Aioin ostaa silikonilevyn laitettavaksi tiilien alle, jotka muodostavat uunin pohjan, mutta myyjä Marieborgissa ei suositellut sitä. Hän sanoi, että se imee kosteutta ja halkeaa. Mitä mieltä olette muut? Olen valanut pöytälevyni valmiiksi enkä näe, että olisi muuta suojaa sille.

D Danii KD sanoi:
Olin ostamassa silikaattilevyä laitettavaksi tiilen alle, joka muodostaisi uunin pohjan, mutta Mariebergin myyjä kehotti olemaan ostamatta. Hän sanoi, että se imee kosteutta ja halkeaa. Mitä mieltä te olette? Olen valanut työtasoni valmiiksi enkä näe, että olisi muita keinoja suojata sitä.
Mitä myyjä ehdotti vaihtoehdoksi?

Onhan selvää, että levy on suojattava vedeltä, kuten sateelta, mutta oma kokemukseni levystä (joka omassa tapauksessani oli nimeltään Skamotec) ei ole, että se imee kosteutta ilmasta suoraan...

En voi tällä hetkellä laittaa kattoa päälle, mutta voinhan peittää sen pressulla. Joten sinun on pysynyt kuitenkin. En keksi muita vaihtoehtoja, joten se täytyy varmaan tehdä näin.

D Danii KD sanoi:
Minulla ei ole mahdollisuutta juuri nyt laittaa kattoa päälle, mutta voinhan peittää pressulla. Joten sinun on ainakin kestänyt. En keksi muita vaihtoehtoja, joten kai se on tehtävä niin.
Minulla oli muutama pala säästettynä pitkään, mutta heitin ne valitettavasti viimeisimmän autotallin siivouksen yhteydessä, muuten olisimme voineet testata... Minulla ei ole aavistustakaan miltä levy näyttää nyt, se on valettu betoniin sivuilta, ja koko uuni seisoo levyn päällä, mutta lattia on löysästi päällä, joten sen olisi pitänyt näyttää jotain merkkiä, jos se liikkuu ongelman takia...

• Tykkään
Danii KD
  • Laddar…
Olin täysin hämmästynyt siitä, kuinka nopeasti ja paljon silikaattilevy pystyi imemään itseensä...
Ratkaisin sen Bilteman betoni-lasyrilla. Toimi erinomaisesti. Tämä oli etuosassa, missä minun piti puhdistaa sitä. Voi myös laittaa alumiinifolion sen alle estämään kosteuden imeytymistä. Aivan kuten Dan, minulla ei ole kokemusta siitä, että se vetäisi kosteutta ilmasta.
Että se halkeaisi, pidän epätodennäköisenä...
Laita folio alle mielenrauhan vuoksi ja jatka eteenpäin (y)

Ajattelin enemmän, että se imee betonia ja laastia ympäriltään kun sataa. Mutta ajattelin myös, että kiedon sen ensin alumiiniin. Vaihtoehtoisesti voisi myös maalata sen palonkestävällä maalilla jälkeenpäin.

D Danii KD sanoi:
Aio ostaa silikaattilevyn tiilen alle, joka toimii uunin pohjana, mutta Mariebergin myyjä kehotti välttämään sitä. Hän sanoi, että se imee kosteutta ja tulee halkeilemaan. Mitä mieltä olette? Olen valanut valmiiksi työpöytäni ja en näe, että on mitään muuta, millä voisin suojata sen.
Miten on edennyt sinun rakennus? :D

Hitaasti mutta sain silikaattilevyt ym. tänään, joten nyt on kaikki kotona. Olen sahannut levyn tänään ja aion aloittaa muuraamisen kunnolla :D. Huomasin nyt Lakkapään palokattilta, että laasti on tarkoitettu ohuisiin saumoihin :thinking:. No mitä voin tehdä, jatkan vain.

