4 319 lukukertaa ·
26 vastausta
4k lukukertaa
26 vastausta
Eristääkö OSB?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Miksi sinun pitäisi eristää kylmä autotalli?
Eikö olisi parempi antaa sen olla täysin avoin?
Eikö olisi parempi antaa sen olla täysin avoin?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 938 viestiä
Silloin et siis aio rakentaa kylmää autotallia?
En olisi koskaan jättänyt laittamatta OSB-levyä kipsilevyn taakse, vaikka et koskaan aikoisi laittaa mitään seinille, toivoo kuitenkin, että autotalli kestää kauan... Maksaa muutaman tuhannen, mutta on sen arvoista pitkällä aikavälillä... Sama asia pistorasioiden kanssa.. älä säästä, kun seinät ovat auki...
En olisi koskaan jättänyt laittamatta OSB-levyä kipsilevyn taakse, vaikka et koskaan aikoisi laittaa mitään seinille, toivoo kuitenkin, että autotalli kestää kauan... Maksaa muutaman tuhannen, mutta on sen arvoista pitkällä aikavälillä... Sama asia pistorasioiden kanssa.. älä säästä, kun seinät ovat auki...
Hei,H Ha Ha ha sanoi:
Tuleeko autotallissa olemaan lämpöä ympäri vuoden?
Pidän OSB:tä sopimattomana kylmä autotallille ja vastaaville tiloille, koska se ei käsittele kosteutta kovin hyvin.
Olen täysin samaa mieltä, laita OSB seinille, autotalli ilman roikkuvia asioita ei ole autotalli. Jos joskus myyt sen, ostaja huutaa melkein varmasti piilotettu virhe, jos se puuttuu 
Mutta vakavasti, tämä ei tunnu siltä, että siitä kannattaisi säästää. Oletan, että sinulla ei ole eristettyä maanvaraista lattiaa, koska se on tänään kylmä autotalli. Eli on typerää säilyttää tavaroita lattialla, ja siksi haluaa saada tavarat seinille mahdollisimman paljon. Se auttaa myös aika paljon, jotta voit siivota autotallin, jos on helppo lakaista soraa ym. ulos.
Mutta vakavasti, tämä ei tunnu siltä, että siitä kannattaisi säästää. Oletan, että sinulla ei ole eristettyä maanvaraista lattiaa, koska se on tänään kylmä autotalli. Eli on typerää säilyttää tavaroita lattialla, ja siksi haluaa saada tavarat seinille mahdollisimman paljon. Se auttaa myös aika paljon, jotta voit siivota autotallin, jos on helppo lakaista soraa ym. ulos.
Millä tavalla se ei käsittele kosteutta kovin hyvin (siinä määrin kuin voit odottaa autotallissa)? Mitä olisit suositellut sen sijaan ja miksi?Janu78 sanoi:
Se imee kosteutta ja laajenee, olen nähnyt tämän useissa kylmissä autotallissa, joissa saumat näkyvät kipsin läpi. Kylmässä autotallissa voi olla erittäin kosteaa.T TypRätt sanoi:
Oma kokemukseni siitä, että olen jättänyt sekä vaneria että osb-levyjä seisomaan ulos talon seinää vasten yli vuodeksi, ja sen jälkeen olen rakentanut puumajan (makuulla oleva levy kattona niin että mikään ei suojaa sivuja) sekoitettuna levyistä, on se, että OSB:n liima antaa niille suuren edun vaneriin nähden kosteuden suhteen. Molemmat menevät pilalle, jos ne seisovat vedessä, mutta silloin vaneri pärjää itse asiassa vähän paremmin, mutta molemmat turpoavat juuri siellä, missä ne voivat seistä vedessä. Olen myös säilyttänyt levyjä kylmäautotallissa muutaman vuoden, jossa oli niin kosteaa, että kankaalla, jossa oli täpliä, alkoi homehtua, eli siellä seissyt lastenvaunu alkoi karvoittua ja lumilautapussi yms. alkoi myös saada täpliä. Tästä huolimatta mikään ei vaikuttanut autotallissa oleviin puulevyihin tai kipsilevyihin. (ne seisoivat palikoilla eivätkä suoraan laatalla).Janu78 sanoi:
En sano, että tämä on mitään tieteellistä testimenetelmää, mutta tämä on oma kokemukseni. Joten minulla ei olisi pienintäkään epäilystä asettaa OSB:tä seinille, mutta olisin varovainen, ettei ne ulottuisi aivan laattaan saakka.
Minulla on osb/ply kylmässä autotallissa, ja olen säilyttänyt levyjä siellä useita vuosia ilman ongelmia. Älä aseta sitä suoraan betonialustaa vasten vaan jätä senttimetrin rako, jotta se ei ime vettä. Sinun tulee myös olla kunnollinen ilmanvaihto, mutta se sinun pitäisi olla joka tapauksessa.T TypRätt sanoi:Kokemukseni siitä, että olen jättänyt sekä vaneria että osb:tä ulos talon seinää vasten yli vuodeksi ja sitten rakentanut puumajan (makaava levy kattona, joten ei suojaa sivuja) sekoitetuista levyistä, on, että OSB:n liima antaa niille suuren edun vaneriin nähden kosteutta vastaan. Molemmat menevät pilalle jos seisovat vedessä, mutta silloin vaneri selviää itse asiassa vähän paremmin, mutta molemmat turpoavat juuri siellä missä voivat seisoa vedessä. Olen myös säilyttänyt levyjä kylmässä autotallissa muutaman vuoden, jossa oli niin kosteaa, että tahraantunut kangas alkoi homehtua, eli siellä seisonut lastenvaunu alkoi olla pörröinen ja esimerkiksi lumilautalaukkukin alkoi saada tahroja. Tästä huolimatta mikään ei vaikuttanut autotallissa seisoviin vaneri- tai kipsilevyihin. (Ne seisoivat tassuilla, joten eivät suorassa kosketuksessa lattiaan).
En väitä, että tämä olisi tieteellinen testimenetelmä, mutta oma kokemukseni. Joten minulla ei olisi vähäisimpiäkään epäilyksiä laittaa OSB seiniin, mutta olisin varovainen, ettei ne ulotu koko matkaa alas lattiaan.
Lämpöteknisesti tuskin koskaan laskisit osb:n kustannuksia, mutta käytännön näkökulmasta olisi melkein välinpitämätöntä olla laittamatta osb:tä autotalliin.
Klikkaa tästä vastataksesi