9 699 lukukertaa ·
27 vastausta
10k lukukertaa
27 vastausta
diffuusiosulku + vedeneristys
Sivu 1 / 2
Hei
rakentajamme, joka rakentaa kylpyhuonettamme, on asentanut höyrysulun (muovikalvo) harvalaudoituksen ja kipsilevyn taakse ulkoseinällä uudessa kylpyhuoneessamme. Tämän päälle tulee vesieristys.
---EDIT---
Huonosti muotoiltu minulta. Sisältä ulospäin tässä seinässä, joka on itse asiassa jyrkästi kalteva katto, tulee olemaan seuraavaa:
Klinkkeri
Laasti
Vesieristys
Kipsi
Harvalauta
Höyrysulku
Runkorakenne
Raakapontti
Aluskate
Rimalauta
Betonikattotiilet
---EDIT---
Tämä aiheuttaa sen, että orgaaninen materiaali (harvalauta) jää kahden höyrytiiviin kerroksen väliin eikä mahdollinen kosteus voi koskaan päästä sieltä pois. Luulin, että tämä oli sääntö 1A, jota ei saa rikkoa.
Olenko väärässä? Pitäisikö minun pysäyttää rakentaja ennen kuin hän jatkaa?
rakentajamme, joka rakentaa kylpyhuonettamme, on asentanut höyrysulun (muovikalvo) harvalaudoituksen ja kipsilevyn taakse ulkoseinällä uudessa kylpyhuoneessamme. Tämän päälle tulee vesieristys.
---EDIT---
Huonosti muotoiltu minulta. Sisältä ulospäin tässä seinässä, joka on itse asiassa jyrkästi kalteva katto, tulee olemaan seuraavaa:
Klinkkeri
Laasti
Vesieristys
Kipsi
Harvalauta
Höyrysulku
Runkorakenne
Raakapontti
Aluskate
Rimalauta
Betonikattotiilet
---EDIT---
Tämä aiheuttaa sen, että orgaaninen materiaali (harvalauta) jää kahden höyrytiiviin kerroksen väliin eikä mahdollinen kosteus voi koskaan päästä sieltä pois. Luulin, että tämä oli sääntö 1A, jota ei saa rikkoa.
Olenko väärässä? Pitäisikö minun pysäyttää rakentaja ennen kuin hän jatkaa?
Mutta en ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että seinä voi hengittää ulos. Materiaalin kahden tiiviin kerroksen välillä ei voi hengittää mihinkään, kaikki kosteus jää loukkuun.
Päällystin kerran lastulevyn muovilla molemmilta puolilta ja asensin sen tilapäiseksi (...) ikkunaksi ja annoin sen olla liian pitkään. Noin vuoden kuluttua lähes koko levy oli täysin homeessa muovin sisällä.
Päällystin kerran lastulevyn muovilla molemmilta puolilta ja asensin sen tilapäiseksi (...) ikkunaksi ja annoin sen olla liian pitkään. Noin vuoden kuluttua lähes koko levy oli täysin homeessa muovin sisällä.
Mitä voin nähdä, sinulla on vain muovia yhdellä puolella,,, Kirjoitat vedeneristeestä,, tarkoitatko Primeriä? Jos näin on, sen ei pitäisi olla mikään ongelma,,, laatat ja laastin päästävät läpi kuten Primer yhdeltä puolelta.... joten sen ei pitäisi olla mikään ongelma, mitä voin nähdä,,, mutta jos joku muu puuseppä näkee tämän viestin, niin olkaa hyvä ja jakakaa mielipiteenne...
