24 142 lukukertaa ·
72 vastausta
24k lukukertaa
72 vastausta
Käsityöläinen purki mineriittiä omin päin!
Noin 7 vuotta sitten asensimme FTX-laitteen ullakolle 60-luvun taloomme. Käsityöläinen sanoi, että he olivat poistaneet ilmanvaihtoputken, joka sisälsi asbestia, mutta ettei ollut ongelma heille viedä se kaatopaikalle.
Kun nyt harkitsemme ullakon sisustamista, olemme olleet ullakolla hieman useammin (aiemmin vain suodattimien vaihtamiseksi 2 kertaa vuodessa) ja olen huomannut, että siellä on rakennusjätettä ja pölyä. Todennäköisesti ei itse eterniitistä, vaan muurauslaastista, johon putki oli kiinnitetty ja joka ymmärtääkseni sisältää usein myös asbestia. (Katso kuva jäljellä olevasta putkesta)
Mietin nyt, kuinka vaarallista tämä on??? Ei oikein voi imuroida ja pyyhkiä märällä, koska pinnat koostuvat suurimmaksi osaksi löyhästä eristyksestä lattialla.
Ja mikä vastuu käsityöläisellä on tästä? Eivätkö heidän olisi pitänyt tiedottaa ennen purkamisen aloittamista? Voiko saada korvausta vakuutusyhtiöltä saneerauksesta? Ottaa näytteitä jäännöksistä?
Kiitollinen vastauksista!
Kun nyt harkitsemme ullakon sisustamista, olemme olleet ullakolla hieman useammin (aiemmin vain suodattimien vaihtamiseksi 2 kertaa vuodessa) ja olen huomannut, että siellä on rakennusjätettä ja pölyä. Todennäköisesti ei itse eterniitistä, vaan muurauslaastista, johon putki oli kiinnitetty ja joka ymmärtääkseni sisältää usein myös asbestia. (Katso kuva jäljellä olevasta putkesta)
Mietin nyt, kuinka vaarallista tämä on??? Ei oikein voi imuroida ja pyyhkiä märällä, koska pinnat koostuvat suurimmaksi osaksi löyhästä eristyksestä lattialla.
Ja mikä vastuu käsityöläisellä on tästä? Eivätkö heidän olisi pitänyt tiedottaa ennen purkamisen aloittamista? Voiko saada korvausta vakuutusyhtiöltä saneerauksesta? Ottaa näytteitä jäännöksistä?
Kiitollinen vastauksista!
Talon omistaja
· Skåne
· 5 388 viestiä
Ole rauhallinen! Missä tahansa oletkin maapallolla, hengität sisään noin 5000 asbestikuitua päivässä!
There are low levels of asbestos in the ambient air.
10-200 fibres in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
Keskimäärin kaikki ihmiset hengittävät sisään noin 5000 asbestikuitua päivässä. Tämä tarkoittaa, että keskimäärin kaikilla elävillä ihmisillä on ollut noin 40 miljoonaa asbestikuitua keuhkoissa elämänsä aikana, ja silti riski sairastua tästä "normaalista" altistuksesta on erittäin pieni.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
There are low levels of asbestos in the ambient air.
10-200 fibres in every cubic metre (1000L) = 0.01-0.2 f/L
A cubic metre is the amount of air typically breathed by a person every hour.."
Keskimäärin kaikki ihmiset hengittävät sisään noin 5000 asbestikuitua päivässä. Tämä tarkoittaa, että keskimäärin kaikilla elävillä ihmisillä on ollut noin 40 miljoonaa asbestikuitua keuhkoissa elämänsä aikana, ja silti riski sairastua tästä "normaalista" altistuksesta on erittäin pieni.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
Jos olette huolissanne, ostakaa Sundströmin maski P3-suodattimella samalla kun sisustatte vinttiä. Kun olette valmiit, kaikki mahdolliset asbestikuidut ovat todennäköisesti hävinneet tai rakennettu eristeeseen. Sitten voitte myös imuroida oikealla suodattimella (vuokralle saatavilla). Näin ajattelen myös itse, kun työstän vinttiä, siellä on muutakin kuin asbestia, joka pölyää ja joka on hyvä suojautua vastaan.
