Olen rakentanut kuusikulmaisen "kehyksen" noin 40 cm listasta. Sain jiirit aika hyvin lopulta, mutta olen hieman utelias siitä, eikö kuusikulmiolla ole tiettyä asteittain määriteltyä kulmamäärää.
Luin hieman siitä, ja siellä sanottiin että kaikki kulmat ovat 120 astetta. Se tarkoittaisi, että jiiritettäessä kulman yhteen käyttäisi 60 astetta kummallekin listalle, mutta eihän se toimi.
Miten pitäisi ajatella, osaako joku neuvoa?

kulman jiirisahassa on (180-120)/2 eli 30 astetta

• Tykkään
Mia81
  • Laddar…
Sama pätee kaikille kulmille (180-v)/2 esimerkiksi 90 astetta (180-90)/2 = 45

oi voi, minä kun aina ajattelin 135 astetta..................ulospäin :2 = 67.5

Siinä on 360 astetta yhdessä kierroksessa, jos halutaan tehdä 6-kulmainen, kulmat ovat 360/6 = 60 astetta.
Saadaksesi selville, miten sahata, jaetaan kahdella 60/2 = 30 astetta, jolloin saadaan kaksi 30 asteen leikkausta (voisi olla myös 60+0 tai 45+15, jos haluaa, mutta se ei näytä hyvältä, jos siinä on jokin profiili).

• Tykkään
P-son83 ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vastauksista, onhan se aika itsestään selvää kun vähän ajattelee. Mutta joskus jämähtää...

• Tykkään
Silver989
  • Laddar…
Jos ei kysy, ei saa tietää =)

• Tykkään
ChrSal85 ja 2 muuta
  • Laddar…
13th Marine sanoi:
....man skulle kunna ha ett 60+0 eller 45+15 om man vill, men det blir inte snyggt om man har någon profil på det hela....
Ja ei siinä kaikki, ulkokulmat eivät kohtaisi, vaan toisesta palasta ulottuisi ulos kärki.

On vähän vaikeaa ymmärtää yllä olevien vastausten logiikkaa...... Kulmasumma on 720 astetta kuusikulmiossa, jokainen kulma on 120 ja tämä pitäisi puolittaa, jotta saadaan kulma jokaiselle osalle. Mutta sitten sattuu olemaan niin, että kulma, jonka asetetaan sahalle, on näiden 60 asteen komplementtikulma.... Näkyy helposti, jos piirtää.

Mutta kaikki tavat ovat hyviä paitsi ne, jotka eivät toimi....:)

• Tykkään
M/S Röj
  • Laddar…
Sisäkulma säännöllisessä n-kulmassa/polygonissa on 180-360/n. Leikkauskulman tulisi olla puolet sisäkulmasta. Täydennyskulma (joka asetetaan sahaan) on siten 90-(180-360/n)/2, mikä voidaan yksinkertaistaa 180/n.

Eli, saha tulee asettaa "180 jaettuna monikulmion sivujen lukumäärällä". Aika helppo muistaa...

Mikael_L
Nyt haluan nähdä luotettavan vastauksen, tämä keskustelu on ollut liian vinklad tähän asti ... :D

• Tykkään
BaVå
  • Laddar…
Minun näkemykseni mukaan 13th Marine on antanut oikean vastauksen, lukuun ottamatta sitä juttua eri vinkkeliarvojen kanssa. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.