phulden
Diffuusiosulkua ei pitäisi olla, jos on vedeneriste. Ja koska aiot laatoittaa, pitäisi olla vedeneriste. Suosittelen myös välttämään kipsilevyjen käyttöä, vaan kiinnittämään sementtipohjaisen levyn sen sijaan. Kipsilevyistä voi tulla ongelmia märkätilassa laattojen kanssa. Se mitä tapahtuu on, että vesi ja kosteus imeytyvät saumoihin ja jäävät kiinnityslaastiin. Siellä se ei kuivu, vaan lopulta tunkeutuu vedeneristeen läpi, ja silloin kipsilevy vaurioituu. Kasvusto alkaa kipsilevyn kartongissa. Jos lisäksi on diffuusiosulku, ei kosteus pääse minnekään. Monet vakuutusyhtiöt uskovat, että tämä tulee olemaan seuraava suuri vahingonkorvauskustannus laatoituksen vahvan nousun myötä. Me, jotka teemme tarkastuksia ja koulutuksia (olen Rakentaja-asujakouluttaja, jonka on sertifioinut Boverket), näemme myös tästä suuntauksia.
Keskustele rakennusmiehesi kanssa, ja kirjoita mielellään hänen kommenttinsa täällä foorumilla.
Onnea/Tartan
Diffuusiosulkua ei pitäisi olla, jos on vedeneriste. Ja koska aiot laatoittaa, pitäisi olla vedeneriste. Suosittelen myös välttämään kipsilevyjen käyttöä, vaan kiinnittämään sementtipohjaisen levyn sen sijaan. Kipsilevyistä voi tulla ongelmia märkätilassa laattojen kanssa. Se mitä tapahtuu on, että vesi ja kosteus imeytyvät saumoihin ja jäävät kiinnityslaastiin. Siellä se ei kuivu, vaan lopulta tunkeutuu vedeneristeen läpi, ja silloin kipsilevy vaurioituu. Kasvusto alkaa kipsilevyn kartongissa. Jos lisäksi on diffuusiosulku, ei kosteus pääse minnekään. Monet vakuutusyhtiöt uskovat, että tämä tulee olemaan seuraava suuri vahingonkorvauskustannus laatoituksen vahvan nousun myötä. Me, jotka teemme tarkastuksia ja koulutuksia (olen Rakentaja-asujakouluttaja, jonka on sertifioinut Boverket), näemme myös tästä suuntauksia.
Keskustele rakennusmiehesi kanssa, ja kirjoita mielellään hänen kommenttinsa täällä foorumilla.
Onnea/Tartan
Tartan,
olen kirjoittanut sinulle yksityisviestin. Haluaisin mielelläni puhua kanssasi.
olen kirjoittanut sinulle yksityisviestin. Haluaisin mielelläni puhua kanssasi.
Mitä tarkoitat? Oletko alistunut "uusille tutkimustuloksille"?Milkshaken sanoi:
Standardi sille, miten rakensimme oli,,,, ulkoverhous, asfaboard, runko+eristys, muovi (Diffuusiosulku), 2 kerrosta kipsilevyä, tapetti... Jos tämä otetaan perustusrakenteeksi. Sitten, jos märkätila oli ulkoseinää vasten, niin oli pohjustus, laattaliima ja viimeisenä laatta...
Lähdin liikkeelle tuosta perustusrakenteesta arvioinnissani.
Lähdin liikkeelle tuosta perustusrakenteesta arvioinnissani.
Erittäin mielenkiintoinen aihe, jonka otatte esille tässä keskustelussa. Mielestäni teidän pitäisi lukea lisää ja päivittää tietojanne Matakin diffuusio avoimista järjestelmistä, jotka hengittävät ja joilla on samanlaisia ominaisuuksia kuin Gortexilla, nimittäin Halotex.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
Kun kyse on kylpyhuoneiden ulkoseinistä, joissa on riski saada kaksinkertaiset tiivistekerrokset; Kumi kalvo ja ÅB-muovikalvo. Pitäisi sen sijaan käyttää hidastava kerros Halotex D50, joka sallii kosteuden "hengittää" rakenteen läpi.
http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf
Kun kyse on kylpyhuoneiden ulkoseinistä, joissa on riski saada kaksinkertaiset tiivistekerrokset; Kumi kalvo ja ÅB-muovikalvo. Pitäisi sen sijaan käyttää hidastava kerros Halotex D50, joka sallii kosteuden "hengittää" rakenteen läpi.