10 757 lukukertaa ·
12 vastausta
11k lukukertaa
12 vastausta
Askeleäänet, uudistuotanto (as), kipsi materiaalina
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
(olen hieman epävarma siitä, postitanko oikeaan alafoorumiin)
Hei! Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne.
Muutimme hiljattain uuteen asunto-osakkeeseen/huoneistoon ja meillä on muutamia kysymyksiä äänimittauksista ja todellisista melutasoista.
Rakennuttaja on tiedon mukaan rakentanut äänieristysluokan C mukaisesti (mikä on alin vaadittava taso uudistuotannossa tänä päivänä), mutta epäilen vahvasti, onko edes tätä tasoa saavutettu.
Kun naapurit kävelevät yläpuolellamme tai kun heidän lapsensa juoksevat, se kuulostaa erittäin kovaa ja tunkeilevalta asunnossamme. Ei voi piiloutua mihinkään välttääkseen ääniä. Jopa lautasten keittiönkaapeissa tärisevät, kun naapurien lapset juoksevat. Se tuntuu kuin soittaisi isolla bassorummulla ja tuntuu jopa kehossa ja aiheuttaa suurta epämukavuutta.
Kun katsoo TV:tä tai syö päivällistä tai on keskustelussa - pysähtyy kesken tekemistensä, koska askelten äänet ovat niin tunkeilevat ja valtaavat kaiken huomion. Toisin sanoen ei voi keskittyä mihinkään lainkaan, kun kävelyä kuuluu – minun on vaikea uskoa, että äänieristysstandardi C on täyttynyt; mitä olen lukenut, C-luokka tarkoittaa, että noin joka neljäs kokee äänieristyksen epäoptimaaliseksi, mutta meidän tapauksessamme voin taata, että 100% kaikista, jotka kuuntelevat askelääniä, kokisivat ne erittäin tunkeileviksi ja ärsyttäviksi.
On lisättävä, että tavallista keskustelua ei kuulu. Kuulet, kun lapset joskus kiljuvat tai nauravat äänekkäästi, minkä luulisi olevan hyväksyttävää. Mutta askelten äänet...!
Viikonloppuna lapsiperhe, joka asuu yläpuolellamme, kutsui muita lapsiperheitä kylään ja lapset juoksivat koko päivän/illan. Lopulta minun piti mennä sanomaan, että olisivat hieman hiljempää. Minun on vaikea uskoa, että vuonna 2012 rakennettu asunto voi olla näin äänekäs – jopa vanha 60-luvulla rakennettu asuntomme on hiljaisempi kuin tämä uusi asunto ainakin mitä tulee askelääniin. Minä ja vaimoni käytämme Crocs-tossuja, ettemme häiritsisi alapuolellamme asuvia. Tämä ei ole normaalia? Muutkin naapurit ovat ilmaisseet yllätyksensä huonosta äänieristyksestä, joten emme ole ainoita, jotka ovat erityisen herkkiä/tarkkoja.
Itsenäiset akustiikka-asiantuntijat ovat käyneet mittaamassa äänen tasoja ennen kuin muutimme sisään ja tulokset on hyväksytty saamani raportin mukaan.
Olen lähettänyt sähköpostia akustiikkayritykselle ja kysynyt, miten he ovat mitanneet ja odotan heidän vastaustaan.
Minun on todella vaikea uskoa, että mittaustulokset vastaavat todellisuutta.
Lisättävä on, että rakennuttaja aikoi alun perin rakentaa betonista, mutta muutti suunnitelmaa ja siirtyi puurunkoon ja kipsiin*, koska se oli nopeampaa ja halvempaa rakentaa. Uskon, että yhdistelmä puurunko ja kipsi on ongelman ydin.
Muut "pikkuongelmat" kuten vinot ovenkarmit, huolimattomasti maalatut seinät jne. tuntuvat tänään luksusongelmilta, joita olemme valmiita hyväksymään. Melu peittää alleen kaiken muun juuri nyt.
Kaipaan vinkkejä ja neuvoja. Kiitos etukäteen.
Minä ja vaimoni olemme jo alkaneet harkita muuttamista...
