Aivan.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Kysymys on vähän OT, mutta miksi liimapuuta tehdään 42, 56, 90, 115, 140 mm, kun vakio mitat ovat 45, 70, 95, 120, 145 jne?

Meille yksinkertaisille kuluttajille olisi hienoa, jos asiat olisivat yhteensopivia alun perin.

En voi antaa täydellistä selitystä, mutta joitakin osia. Pienemmät liimapuupaksuudet, 42, 56 jne. muodostuvat jakamalla 90, 115, 140 ja 165 mm paksuiset palkit. Liimapuutuotanto ei koskaan alita 90 mm. Mitta 90 syntyi todennäköisesti 100 mm eli 4 tuuman leveiden lamellien sahaamisesta ja höyläyksestä, mutta en ole aivan varma siitä. Ero 90, 115 jne. välillä on 25 mm eli 1 tuuma. Tavallisen puun mitat ovat myös sahaus- ja höyläysmarginaalien tulos, kun on lähdetty tuumapohjaisesta raakapuusta. Vielä 1970-luvun alkuun asti puutavaramitat (pituutta lukuun ottamatta) ilmoitettiin aina tuumamitoissa.

• Tykkään
Björn Melander
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Kyllä. Näillä esimerkeillä, jotka @Workingclasshero on jättänyt, teräksestä tulee varmasti kaksi kertaa kalliimpaa, hiukan riippuen siitä, mitkä mitat valitsee liimapuulle. Mahdollisimman kapea ja korkea liimapuupalkki on aina kustannustehokkain. Liimapuun kustannus on yleensä suhteessa sen tilavuuteen. Teräksen hinta taas menee painon mukaan.
Eikö paino ole myös suhteellinen tilavuuteen;)
Mahtavaa työtä saada aikaan ratkaisu puusta, se tulee olemaan paljon helpompi toteuttaa(y)

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Kyllä, Bosse, paino on myös tilavuuden funktio. Pyrkimyksessäni ilmaista itseäni yksinkertaisesti saattoi olla, että siitä tuli liian yksinkertaista. Tarkoitin, että teräksen kohdalla ollaan sidottuja tiettyihin profiilityyppeihin, IPE, HEA jne., ja voidaan vain leikkiä korkeudella, joka antaa muuttuneet ominaisuudet. Liimapuulla voidaan yksi ulottuvuus, esim. 90x315, vaihtaa 140x270:ksi, joissa on suurin piirtein samat ominaisuudet. Siellä on mahdollisuus työskennellä korkeuden ja leveyden kanssa.

• Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
D
Mitä mieltä olette kertobalkista? Tarkoitan, jos aion kuitenkin pukea sen

PS

Olen ottanut yhteyttä moniin liukuovi-toimittajiin. Se kallistuu kohti 2x3000mm

Nyt sinulla on melko paljon tilaa, joten IPE tai HEA mahtuu, muuten kun on vähemmän tilaa, on olemassa HEB, mutta myös usein unohdettu HEM, jota olen käyttänyt muutaman kerran.
Henkilökohtaisesti olisin varmaan tutkinut kerto-palkkeja (vaneripalkki) sen sijaan, jotka voidaan hankkia halutussa mitassa.

D
Fixarpelle, olemme tehneet kaikkemme välttääksemme stplbalkar. Monien hikipisaroiden ja kyynelten jälkeen olemme tulleet siihen tulokseen, että 90x315mm liimapuupalkki keskimmäisellä pylväällä on täydellinen.

Eilen päätin tarkistaa liimapuuta vs kerto ja huomasin, että kerto (vaneripalkki) on hieman parempi, erityisesti painon suhteen verrattuna vastaavaan liimapuupalkkiin.

Valitsisin ehdottomasti liimapuuta Kerton sijaan tässä tapauksessa, koska sinun täytyy pystyä kiinnittämään ikkunan kehykset (sivupalat, joihin karmin tulee kiinnittyä) palkkien sivuun. Liimapuusta tulee helpompi ja helpommin käsiteltävä.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
D
Ongelma!

koristelee skjutdörrens hemsida:

Sijoitus seinässä
Edellytys sille, että rakenne täyttää hyvän energiansäästön ja mukavuuden vaatimukset, on se, että liukuovi sijoitetaan seinän lämpimään osaa. Tämä tarkoittaa sijoitusta mahdollisimman syvälle seinään, mikä tuo monia etuja.

Se luo hyvät edellytykset hyvälle kiinnitykselle ja hyvin toimivalle saumalle. Kondenssiriski pienenee korkeamman pintalämpötilan ansiosta. Sauman karmin ja seinän välillä tulee olla kaksivaiheinen tiivistys. Tämä tarkoittaa ulkoista sadelippaa takana olevalla ilmakanaalilla, mineraalivillalla tehtyä tilkettä ja sisäistä saumaa diffuusiosulkemiseksi.

Olin ajatellut sijoittaa palkin ja tolpan lasijärjestelmän sisäpuolelle, toisin sanoen järjestelmä olisi seinän kylmällä puolella.

Jos sijoitan sen valmistajan suositusten mukaisesti, se tarkoittaa:

Ulkopuolelta:

Eristys 10 cm
Liimapuuta 9 cm
karmi 12,5 cm

Olin ajatellut:

eristys (päällä) ja karmi (alla) 12,5 cm
Liimapuuta 9 cm

hmm! kommentteja?

Rehellisesti sanottuna mielestäni tämä on hieman sanaleikkiä. Liukuoviryhmä on kuitenkin 2x6 metriä, joten paljon enemmän seinää ei ole. Se vaikuttaa olevan yleisluonteisempi teksti. Mutta on tietysti yhtä helppoa sijoittaa liukuovet liimapuupalkin sisäpuolelle. Siinä tapauksessa mielestäni liimapuupalkki tulisi ensisijaisesti eristää sisäpuolelta. Sinun tapauksessasi, kun koko julkisivun yllä on suuri kattouloke, ovat liukuovet kuitenkin hyvin suojattuja. Luultavasti käytät tilaa tehokkaammin, jos liukuovet sijoitetaan liimapuupalkin ulkopuolelle. En usko, että sillä on suurta merkitystä muusta näkökulmasta.

D
Justus = kalliio

Tunsin niin myös.....mutta halusin varmistaa

D
Olen nyt edennyt ja aion pian hakea rakennuslupaa. Ei ole kohtuullista, että kunta vaatii 1 000 kr uuden rakennuskartan tekemisestä rakennusilmoituksen jättämiseen. Erityisesti, kuten tässä tapauksessa, kun ilmoitus koskee rasituksen vaihtoa.

Olen täysin samaa mieltä! Kysyin tästä, kun tein pari uutta avautumista kotona eikä minun silloin tarvinnut liittää tätä ilmoitukseen. Oliko se oikein vai ei, en tiedä. Mutta aina kannattaa yrittää:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.