Olen vihdoin valmis uunini kanssa, mutta voiko joku opastaa minua sen käytössä? Lämmitin ensin sen tunnin ajan avoimella luukulla ja siirsin sitten hehkun sivuun, mutta pizza tuskin valmistui. Pohjakaan ei ollut edes erityisen kuuma (tietenkin vain siellä, missä polttopuita on ollut). Pitäisikö tulen olla päällä, kun paistaa? Ei kai ole tarkoitus, että koko säkki pitäisi polttaa yhtä pizzaa varten?

D Danii KD sanoi:
Olen vihdoin saanut uunini valmiiksi, mutta voisiko joku opastaa, miten sitä käytetään? Lämmitin sen ensin tunnin ajan luukku auki ja siirsin sitten hiilloksen sivuun, mutta pizza ei edes kunnolla kypsynyt. Pohja ei ollut edes kovin kuuma (tietysti juuri siinä, missä puut olivat olleet). Pitäisikö tulen olla päällä paiston aikana? Ei kai ole tarkoitus, että koko säkin verran puuta kuluu yhden pizzan paistamiseen?
Kenttävalokuva valmiista tuloksesta ehkä? :D(y)

Minulla on muurattu puu-uuni, jossa on huomattavasti enemmän massaa, mutta lämmintä vähintään kaksi tuntia ennen, usein enemmän...

Sytytän tulen aivan avaamisen ulkopuolella ja syötän tulta siellä ehkä tunnin... Sitten alan työntää tulta/hiillosta yhä pidemmälle jokaisen puupuun kanssa... Näkee, kun katto saavuttaa hyvän lämpötilan, kun edellisen kerran noke palaa pois... Kun sitten paistan pizzaa, minulla on yleensä vähän paksumpi puupuu takareunassa ja yksi sivulla, joka palaa...

Jos ajatellaan "säkkiä" kuin niitä 40 litran säkkejä, joita ostaa asemalta, käytän varmasti tästä yhden kerralla...

Mutta älä luovuta, pizzan leipominen on hauskempaa, kun saat tulen hallintaan... Sitten on aika taikinalle... ;)

Tässä tulee muutama kuva. En ehtinyt saada ulkonäköä valmiiksi tänä vuonna.

• Tiilipalon uuni, jossa on sytytetty nuotio keskeneräisessä takassa.
  • Tiilinen ulkouuni, jossa palaa tuli. Uunin hormi hohtaa metallisena. Projekti ei ulkonäöltään valmis.
  • Tiilistä rakennettu keskeneräinen grillin/rakennuksen kaari ulkona, taustalla puutarhakalusteita ja nurmikko.
  • Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Minusta tein aukon liian suureksi. Haluan myös lisätä, että olen täyttänyt kaikki saumat pienemmillä tiilillä, joten kyseessä ei ole pelkästään laasti välissä.

D Danii KD sanoi:
Tein avauksen mielestäni liian suureksi. Haluan myös lisätä, että olen täyttänyt kaikki saumat pienemmillä tiilellä, joten se ei ole vain laastia välissä.
Siitä tulee todella tyylikäs!
Mikä on avauksen ongelma, korkeus vai leveys?

Niin kauan kuin avauksen korkeus on oikeassa suhteessa kupolin korkeus, niin leveys on vähemmän herkkä..

Valitettavasti sanoisin korkeus. Se tuli liian korkeaksi :(

Ok, kuinka paljon?

Onko vaikeaa nostaa lämpötilaa uunissa?

Voihan tehdä jonkinlaisen levyn, jonka asettaa aukkoon, kuvittele "viuhka", joka seisoo kahdella kapealla jalalla reunoissa, joka heijastaa lämmön sisään ja pakottaa savun sen alle...

Kiitos vinkistä, aion tehdä jotain sellaista keväällä :)

D Danii KD sanoi:
Valitettavasti sanoisin, että korkeus. Se tuli liian korkeaksi :(
Hienosti tehty (y)
Voisihan korkeutta laskea miettimällä kaaren katon muurausta vähän, ajattelen.

L loffman sanoi:
Tein vastaavalla tavalla.[kuva] [kuva]
Kuinka paljon eristystä siihen meni? Superwool?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.