12 776 lukukertaa ·
10 vastausta
13k lukukertaa
10 vastausta
Holkkalistan asennus
En ikinä uskonut, että tämä olisi vaikeaa. Mutta olen kiinnittänyt ensimmäisen reunan/listan kuvan mukaisesti. Oikein vai väärin? Ongelma on, että en saa seuraavaa palaa sopimaan.
Olen saanut reunat lakattuina ja minulla ei ole materiaalia tehdä enää enempää virheitä kuin olen jo tehnyt

Olen saanut reunat lakattuina ja minulla ei ole materiaalia tehdä enää enempää virheitä kuin olen jo tehnyt

Ota kaksi pientä palaa ja sahaa ne niin, että ne sopivat, merkitse sitten oikea/vasen. Tee yksi sarja sisänurkille ja yksi ulkonurkille, jos sinulla on sellaisia.
Kun teet pieniä paloja, on hyvä pitää niitä sahassa samalla tavalla kuin ne tulevat seinään, näin on helpompi tehdä oikein. Kun sitten sahaat pitkiä paloja, käännä vain pieniä paloja samalla tavalla kuin pitkiä ja vertaa, jotta asetat sahan oikein suhteessa siihen, miten pitkä pala makaa sahassa.
Kun teet pieniä paloja, on hyvä pitää niitä sahassa samalla tavalla kuin ne tulevat seinään, näin on helpompi tehdä oikein. Kun sitten sahaat pitkiä paloja, käännä vain pieniä paloja samalla tavalla kuin pitkiä ja vertaa, jotta asetat sahan oikein suhteessa siihen, miten pitkä pala makaa sahassa.
Hei ja tervetuloa foorumille...ota 2 kpl pieniä paloja, jotka voit kokeilla asentaa kulmiin, niin on helpompi saada se oikein...
Onnea matkaan
Onnea matkaan
Jäsen
· Stockholms
· 1 555 viestiä
Minullakin on ongelmia tämän kanssa! Luulee olevansa jokseenkin fiksu ja looginen, mutta pyöristyslista menee aina pieleen. Ainoa vinkkini on leikata lista ensin vinoon päähän. Silloin voit leikata väärin muutaman kerran ja kun se menee oikein, leikkaa oikeaan pituuteen suorasta päästä.
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
Mutta teillä kaikilla on oikeastaan väärin. Karmiura, kuten kaikki profiloidut listat, tulisi kappaleveistää eikä viistää sisäkulmissa. Viistetyt sisäkulmat (katossa tai lattialistassa) menevät aina erilleen, usein jo asennusvaiheessa, koska ruuvi tai naula vetää listaa kohti seinää, tai se menee erilleen vuoden aikojen vaikutuksesta taloon. Näyttää paskalta.
Ensimmäinen lista asetetaan suoraan leikattuna ja tiiviisti molempia seiniä vasten.
Vastaava lista sahataan vinoon ja muotoillaan sopimaan asennettuun listaan. Ei tarvitse olla täydellinen, täytä halpa lateksituote ja maalaa päälle, kun kaikki on asennettu ja valmista.
Jos asentaa valmiiksi maalatut listat ja uskoo, että mitään lisäkäsittelyä ei tarvita paikan päällä, niin se näyttää myös aina paskalta. Näkyvät ruuvit/naulat ja erilleen menneet sisäkulmat.
Yllä oleva kuvaus on siis siitä, miten tehdä, jos haluaa oppia tekemään täysin oikein. Jos TS haluaa vain ratkaista tilanteen juuri nyt ja materiaalista on pulaa, niin aiemmat vastaukset langassa ovat parempia.
Ensimmäinen lista asetetaan suoraan leikattuna ja tiiviisti molempia seiniä vasten.
Vastaava lista sahataan vinoon ja muotoillaan sopimaan asennettuun listaan. Ei tarvitse olla täydellinen, täytä halpa lateksituote ja maalaa päälle, kun kaikki on asennettu ja valmista.
Jos asentaa valmiiksi maalatut listat ja uskoo, että mitään lisäkäsittelyä ei tarvita paikan päällä, niin se näyttää myös aina paskalta. Näkyvät ruuvit/naulat ja erilleen menneet sisäkulmat.
Yllä oleva kuvaus on siis siitä, miten tehdä, jos haluaa oppia tekemään täysin oikein. Jos TS haluaa vain ratkaista tilanteen juuri nyt ja materiaalista on pulaa, niin aiemmat vastaukset langassa ovat parempia.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Puusepät, jotka olin kutsunut muutaman huoneen vuoksi, käyttivät stumfogia (eli yksi suoraan seinään ja toinen veistetty niin, että se sopi), nätisti toteutettu ratkaisu. Itse menin hulluksi kun en saanut sitä onnistumaan ja käytin kap/ger:ää.
Ongelmana kap/ger:ssäni oli, että niitä ei voitu sahata pystyasennossa (ei mahtuneet), mikä aiheutti ongelmia.
Tätä ei voinut tehdä pienellä kap/ger:lläni:
Mutta sitten löysin netistä listoja, jotka näyttivät, kuinka kap/ger asetetaan listoille makaavassa asennossa. Esimerkiksi:
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Johtopäätös: Sekä puuseppien että minun geratut liitokset ovat halkeilleet yhtä paljon nyt muutaman vuoden jälkeen. En ymmärrä miksi, heidän pitäisi olla parempia, mutta se tuntuu hyvältä, koska minua harmitti, että "huolimattomasti" tein tämän vaiheen.
Ongelmana kap/ger:ssäni oli, että niitä ei voitu sahata pystyasennossa (ei mahtuneet), mikä aiheutti ongelmia.
Tätä ei voinut tehdä pienellä kap/ger:lläni:

