoseinään etäisyyspalikoilla, jotta siitä tulee tukeva. 45 mm eristeen voi yhtä hyvin jättää pois.

Höyrysulun yhdistäminen märkätilan eristykseen on melko haastavaa, mutta se on ok, jos onnistuu siinä.

On ihan ok käyttää sekä höyrysulkua että märkätilakalvoa, jos käytät nykyaikaisia tiiviitä märkätilakalvojärjestelmiä.

injonil sanoi:
On aivan ok käyttää sekä höyrysulkua että märkätilakalvoa, jos käytät moderneja tiiviitä märkätilakalvojärjestelmiä.
Hmmm, pitäisikö höyrysulku olla 45mm eristyksen sisäpuolella (huoneeseen päin)?

Aina on pieni riski kondensaation muodostumiselle, jos kostea ilma pääsee muovikerrosten väliin, eikä voi kuivua.
= sen täytyy olla täysin tiivis höyrysulun ja märkätilakalvon välillä! Ja kosteutta ei saa myöskään kertyä rakenteisiin.

Vai onko se ei niin tarkkaa?

Noin 3 vuotta sitten säännöt olivat sellaiset, että oli ok käyttää höyrynsulkua, jos laittaa vähintään 28 mm rakoa (45 mm sinun tapauksessasi), joten höyrynsulku ei pitäisi olla ongelma, jos säännöt eivät ole muuttuneet.

Höyrynsulkulevy märkähuonekalvo. Liity muihin höyrynsulkuihin, joissa seinät liittyvät ulkoseinään. Ei mitään orgaanista höyrynsulun ja kalvon välissä.

Noin 3 vuotta sitten säännöt olivat sellaiset, että oli ok käyttää höyrynsulkua, jos laitettiin vähintään 28 mm rako (45 mm sinun tapauksessasi), joten höyrynsulku ei pitäisi olla ongelma, jos säännöt eivät ole muuttuneet.
Silloin sen pitäisi olla tuuletettu = pari aukkoa sopivissa paikoissa, jotta ilma voi vaihtua?

RoBo sanoi:
Höyrynsulku levy kostean tilan folio. Yhdistä muuhun höyrynsulkuun siellä, missä seinät liittyvät ulkoseinään. Ei mitään orgaanista höyrynsulun ja folion välissä..
Mielestäni se kuulostaa ok.
Joten höyrynsulku pitäisi siis olla kaikien eristeiden ja mahdollisen vanerin sisäpuolella?!

Oli useita vaihtoehtoja..en oikein näe, mitä höyrynsululla on tekemistä vedeneristyskalvon takana. Kuulostaa maksimiriskiltä ongelmille. Jos nyt aiotaan tehdä niin... folio joutuu juuri kipsilevyn taakse, niin silloin kaikki putkivedot "lävistävät" folion (ja tiivistetään mahdollisimman hyvin..)

Mitä tulee laatan vedeneristykseen? Oletan, että minun täytyy olla kynnys saadaakseen ylösnostetun reunan jonnekin?? Ja jos en halua karmia pesuosan ja wc:n välille, minun on yksinkertaisesti laitettava vedeneristyskalvo koko lattia-alueelle.

Arne999 sanoi:
Se oli useita variaatioita..en näe oikein mitä höyrysululla on tekemistä kosteuseristyskalvon takana. Kuulostaa maksimaaliselta riskiltä ongelmiin. Jos nyt aiot tehdä niin... kalvo asetetaan aivan kipsilevyn taakse niin silloin kaikki putket "lävistävät" kalvon (ja tiivistetään mahdollisimman hyvin..)
Valitsisin vaihtoehdon, jossa on ilmarako kylpyhuoneen seinän ja muovisen ulkoseinän välissä. Mutta olen vain iloinen amatööri :)

Arne999 sanoi:
Mitä tulee lattian vedeneristämiseen? Oletan, että minun on oltava kynnys, jotta saan ylös kääntyvän reunan jonnekin?? Ja jos en halua kynnystä pesutilan ja wc:n välillä, minun on yksinkertaisesti laitettava kosteuseristyskalvo koko lattia-alalle
Silloin sinun on laitettava kosteuseristyskalvo koko lattialle, jos haluat tehdä sen "oikein". Onko pesutilassa lattiakaivo? silloin mielestäni vedeneristys on pakollinen.

En tiedä, miltä kylpyhuoneesi/pesuhuoneesi näyttää, mutta onko olemassa riski, että vettä on usein ovenaukossa kylpyhuoneen ja pesutilan välillä? Jos ei, vedeneristys on käytännössä melko turha.

Kynnyksen nousu on mielestäni usein melko turha suuremmissa kylpyhuoneissa, joissa suihku on kaukana ovesta. Kynnys ei koskaan kastu, ehkä tulva kerran 10 vuodessa, entä sitten, se kuivuu varmasti.

Mutta jos sitä ei tehdä säännösten mukaan, voidaan joutua oikeuteen...

Jos laitan märkähuonekalvon seinille ja annan sen mennä ylös ja limittäytyä palkkiin, missä kalvo puristuu höyrysulkuun, niin minusta tuntuu siltä, että höyrysulku kalvon takana on aivan turha. Mitä tarkoitusta sen pitäisi palvella??? Jos sinne tulisi kosteutta, niin se olisi kuitenkin suljettu sisään...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.