* Kipsikatot - rumat ja selkeät pullistumat näkyvät koko olohuoneen katoissa, noin 6-7 kappaletta ja ovat noin 60 cm pitkiä ja 15 cm leveitä. Jos laitat viivoittimen pullistumien päälle, voi heilutella viivoitinta muutaman millimetrin. Riippuen siitä, miten valo osuu asuntoon, nämä pullistumat näkyvät erittäin selvästi. Mahdollisesti kyseessä on, että tukirakenteet pullistuvat täällä ja siellä, mutta rakennuttaja väittää, että tarkastaja ei ole huomauttanut näistä pullistumista ja että on ehkä pakko elää tämän ongelman kanssa, koska nämä ovat hyväksyttävien rajojen sisällä... Tarkastus olisi tarkoitus tehdä lähiaikoina, jolloin tarkastaja tarkastelee uudelleen pullistumia, mutta minun on vaikea nähdä, kuinka tämä voitaisiin korjata, vaikka hän tekisi huomautuksen. Pitäisikö katot tasoittaa vai laittaa kipsikerros päälle..? Tämä varmasti johtaisi arvon alenemiseen, jos myymme asunnon myöhemmin.
Olemme oppineet kalliin ja hankalan läksyn - älä koskaan osta vain piirroksina olevaa uudistuotantoa....
Lisäys - koska katot ovat kipsiä, perinteistä eristemassaa ei ole asennettu turvallisuussyistä vaan mitä tiedän, on laitettu jotain vaimentavaa materiaalia parkettien alle.
Hei! Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne.
Muutimme hiljattain uuteen asunto-osakkeeseen/huoneistoon ja meillä on muutamia kysymyksiä äänimittauksista ja todellisista melutasoista.
Rakennuttaja on tiedon mukaan rakentanut äänieristysluokan C mukaisesti (mikä on alin vaadittava taso uudistuotannossa tänä päivänä), mutta epäilen vahvasti, onko edes tätä tasoa saavutettu.
Kun naapurit kävelevät yläpuolellamme tai kun heidän lapsensa juoksevat, se kuulostaa erittäin kovaa ja tunkeilevalta asunnossamme. Ei voi piiloutua mihinkään välttääkseen ääniä. Jopa lautasten keittiönkaapeissa tärisevät, kun naapurien lapset juoksevat. Se tuntuu kuin soittaisi isolla bassorummulla ja tuntuu jopa kehossa ja aiheuttaa suurta epämukavuutta.
Kun katsoo TV:tä tai syö päivällistä tai on keskustelussa - pysähtyy kesken tekemistensä, koska askelten äänet ovat niin tunkeilevat ja valtaavat kaiken huomion. Toisin sanoen ei voi keskittyä mihinkään lainkaan, kun kävelyä kuuluu – minun on vaikea uskoa, että äänieristysstandardi C on täyttynyt; mitä olen lukenut, C-luokka tarkoittaa, että noin joka neljäs kokee äänieristyksen epäoptimaaliseksi, mutta meidän tapauksessamme voin taata, että 100% kaikista, jotka kuuntelevat askelääniä, kokisivat ne erittäin tunkeileviksi ja ärsyttäviksi.
On lisättävä, että tavallista keskustelua ei kuulu. Kuulet, kun lapset joskus kiljuvat tai nauravat äänekkäästi, minkä luulisi olevan hyväksyttävää. Mutta askelten äänet...!
Viikonloppuna lapsiperhe, joka asuu yläpuolellamme, kutsui muita lapsiperheitä kylään ja lapset juoksivat koko päivän/illan. Lopulta minun piti mennä sanomaan, että olisivat hieman hiljempää. Minun on vaikea uskoa, että vuonna 2012 rakennettu asunto voi olla näin äänekäs – jopa vanha 60-luvulla rakennettu asuntomme on hiljaisempi kuin tämä uusi asunto ainakin mitä tulee askelääniin. Minä ja vaimoni käytämme Crocs-tossuja, ettemme häiritsisi alapuolellamme asuvia. Tämä ei ole normaalia? Muutkin naapurit ovat ilmaisseet yllätyksensä huonosta äänieristyksestä, joten emme ole ainoita, jotka ovat erityisen herkkiä/tarkkoja.
Itsenäiset akustiikka-asiantuntijat ovat käyneet mittaamassa äänen tasoja ennen kuin muutimme sisään ja tulokset on hyväksytty saamani raportin mukaan.
Olen lähettänyt sähköpostia akustiikkayritykselle ja kysynyt, miten he ovat mitanneet ja odotan heidän vastaustaan.