Mutta sitten löysin netistä listoja, jotka näyttivät, kuinka kap/ger asetetaan listoille makaavassa asennossa. Esimerkiksi:
http://www.dewalt.com/us/mitersaws/downloads/MiterSawArticle.pdf
http://www.lowes.com/cd_Cut+Crown+Moulding+with+DEWALT+Miter+Saws_1285257812_
Johtopäätös: Sekä puuseppien että minun geratut liitokset ovat halkeilleet yhtä paljon nyt muutaman vuoden jälkeen. En ymmärrä miksi, heidän pitäisi olla parempia, mutta se tuntuu hyvältä, koska minua harmitti, että "huolimattomasti" tein tämän vaiheen.
Listoja ei kai tarvita. Yksinkertaisin tapa on edelleen tehdä kuten aiemmin ketjussa kirjoitin, eli käyttää 2 oikeanlaista palasta. Sitten vain asetetaan ne samalla tavalla kuin pitkä pala tulee sahaan ja säädetään saha leikatakseen kuten leikattu on lyhyessä palassa.
Mutta toki, forknoppning (tai stumfog, en ole kuullut tuota ilmaisua aiemmin) on kai paras.
Mutta toki, forknoppning (tai stumfog, en ole kuullut tuota ilmaisua aiemmin) on kai paras.
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Helpoin tapa on olla ostamatta suurempaa hålkälslistaa kuin mitä mahtuu pystyyn kap/geren. Sitten on vain käynnistettävä, mutta kuten sanottu, koekappaleet eivät haittaa, koska on helppo tehdä ajatusvirheitä ja katkaista väärin.
Jäsen
· Stockholms Län
· 702 viestiä
Tarkoitan seisomista 45° kulmassa (kuten seinällä). Makaaminen tarkoitan alas selkäpuolelle. Syynä siihen, miksi tarvitsin ne makaavina "selällään", oli että ne eivät mahtuneet seisomaan (45°) minun kap/ger. Silloin tulee hankalaa, miten asetat kap/geren...
Klikkaa tästä vastataksesi