Vielä yksi kysymys, en löydä hyvää vinkkiä siitä, miten paras tapa valaa savupiippu sisään. Voinko saada vinkkejä? Pitäisikö tehdä pyöreä reikä, johon putki asetetaan ja sitten käyttää laastia ympäriinsä vai onko olemassa jokin muu tapa?

Viimeksi muokattu:
Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Minulla on putki seisomassa reunalla, katsotaanpa, voinko löytää kuvan siitä... Tiedän, että olen laittanut sen aikaisemmin...

Edit: en löytänyt mitään parempaa kuin tämän;
[linkki]
Kiitos! Juuri niin ajattelinkin.

Tein vastaavalla tavalla. Betoninen ontelolohko, jossa on pyöreä reikä keskellä. Ympärillä muovisuojus ja valkoista eristettä. Puutarhassa sijaitseva tiili- ja betoninen puu-uuni, sen kuvun ympärillä eristettä ja metalliverkkoa.

• Tykkään
Lofjärden ja 2 muuta
  • Laddar…
Kun nyt alan lähestyä uunini valmistumista ja olen tarvinnut ostaa muutamia lisää kiviä ja enemmän laastia, huomasin, että Bauhausista ostamani kivet ovat paljon kovempia eivätkä lainkaan yhtä huokoisia kuin ne, jotka olen ostanut Lakkapäästä, vaikka molemmat ovat tulenkestäviä.

Toinen asia on, että ostamani ylimääräinen tulenkestävä laasti "Finja" on paljon kovempaa ja kuivuu nopeammin kuin se, jonka ostin Lakkapäästä. Jälkimmäinen voi säilyä useita päiviä suljetussa purkissa, vaikka se on sekoitettu.

Mietin, kuinka se vaikuttaa rakentamiseeni, ajatuksia?

D Danii KD sanoi:
Kun olen nyt lähestymässä uunini valmistumista ja tarvitsin ostaa muutaman kiven ja lisää laastia, huomasin, että Bauhausista ostamani kivet ovat paljon kovempia ja eivät ollenkaan yhtä huokoisia kuin ne, jotka olen ostanut Lakkapäästä, vaikka molemmat ovat tulenkestäviä.

Toinen asia on, että ostamani lisälaasti "Finja" on paljon kovempaa ja kuivuu nopeammin kuin se, jonka ostin Lakkapäästä. Jälkimmäinen voi säilyä useita päiviä suljetussa purkissa, vaikka se olisi sekoitettu.

Kysynkin, miten tämä vaikuttaa rakentamiseeni, onko ajatuksia?
D Danii KD sanoi:
Kun olen nyt lähestymässä uunini valmistumista ja tarvitsin ostaa muutaman kiven ja lisää laastia, huomasin, että Bauhausista ostamani kivet ovat paljon kovempia ja eivät ollenkaan yhtä huokoisia kuin ne, jotka olen ostanut Lakkapäästä, vaikka molemmat ovat tulenkestäviä.

Toinen asia on, että ostamani lisälaasti "Finja" on paljon kovempaa ja kuivuu nopeammin kuin se, jonka ostin Lakkapäästä. Jälkimmäinen voi säilyä useita päiviä suljetussa purkissa, vaikka se olisi sekoitettu.

Kysynkin, miten tämä vaikuttaa rakentamiseeni, onko ajatuksia?
Minulla oli suunnilleen sama ongelma, kun Höganäsin laasti loppui. Arvelen, että Höganäs ja Lakkapään laastit vastaavat toisiaan. Käytin Finjaa muutamaan viimeistelyyn, enkä usko, että se vaikuttaa mitenkään negatiivisesti. On suuri ero siinä, miltä kummatkin laastit tuntuvat, joten olin myös hieman huolissani...
Kivien suhteen ajattelen, että toiminnallisesti ei tapahdu suurta eroa. Minun piti käyttää šamotti-kiviä tunneliin, sillä tulenkestävät kivet, jotka olin ostanut Hornbachista, olivat loppu kaikkialta. Šamotti on huokoisempaa mutta en huomaa mitään negatiivista eroa tässäkään...

• Tykkään
Danii KD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.