Minun on todella vaikea uskoa, että mittaustulokset vastaavat todellisuutta.
Lisättävä on, että rakennuttaja aikoi alun perin rakentaa betonista, mutta muutti suunnitelmaa ja siirtyi puurunkoon ja kipsiin*, koska se oli nopeampaa ja halvempaa rakentaa. Uskon, että yhdistelmä puurunko ja kipsi on ongelman ydin.
Muut "pikkuongelmat" kuten vinot ovenkarmit, huolimattomasti maalatut seinät jne. tuntuvat tänään luksusongelmilta, joita olemme valmiita hyväksymään. Melu peittää alleen kaiken muun juuri nyt.
Kaipaan vinkkejä ja neuvoja. Kiitos etukäteen.
Minä ja vaimoni olemme jo alkaneet harkita muuttamista...
* Kipsikatot - rumat ja selkeät pullistumat näkyvät koko olohuoneen katoissa, noin 6-7 kappaletta ja ovat noin 60 cm pitkiä ja 15 cm leveitä. Jos laitat viivoittimen pullistumien päälle, voi heilutella viivoitinta muutaman millimetrin. Riippuen siitä, miten valo osuu asuntoon, nämä pullistumat näkyvät erittäin selvästi. Mahdollisesti kyseessä on, että tukirakenteet pullistuvat täällä ja siellä, mutta rakennuttaja väittää, että tarkastaja ei ole huomauttanut näistä pullistumista ja että on ehkä pakko elää tämän ongelman kanssa, koska nämä ovat hyväksyttävien rajojen sisällä... Tarkastus olisi tarkoitus tehdä lähiaikoina, jolloin tarkastaja tarkastelee uudelleen pullistumia, mutta minun on vaikea nähdä, kuinka tämä voitaisiin korjata, vaikka hän tekisi huomautuksen. Pitäisikö katot tasoittaa vai laittaa kipsikerros päälle..? Tämä varmasti johtaisi arvon alenemiseen, jos myymme asunnon myöhemmin.
Olemme oppineet kalliin ja hankalan läksyn - älä koskaan osta vain piirroksina olevaa uudistuotantoa....
Lisäys - koska katot ovat kipsiä, perinteistä eristemassaa ei ole asennettu turvallisuussyistä vaan mitä tiedän, on laitettu jotain vaimentavaa materiaalia parkettien alle.
Viimeksi muokattu:
Talon, jossa on puurunkokehikko, on hyvä monella tapaa, mutta kun on kyse askeläänistä tai matalista basson äänistä, se on täysin huono verrattuna betoniin. Jos minulla olisi valinnanvaraa, en koskaan muuttaisi puurunkoiseen kerrostaloon.
Kun sanot, että jopa lautaset kilisevät kaapeissa, kun lapset juoksevat yläkerrassa, en usko, että sille voi tehdä paljon, valitettavasti. Äänieristykseen raskaat materiaalit ovat kaiken A ja O.
Meidän lautaset voivat kilistä, kun lapset hyppivät ja mellastavat yläkerran huoneessa, mutta asumme puutalossa, ja ne ovat omia lapsiamme, joten siihen on sopeuduttava.
Kun sanot, että jopa lautaset kilisevät kaapeissa, kun lapset juoksevat yläkerrassa, en usko, että sille voi tehdä paljon, valitettavasti. Äänieristykseen raskaat materiaalit ovat kaiken A ja O.
Meidän lautaset voivat kilistä, kun lapset hyppivät ja mellastavat yläkerran huoneessa, mutta asumme puutalossa, ja ne ovat omia lapsiamme, joten siihen on sopeuduttava.
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
vectrex sanoi:Talo, jossa on puurunko, on monella tavalla hyvä, mutta kun on kyse askeläänistä tai matalista bassoäänistä, se on täysin surkea verrattuna betoniin. Jos minulla olisi valinnanvaraa, en koskaan muuttaisi monikerroksiseen taloon, jossa on puurakenteinen runko.
Kun sanot, että jopa astiat helisevät kaapeissa, kun lapset juoksevat yläkerrassa, en usko, että sille voi valitettavasti tehdä paljonkaan mitään. Äänieristykseen tarvitaan painavia materiaaleja.
