Luulen, että lattiajuoksut lepäävät kantapäällä ja että pohjahirsi on vain 15 cm.
Ajattelin tehdä näin:
Ylhäältäpäin:
- Mietin, tarvitsenko todella kolme harjaterästä pilariin, joka on 15x15 cm? Pitäisikö minun tehdä pilarista suurempi vai riittääkö 15x15? Pylväs on 9x9 cm.
Sivulta:
- onko hyvä taivuttaa harjaterästä sisäänpäin (luulen, että 5 cm kantapää on liian vähän harjateräksen kiinnittämiseen). Haluan, että pilari on varmistettu "kaatumista/pohjasta irtoamista" vastaan.
Kiinnitys yksityiskohta:
- ajattelen, että laitan jonkinlaisen paperin kiinnitysmalangan ja pylvään väliin. Pylvään alareuna sijoittuu samalle tasolle lattiajuoksujen yläreunan kanssa. Sitten minun täytyy sahata lattiahiomalevyt pois pylvään ympäri.
Olin tehnyt perustavan hieman suuremmaksi, ~200x200. Osittain jotta saat hieman enemmän betoni sisäpuolelle sokkelia ja myös siksi, että poraaminen kallioon on helpompaa. Beton ja kallion välisessä saumassa sinun tulee suojata raudat esimerkiksi protectorbinda:lla tai valita ruostumattomat raudat. Huolehdi siitä, että saat ~40mm betoni raudan ulkopuolelle. Riittää, että käytät 2 kpl d12mm rautaa, jotka poraat kallioon. Jos haluat enemmän, sinun ei tarvitse porata niitä kiinni, vaan valet vain ne perustavaan. Yhdistääksesi perustavan sokkelin kanssa, voisit porata C-koukut, cc200+1st, d=6mm, sokkeliin, jotka ympäröivät raudat.
Täydellistä! Sitten teen sen 20x20-kokoisena ja jätän kulmajärjestelmän pois.
C-kiinnitystä en oikein ymmärrä, miten voisin porata sen perusmuuriin. Näyttää siltä, että tarvitaan todella iso poranterä. En oikein ymmärrä, miten sitä pitäisi käyttää.
C-kaarta voit taivuttaa U:n muotoiseksi, älä tee mitään päätykoukkua kuten kuvassa on tehty. Kuvaan liittämäni iskut symboloivat vain raudan päätä, eivät koukkua.
Ruostumattomasta teräksestä valmistettu raudoitus on erittäin vaikea saada ja erittäin kallis.
Bindan (protectorbindan) käyttöä en ihan ymmärrä. Pitäisikö minun kietoa se teräksen päälle kohdassa, jossa se siirtyy kalliosta betoniin? Ajattelen, että silloin teräs vain ruostuisi syvemmällä. Vai pitäisikö minun kietoa se koko teräksen ympäri, joka on kalliossa? Silloin minun täytyisi porata suurempi halkaisija reikään.
Eikö olisi mahdollista vain porata esim. 20 mm ja täyttää betonilla ja sitten painaa raudoitusteräs alas? Silloin teräs olisi 4 mm betonin ympäröimänä.
Kysymys on siis oikeastaan, mitä katto (60 m2 aukon kohdalla) painaa:
Aukko 6-7 m x 8,50 m
Koolaukset kk 120
Eristys 25 cm
sisäkatto (yhden gyproc-kipsilevyn) joka on harvakseltaan paneloituna
Raakapontti ulkokatossa 22 mm
Kattopahvi
Aukko 6-7 m x 8,50 m = 60 m2
Kattopalkit cc 120 tyyppiä Huntington 6 kpl x 8,5 m x 6,2 kg = 316,2 kg
Eristys Paroc 220 mm kivivilla = 366 kg
Sisäkatto (yksinkertainen kipsilevy), joka on harvalautojen päällä 552 kg
Råspont ulkokatossa 22 mm = 627 kg
Kattopaperi 3 kerrosta = (3,6 kg/m2) 648 kg
Harvalaudat, joiden päällä kipsilevy on, arvioitu 100 kg
Naulat arvioitu 100 kg
Ulkoverhous katon reunalla arvioitu 100 kg
316
366
552
627
648
100
100
100
_____
2 809 kg
Jos jokainen tuki Hornbachilta kestää 1800 kg, minun pitäisi pystyä tukemaan kattoa kahdella kappaleella (2x1800=3600 kg).
Jos käytän neljää kappaletta, minun pitäisi olla kaksin verroin turvallisempi.
Ehkä ei tarvitsekaan lisätä, ettei minun tarvitse tehdä avväxlingen lumikuormituksen yhteydessä.
Lumivyöhyke 2 = 200 kg/m2
60 m2
60x200 = 12 000 kg
Laskemani mukaan, komponentti komponentilta, katon rajautuva osa (60 m2) painaa 2 800 kg, tai vain 46 kg/m2. Voi todeta, että lumikuormien laskelmissa otetaan jonkin verran korkeutta huomioon.
Osittain on kysymys siitä, mitä tuki pystyy kestämään, osittain missä kohdissa suurimmat kuormat ilmenevät. Minä laittaisin tuen jokaisen kattopalkin alle ja asettaisin tukevan säännön, mieluiten 45x220, niiden päälle. Muistan, että liimapuupalkin kokonaiskuorma, mukaan lukien lumi, oli noin 13 kN/m, mikä tarkoittaa yhteensä 78 kN 6 metrin palkilla. Jos sinulla on 6 tukea, niistä tulee 13 kN/tuki eli noin 1300 kg per tuki lumen kanssa. Oletan, että et aio tehdä työtä lumisella katolla? 6 Hornbach-tuen kanssa pelaat varman päälle kaikissa sääolosuhteissa. En enää muista, millaisia kuormia oli ilman lunta, mutta minusta on tärkeämpää, että tuki asetetaan oikein, vaikka se tarkoittaisi tiettyä "ylikapasiteettia". Sitten mietin, eikö olisi halvempaa vuokrata?
Minulla on sellainen käsitys, että tämän päivän lumikuorma vastaa maksimiarvoa viidenkymmenen vuoden aikana. Mutta voin myös todeta, että lumikuormat ovat kasvaneet huomattavasti BABS 1960 (silloiset rakennusnormit) jälkeen sattuneiden onnettomuuksien seurauksena. Sopeutuminen paikallisiin olosuhteisiin on myös parantunut.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.