Bosse: Min laskennan kattokuormasta ei valitettavasti ole tallessa, vain summa, 18 kN/m. Siitä luultavasti 12 kN/m on lunta. Tällöin IPE 270 taipuu alas noin 16 mm. Tein laskennan 19.11, mutta en voi siis tarkistaa sitä. En kuitenkaan yleensä laske alakanttiin. Se on erittäin suuri katto...

D
Hmm, 16 mm kuulostaa ihan liikaa.

Minkähän verran se voisi olla IPE 300:lla?

Avaus 6000x2000

Olisi mukavaa saada käsiinsä INP-palkki. Se näyttää olevan vahvistettu versio IPE:stä.

Viimeksi muokattu:
D
Arvostan todella, että autatte minua pääsemään eteenpäin projektissa!

J justusandersson sanoi:
Bosse: Min beräkning av den utbredda lasten har jag tyvärr inte kvar, bara summan, 18 kN/m. Av det bör väl 12 kN/m vara snö. Då böjer IPE 270 alas noin 16 mm. Se oli 19/11, kun tein laskelman, mutta en siis voi tarkistaa sitä. En yleensä laske alakanttiin. Se on erittäin suuri katto...
Mitä influenssileveyttä käytit silloin? Itse saan 6,9kN/m karakteristisen lumikuorman:thinking:

En todellakaan muista miten ajattelin muuta kuin että muistan pitäneeni ulkoseinien ylityksiä epätavallisen suurina. Mutta, minun on täytynyt tehdä laskuvirhe, sillä kun lasken sen nyt alusta, saan 6,88 kN/m karakteristiselle lumikuormalle, eli sama kuin sinä. Silloin 18 kN/m on ilmeisesti epärealistinen. Sen pitäisi sen sijaan olla 11,2 kN/m lumikuormalle ja omapainolle. Käytän yleensä tietokoneen omaa laskinta. Se voi vitsailla, jos unohtaa painaa ensin Tyhjennä ja sitten Tyhjennä kaikki. Olen vanha mies.

• Tykkään
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
D
Justus, ei varjoa lankeaisi sinulle tai laskelmillesi. Olen vain iloinen, että palkki voidaan mahdollisesti mitoittaa pienemmäksi :)

Kuten sanottu, olen erittäin kiitollinen kaikesta palautteesta....

Mitä mieltä olette tästä tuesta?

Palkki kiinnitetään ranskalaisella ruuvilla alas- ja mahdollisesti ylöspäin. Kaarilauta ja alalauta liimataan sen lisäksi.

Ajattelen 4 ranskalaista ruuvia alaspäin jokaiseen tukeen ja 4 ranskalaista ruuvia ylöspäin jokaisessa tukeessa. Seuraavassa "kerroksessa" voin lisäksi vetää säännön pystysuoraan suoraan yli palkin kummaltakin puolelta. Tämä sääntö kiinnitetään sekä kaarilautaan, alalautaan että alemmas rakenteeseen.

Rakenteen piirros, jossa näkyy palkki kiinnitettynä tukipuihin. Mittakaavat 0,30 m ja 0,15 m on merkitty.

J justusandersson sanoi:
En todellakaan muista, miten ajattelin muuta kuin että muistan, että mielestäni ulkoseinien kohdalla oli epätavallisen suuret ylitykset. Mutta, minun täytyi varmasti olla laskuvirhe, koska kun nyt lasken sen uudelleen alusta asti, saan 6,88 kN/m luonteikkaaksi lumikuormaksi, eli sama kuin sinä. Siten 18 kN/m on selvästi kohtuuton. Sen tulisi sijaan olla 11,2 kN/m lumikuormalle ja omapainolle. Käytän yleensä tietokoneen omaa laskinta. Se voi aiheuttaa hauskoja tilanteita, jos unohtaa painaa ensin Clear ja sitten Clear All. Olen vanha mies.
Se on todella helppo tapahtua, se on tapahtunut meille kaikille:D

D Derbyboy sanoi:
Justus, mikään varjo ei saa langeta sinulle tai laskelmillesi. Olen vain iloinen, että palkki voi mahdollisesti pienentyä :)

Kuten sanottu, olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta....