Meidän astiamme voivat helistä, kun lapset hyppivät ja elävät yläpuolella olevassa huoneessa, mutta asumme puutalossa, ja he ovat omia lapsiamme, joten sen kanssa on elettävä.
Hei,
Kiitos palautteestasi. Olemme oppineet jälleen uuden opetuksen - älä luota rakennusliikkeen lupauksiin. He nimittäin lupasivat, ettei asukkaat huomaa eroa, vaikka rakennusmateriaalia muutettiin... että ääni- ja lämpöeristyksen vaatimukset olisivat yhtä korkeita kuin betonissa. Pyttsan.
Tässä on kaikkein ironisinta se, ettei ole mitään vaatimuksia tai standardeja, jotka koskisivat äänen mittaamista kevyemmissä materiaaleissa kuin puurungossa. Olemasse olevat standardit koskevat nykyään raskaampia materiaaleja, kuten betonia. Silti on mitattu ja todettu, että rakennus on luokiteltu saavuttamaan äänieristyksen luokkaa C.
Katossa olevat pullistumat ovat luultavasti kipsisaumat, jotka näkyvät. On erittäin vaikeaa saada tämä näyttämään hyvältä täysin suoralta tulevassa valossa, kun aurinko paistaa suoraan sisään.
Askeläänistä lue Gyprocin käsikirjasta sivut 332-333, niin näet, kuinka kevyt palkisto tulee rakentaa täyttääkseen ääniluokka C. www.gyproc.se.
On myös joitakin esimerkkejä puuoppaassa www.traguiden.se
Askeläänistä lue Gyprocin käsikirjasta sivut 332-333, niin näet, kuinka kevyt palkisto tulee rakentaa täyttääkseen ääniluokka C. www.gyproc.se.
On myös joitakin esimerkkejä puuoppaassa www.traguiden.se
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
Hei Viktor, kiitos kommenteista. En tiedä, miten saumat on asetettu, mutta sen pitäisi näyttää siltä, että koko katto on yhtenä kappaleena, niin sanotusti. Jos saumat näkyvät, ajattelen, että niiden pitäisi olla kapeampia, mutta saatan olla väärässä. Minulla ei ole lainkaan kokemusta rakentamisesta, joten olen noviisi.Viktor Cz. sanoi:Kattokohoumat ovat luultavasti kipsilevyjen saumoja, jotka näkyvät. On erittäin vaikeaa saada tämä näyttämään hyvältä täydessä valossa, kun aurinko paistaa suoraan sisään.
Askellämmin kohdalla lue Gyprocin käsikirjasta sivut 332-333, niin näet, miten kevyt välipohja tulee rakentaa äänenluokkaa C varten. www.gyproc.se.
On myös joitain esimerkkejä puuoppaassa www.traguiden.se
Kiitos mielenkiintoisista linkeistä!
Lue skarvslyönnistä samassa käsikirjassa sivuilla 453-456. On olemassa erilaisia koodeja, jotka kuvaavat, miten pohjakäsittely ja maalaus tulee suorittaa, ei ole varmaa, että rakennuttajalla on tietoa tästä ja että hän on kilpailuttanut maalaria "Väärällä" koodilla, eli väärällä pohjakäsittelyllä. Maalarin työn tarkastuksessa se on kuitenkin hyväksytty, koska tämä suoritus on tilattu. Sitten asukkaille/ostajille on kysymys siitä, mitä on sanottu siitä, miltä sen pitäisi näyttää.
nikasp
Talon omistaja
· Sollentuna
· 4 176 viestiä
nikasp
Talon omistaja
- Sollentuna
- 4 176 viestiä
Asun upouudessa Skanska BR:ssä. Naapureista ei kuule melkein mitään koskaan, vaikka asunkin pohjakerroksessa. Helvetistä peräisin oleva betoni pakotti minut lopulta ostamaan poravasaran saadakseni tavarat kiinni ulkoseiniin
Sen sijaan ilmanvaihto on vähän "hurisevimmasta" päästä.
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
Tack igen för viktig input. Jag ska verkligen läsa igenom handboken.Viktor Cz. sanoi:Läs om skarvspackling i samma handbok på sidorna 453-456.
