Bosse: Min laskennan kattokuormasta ei valitettavasti ole tallessa, vain summa, 18 kN/m. Siitä luultavasti 12 kN/m on lunta. Tällöin IPE 270 taipuu alas noin 16 mm. Tein laskennan 19.11, mutta en voi siis tarkistaa sitä. En kuitenkaan yleensä laske alakanttiin. Se on erittäin suuri katto...
Bosse: Min beräkning av den utbredda lasten har jag tyvärr inte kvar, bara summan, 18 kN/m. Av det bör väl 12 kN/m vara snö. Då böjer IPE 270 alas noin 16 mm. Se oli 19/11, kun tein laskelman, mutta en siis voi tarkistaa sitä. En yleensä laske alakanttiin. Se on erittäin suuri katto...
Mitä influenssileveyttä käytit silloin? Itse saan 6,9kN/m karakteristisen lumikuorman
En todellakaan muista miten ajattelin muuta kuin että muistan pitäneeni ulkoseinien ylityksiä epätavallisen suurina. Mutta, minun on täytynyt tehdä laskuvirhe, sillä kun lasken sen nyt alusta, saan 6,88 kN/m karakteristiselle lumikuormalle, eli sama kuin sinä. Silloin 18 kN/m on ilmeisesti epärealistinen. Sen pitäisi sen sijaan olla 11,2 kN/m lumikuormalle ja omapainolle. Käytän yleensä tietokoneen omaa laskinta. Se voi vitsailla, jos unohtaa painaa ensin Tyhjennä ja sitten Tyhjennä kaikki. Olen vanha mies.
Justus, ei varjoa lankeaisi sinulle tai laskelmillesi. Olen vain iloinen, että palkki voidaan mahdollisesti mitoittaa pienemmäksi
Kuten sanottu, olen erittäin kiitollinen kaikesta palautteesta....
Mitä mieltä olette tästä tuesta?
Palkki kiinnitetään ranskalaisella ruuvilla alas- ja mahdollisesti ylöspäin. Kaarilauta ja alalauta liimataan sen lisäksi.
Ajattelen 4 ranskalaista ruuvia alaspäin jokaiseen tukeen ja 4 ranskalaista ruuvia ylöspäin jokaisessa tukeessa. Seuraavassa "kerroksessa" voin lisäksi vetää säännön pystysuoraan suoraan yli palkin kummaltakin puolelta. Tämä sääntö kiinnitetään sekä kaarilautaan, alalautaan että alemmas rakenteeseen.
En todellakaan muista, miten ajattelin muuta kuin että muistan, että mielestäni ulkoseinien kohdalla oli epätavallisen suuret ylitykset. Mutta, minun täytyi varmasti olla laskuvirhe, koska kun nyt lasken sen uudelleen alusta asti, saan 6,88 kN/m luonteikkaaksi lumikuormaksi, eli sama kuin sinä. Siten 18 kN/m on selvästi kohtuuton. Sen tulisi sijaan olla 11,2 kN/m lumikuormalle ja omapainolle. Käytän yleensä tietokoneen omaa laskinta. Se voi aiheuttaa hauskoja tilanteita, jos unohtaa painaa ensin Clear ja sitten Clear All. Olen vanha mies.
Se on todella helppo tapahtua, se on tapahtunut meille kaikille
Justus, mikään varjo ei saa langeta sinulle tai laskelmillesi. Olen vain iloinen, että palkki voi mahdollisesti pienentyä
Kuten sanottu, olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta....
Mitä mieltä olette tästä tukirakenteesta?
Palkki kiinnitetään ranskalaisilla ruuveilla alaspäin ja mahdollisesti ylöspäin. Ylälista ja alalista liimataan lisäksi.
Ajattelen 4 ranskalaista ruuvia alaspäin jokaisessa tuessa ja 4 ranskalaista ruuvia ylöspäin jokaisessa tuessa. Seuraavassa "kerroksessa" voin lisäksi vetää säännön pystysuoraan palkin yli kummaltakin puolelta. Tämä sääntö kiinnitetään sekä ylälistaan, alalistaan että alempana rakenteeseen.
[kuva]
Sijoita kaksoispylväät palkin päähän sen sijaan, jotta tuki ei olisi niin ”pitkä”, voi syntyä jännitteitä, jos tuki on liian laaja. Palkin alapinnalla riittää yksi ruuvi kummallakin puolella. Jos ruuvaat yläpinnalle, syntyy myös jännitteitä. Yritä antaa palkin liikkua vapaasti sen pituusakselin suuntaisesti.
Piirtämät kulmaraudat ruuvaat vain puurunkon ja painat ne palkkia vasten. Tällöin palkki estyy liikkumasta sivuttaissuunnassa mutta voi liikkua pituussuunnassa.
Palkki on tuettava sivuttaissuunnassa koko pituudeltaan. Voisit ruuvata ylös laipan läpi, mutta siinä tapauksessa teräksen reiän pitäisi olla pitkänomainen palkin pituussuunnassa. Mieluiten ylälaippa pitäisi sitoa sivuttaissuunnassa kattopalkkeihin.
Vaikea selittää, joten liitän kuvan, kuinka tein kotona. Se tuli todella sotkuiseksi, joten katsotaan, kuinka selittävä se on
Pointti bossespecialsin luonnoksessa on, että se näyttää, miten voit tukea palkkia välttyäksesi sen kallistumista ja sivusuuntaista siirtymistä estämättä sen pituussuunnan liikettä. Kuten tiedät, teräs laajenee pituussuunnassa huomattavasti enemmän kuin puu.
Mitä tarkoitat kattopiirustuksella? Sehän on toinen talo.