milloin käsittelee tätä materiaalia?
Onko mitään niksejä tai vinkkejä tällaisen julkisivun purkamiseen?
Olen myös kiinnostunut siitä, mitkä lait ja määräykset todella pätevät.
 
etsi "eternit" niin löydät kaiken tarvitsemasi tiedon täältä foorumilta.
 
Jos teet työn itse, ei ole sääntöjä purkamisesta. Kuitenkin hankkisin kuitenkin oikean hengityssuojan, kuten kaasunaamarin. Eli ei vain sellaista kertakäyttöistä suojaa, joka on samanlainen kuin sairaanhoidon kasvomaski.

Lisäksi voi olla hyvä idea, ettei mene taloon niissä vaatteissa, joita olet käyttänyt, vaan vaihda ulkona ja vie ne pesukoneeseen säkissä tai vastaavassa.

Pakkaa laatat muovisäkkeihin, jos ne ovat pieniä, muuten en tiedä. Tarkista jätteen vastaanottopaikasta, mitä sääntöjä noudatetaan, voi olla, että he vaativat kaksinkertaisia säkkejä.

Täällä Tukholman alueella saa yksityishenkilönä dumata asbestijätettä pieninä määrinä ilmaiseksi, esimerkiksi Lövstassa. Olen kuullut, että pieni määrä on perävaunu henkilöauton perässä. Saattaa olla, että voi käydä pari kolme kertaa ennen kuin he alkavat kyseenalaistaa määrää. Ja onhan alueella useita asemia kohtuullisen matkan päässä.
 
Hyvä idea on kastella julkisivu puutarhaletkulla ensin, jotta mahdollinen pöly sitoutuu. Ole varovainen levyjen kanssa, älä heitä niitä kasaan niin, että ne murskaantuvat, vaan ota ne alas hieman varovaisemmin. Ammattimaiseen työhön vaaditaan, että ne laitetaan lukittavaan konttiin, luultavasti siksi, ettei uteliaat lapset pääsisi käsiksi ja hyppimään kasaan. Muovipussit voivat rikkoutua. Työsuojeluviranomaisen määräykset koskevat vain ammattimaista työtä, mutta sieltä löytyy hyviä neuvoja hyödyksi. Ja ketään sivullista ei saa altistaa vaaralle, se pätee joka tapauksessa.

AV:n määräykset asbestista: http://www.av.se/regler/afs/1996_13.pdf
 
niin hysteeristä!
eternit ei ole myrkyllinen eikä radioaktiivinen....
gaia
 
ja nyt alkaa kuulostaa siltä kuin Eternit aiheuttaisi syöpää vain katsomalla sitä. Miksi nämä keskustelut aina päättyvät näin?

Eternit-levy, joka on siirretty seinältä autoon, on täysin vaaraton riippumatta siitä, onko se pussissa vai ei. SE EI PÖLYÄ ja on siksi TÄYSIN VAARATON. Niin kauan kuin levyä ei rikota, eternit-levy ei ole vaarallisempi kuin pussi lauantaiherkkuja.

Joka haluaa heittää pois eternitiä Tukholmassa voi muuten tehdä sen Botkyrkassa, maksutta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.