Det finns olika koder som beskriver hur underbehandling och målningen skall utföras, det är inte säkert att byggherren har koll på detta och upphandlat målaren på 'Fel' kod, dvs med fel underbehandling. Vid en besiktning av målarens arbete är det ändå godkänt för det är detta utförandet man beställt. Sen gentemot de boende/köparna är frågan vad man har sagt om hur det skall se ut.
Det är som du säger inte spacklarens/målarens fel, men kanske mer troligt att byggherren beställt fel typ av arbetsuppgift! Det ligger mycket i det. Det är inte bara våra tak som har problem, åtminstone en granne har samma fula utbuktningar så det lutar åt att det är en miss i planeringen. Byggherren har som sagt inte sagt så mycket mer till oss än att besiktningsmannen har det sista ordet, och en viss feltolerans måste man acceptera.. Suck.
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
Kirjoititko noin tehdäkseen minut kateelliseksi?nikasp sanoi:
Puhuttaessa ilmanvaihdosta, se toimii erittäin hyvin mutta kuulostaa aika paljon myös. Erityisesti keittiössä ja wc:ssä.
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
Ei ratkaisua, mutta vähän enemmän faktaa:
Puurunko kuivuu erityisesti ensimmäisen vuoden aikana, mikä saa koolaukset kutistumaan. 2-4 mm ei ole epätavallista. Tämä aiheuttaa vinoja ovia, näkyviä saumoja ja pullistumia. Ennen rakennettiin kuivemmalla ja tiheämmällä puutavaralla, nykyään puutavara on kosteampaa ja harvemmin kasvanutta.
Uudisrakentaminen on aina huonompaa laatua kuin vanhempi. Mutta yleensä paremmat toiminnot, kuten lämmitys, ilmanvaihto, palosuojaus jne.
Jos haluaa asua kaikilla eduilla, on kyseessä täydellinen remontti sopivasta 50 vuotta vanhasta kohteesta.
Puurunko kuivuu erityisesti ensimmäisen vuoden aikana, mikä saa koolaukset kutistumaan. 2-4 mm ei ole epätavallista. Tämä aiheuttaa vinoja ovia, näkyviä saumoja ja pullistumia. Ennen rakennettiin kuivemmalla ja tiheämmällä puutavaralla, nykyään puutavara on kosteampaa ja harvemmin kasvanutta.
Uudisrakentaminen on aina huonompaa laatua kuin vanhempi. Mutta yleensä paremmat toiminnot, kuten lämmitys, ilmanvaihto, palosuojaus jne.
Jos haluaa asua kaikilla eduilla, on kyseessä täydellinen remontti sopivasta 50 vuotta vanhasta kohteesta.
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
Se kuulostaa turvalliselta. Joten on olemassa riski, että koko kattoon tulee rumia halkeamia. Rakennuttaja aikoo tehdä jälkitarkastuksen parin vuoden päästä ja he varoittivat, että seiniin voi tulla halkeamia kulmiin. Hyi. Ei koskaan enää kipsiä ja puuta.Niclas Jonsson sanoi:Ei ratkaisu, mutta hieman enemmän faktoja:
Puurunko kuivuu etenkin ensimmäisen vuoden aikana, ja tämä aiheuttaa sen, että koolingit kutistuvat. 2-4 mm ei ole lainkaan outoa. Tämä aiheuttaa vinoja ovia, näkyviä saumoja ja pullistumia. Aiemmin rakennettiin kuivemmalla ja tiiviimmällä puulla, nykyään puu on kosteampaa ja vähemmän tiheää.
Uudiskohteet ovat aina huonompaa laatua kuin vanhemmat. Usein kuitenkin parempia toimintoja, kuten lämmitys, ilmanvaihto, palosuojaus jne.
Jos haluaa asua kaikilla eduilla, on edessä sopivan 50 vuotta vanhan kohteen täydellinen remontti.
Jäsen
· Västra Götaland
· 7 viestiä
(Olen pahoillani bumpista!)
Olen lukenut hieman enemmän liittyen askeläänteihin / kevyisiin välipohjiin ja mitkä (realistiset!) toimenpiteet voisivat olla mahdollisia.
Lyhyesti sanottuna, nykyinen standardi äänimittaukselle kevyille välipohjille ei tunnu riittävän ollenkaan. Mittauksia tehdään 50 Hz asti kompensoimaan kevyen välipohjan vaikutusta, mutta tutkimukset osoittavat, että askelääniaallot aiheuttavat eniten melua, kun ne ovat alle 50 Hz. Toisin sanoen, talo voi saavuttaa hyväksytyn äänieristyksen, vaikka se ei todellisuudessa kerro mitään siitä, kuinka paljon ääni häiritsee.