Mitä mieltä olette tästä tukirakenteesta?

Palkki kiinnitetään ranskalaisilla ruuveilla alaspäin ja mahdollisesti ylöspäin. Ylälista ja alalista liimataan lisäksi.

Ajattelen 4 ranskalaista ruuvia alaspäin jokaisessa tuessa ja 4 ranskalaista ruuvia ylöspäin jokaisessa tuessa. Seuraavassa "kerroksessa" voin lisäksi vetää säännön pystysuoraan palkin yli kummaltakin puolelta. Tämä sääntö kiinnitetään sekä ylälistaan, alalistaan että alempana rakenteeseen.

[kuva]
Sijoita kaksoispylväät palkin päähän sen sijaan, jotta tuki ei olisi niin ”pitkä”, voi syntyä jännitteitä, jos tuki on liian laaja. Palkin alapinnalla riittää yksi ruuvi kummallakin puolella. Jos ruuvaat yläpinnalle, syntyy myös jännitteitä. Yritä antaa palkin liikkua vapaasti sen pituusakselin suuntaisesti.
Piirtämät kulmaraudat ruuvaat vain puurunkon ja painat ne palkkia vasten. Tällöin palkki estyy liikkumasta sivuttaissuunnassa mutta voi liikkua pituussuunnassa.
Palkki on tuettava sivuttaissuunnassa koko pituudeltaan. Voisit ruuvata ylös laipan läpi, mutta siinä tapauksessa teräksen reiän pitäisi olla pitkänomainen palkin pituussuunnassa. Mieluiten ylälaippa pitäisi sitoa sivuttaissuunnassa kattopalkkeihin.

Vaikea selittää, joten liitän kuvan, kuinka tein kotona. Se tuli todella sotkuiseksi, joten katsotaan, kuinka selittävä se on;)

• Käsin piirretty kuva kattopalkkien tukemisesta, jossa viisto kulmarauta ja ruuvit näkyvät selitysten kera pituus- ja poikkileikkauskuvissa.
Viimeksi muokattu:
D
Tuhannet kiitokset!

Menen kotiin tekemään uuden luonnoksen ohjeidenne mukaisesti... pitää vain saada työ valmiiksi :/

muutama nopea kysymys

"shimsa" ovatko ne etäisyyksiä yläpuusta, siis yläpuun ja palkin välillä?

koska kulmarauta ei kiinnity palkkiin vaan ainoastaan sivupylvääseen, niin ehkä minun tarvitsee käyttää vain kahta puukappaletta kummallakin puolella?

Riittääkö kannatus 3 x (lista 5x15) eli yhteensä 15x15 (ruuvaan ja liimaan pylväät)

D
Piirros katosta:

Rakennuspiirustus, joka esittää rakennuksen katon yksityiskohtia ja mittoja, sisältäen poikkileikkauksen.

Pointti bossespecialsin luonnoksessa on, että se näyttää, miten voit tukea palkkia välttyäksesi sen kallistumista ja sivusuuntaista siirtymistä estämättä sen pituussuunnan liikettä. Kuten tiedät, teräs laajenee pituussuunnassa huomattavasti enemmän kuin puu.

Mitä tarkoitat kattopiirustuksella? Sehän on toinen talo.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
Voi että, nyt tajuan että minulla ei ole mitään rakennuspiirustusta siitä isosta talosta. Mitenköhän suunnittelija sitten pystyy tekemään laskelman.

Yllä oleva piirustus on "lillhuset"

Se ei ole koko maailmassa. Toisin kuin me, hän voi tarkistaa mitat paikan päällä.

D
Mm 1000 kr tunnilta....

Sen osuman joudut kestämään. Ajattele kuinka paljon ilmaisapua olet saanut täällä Byggahus.

• Tykkään
AndersPS ja 3 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.