Olen myös lukenut, että eterniittikanavat eivät myöskään sisällä valtavasti asbestia. Niin kauan kuin kanavaa ei sahattu kulmahiomakoneella, vaan se vain nostettiin pois, ei todennäköisesti ole vapautunut suuria määriä.
Olen myös lukenut, että eterniittikanavat eivät myöskään sisällä valtavasti asbestia. Niin kauan kuin kanavaa ei sahattu kulmahiomakoneella, vaan se vain nostettiin pois, ei todennäköisesti ole vapautunut suuria määriä.
Kaikkitietävä
· Tullinge
· 6 040 viestiä
Olin huolissani enemmän kaikista kerroista, kun olen ollut lähellä autoja.
Mutta epäilen, että mahdolliset asbestikuidut ovat eristyksessä yhdessä tavallisen pölyn kanssa ja ehkä myös vähän muuta pientä.
anna sen vain olla. Jos teidän täytyy olla siellä ja purkaa, niin huolenaiheessa voi käyttää hyvää hengityssuojainta.
Mutta epäilen, että mahdolliset asbestikuidut ovat eristyksessä yhdessä tavallisen pölyn kanssa ja ehkä myös vähän muuta pientä.
anna sen vain olla. Jos teidän täytyy olla siellä ja purkaa, niin huolenaiheessa voi käyttää hyvää hengityssuojainta.
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 551 viestiä
Ruotsi tulee tuhoutumaan.
Ei ole varmaa, että rakennusjätteessä/pölyssä on asbestia. Riippumatta siitä, miten asia on, sinun/teidän tulisi käyttää hengityssuojainta, jossa on kunnollinen suodatin, kun työskentelette vintillä. Ilmassa pyörii monenlaisia partikkeleita, jotka eivät ole erityisen terveellisiä hengittää.
Lähellä autoja??Bananskalare sanoi:
Olisin huolissani enemmän kaikista kerroista, kun on ollut autojen lähellä.
Mutta epäilen, että mahdolliset asbestikuidut ovat eristyksessä yhdessä tavallisen pölyn kanssa ja ehkä vähän muuta pientä ja mukavaa.
anna sen vain olla. jos teidän täytyy olla siellä purkamassa, niin huolen sattuessa voi käyttää hyvää hengityssuojaa.
Siitä on monta vuotta, kun asbesti poistettiin jarrupalojen sisällöstä, jos sitä tarkoitat...
Sinun tulee käyttää maskia tilassa liikkuessasi, mutta ei asbestiriskin vuoksi, vaan "yleisen pölyn" takia.
Vanhat eternitistä tehdyt ilmanvaihtoputket sisältävät ammattilaisten mukaan noin 10 % asbestia, enimmillään. Ne poistetaan lisäksi ehjänä 99 % tapauksista. Eli altistumisriski on minimaalinen.
Vanhat eternitistä tehdyt ilmanvaihtoputket sisältävät ammattilaisten mukaan noin 10 % asbestia, enimmillään. Ne poistetaan lisäksi ehjänä 99 % tapauksista. Eli altistumisriski on minimaalinen.
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 551 viestiä
Koska ei vaadita "vastuuta" ja mietitä korvauksia vakuutusyhtiöltä ensimmäisenä ajatuksena, kun talonomistajana löytää vähän 7 vuotta vanhaa laastia ja rakennuspölyä ullakolta.C CoNaana sanoi:
Otetaan pieni harja, lakaistaan ne ja heitetään pois.
Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat, että pitäisi käyttää maskia, mutta ei ensisijaisesti asbestin takia, vaan suojellakseen keuhkojaan kaikilta mahdollisilta pölyiltä. On helppo keskittyä vain asbestiin ja unohtaa kaikki muu. "Tavallinen rakennuspöly" on myös haitallista keuhkoille pitkällä aikavälillä.
Joten laita maski päälle, kun rakennat ylipäätään kaiken mahdollisen pölyävän kanssa, niin olet tehnyt paremmin kuin monet muut.
Joten laita maski päälle, kun rakennat ylipäätään kaiken mahdollisen pölyävän kanssa, niin olet tehnyt paremmin kuin monet muut.
Kaikkitietävä
· Tullinge
· 6 040 viestiä
Kaikkitietävä
· Tullinge
· 6 040 viestiä