Olen myös saanut vastausta konsultilta, joka oli palkattu mittaamaan äänitasoa rakennusvaiheessa. He sanovat muun muassa, että heidän vasarakoneensa kalibroituu automaattisesti jne. Mutta se, mikä minua hämmästyttää, on että he ovat päätyneet siihen, että portaikon/hissin ääniluokka on A - mutta kuulemme hissin kilahduksen ollessamme asunnossamme. Jokin ei täsmää.
Mielestäni on mielenkiintoista, että muutamat pohjakerroksessa asuvat EIVÄT KUULE naapureiden kävelyä. En tiedä, koskeeko tämä kaikkia pohjakerroksessa asuvia, mutta tiedän, että ainakin kolme asunnonomistajaa eivät kärsi samoista ongelmista kuin me ja useimmat talossa. Voisiko olla niin, että mitä korkeammalle mennään, sitä vaikeampaa on äänieristää?
Joka tapauksessa.
Näyttäisi siltä, että kattojen laskeminen, kahdella kipsilevyllä + ilmarakenteella + eristeellä, on ainoa realistinen ratkaisu vaimentaa yläkerrasta kuuluvia askelääniä. Pyytää naapuria korjaamaan lattiaansa ei ole oikein mahdollista
Ymmärrän, että on aivan mahdotonta eristää askeläänet kokonaan pois, mutta jos ne voidaan edes puolittaa, voin olla tyytyväinen. Tätä olen miettinyt. Materiaalit Gyroprocista näyttävät olevan hyvä vaihtoehto? Samalla saa myös pois nuo rumat saumat katosta!
Olen lukenut hieman enemmän liittyen askeläänteihin / kevyisiin välipohjiin ja mitkä (realistiset!) toimenpiteet voisivat olla mahdollisia.
Lyhyesti sanottuna, nykyinen standardi äänimittaukselle kevyille välipohjille ei tunnu riittävän ollenkaan. Mittauksia tehdään 50 Hz asti kompensoimaan kevyen välipohjan vaikutusta, mutta tutkimukset osoittavat, että askelääniaallot aiheuttavat eniten melua, kun ne ovat alle 50 Hz. Toisin sanoen, talo voi saavuttaa hyväksytyn äänieristyksen, vaikka se ei todellisuudessa kerro mitään siitä, kuinka paljon ääni häiritsee.
Olen myös saanut vastausta konsultilta, joka oli palkattu mittaamaan äänitasoa rakennusvaiheessa. He sanovat muun muassa, että heidän vasarakoneensa kalibroituu automaattisesti jne. Mutta se, mikä minua hämmästyttää, on että he ovat päätyneet siihen, että portaikon/hissin ääniluokka on A - mutta kuulemme hissin kilahduksen ollessamme asunnossamme. Jokin ei täsmää.
Mielestäni on mielenkiintoista, että muutamat pohjakerroksessa asuvat EIVÄT KUULE naapureiden kävelyä. En tiedä, koskeeko tämä kaikkia pohjakerroksessa asuvia, mutta tiedän, että ainakin kolme asunnonomistajaa eivät kärsi samoista ongelmista kuin me ja useimmat talossa. Voisiko olla niin, että mitä korkeammalle mennään, sitä vaikeampaa on äänieristää?
Joka tapauksessa.
Näyttäisi siltä, että kattojen laskeminen, kahdella kipsilevyllä + ilmarakenteella + eristeellä, on ainoa realistinen ratkaisu vaimentaa yläkerrasta kuuluvia askelääniä. Pyytää naapuria korjaamaan lattiaansa ei ole oikein mahdollista
Ymmärrän, että on aivan mahdotonta eristää askeläänet kokonaan pois, mutta jos ne voidaan edes puolittaa, voin olla tyytyväinen. Tätä olen miettinyt. Materiaalit Gyroprocista näyttävät olevan hyvä vaihtoehto? Samalla saa myös pois nuo rumat saumat katosta!
Viimeksi muokattu:
Hei!
Näin viestisi näin kauan jälkeenpäin ja mietin, yrititkö laskea kattoa kipsilevyillä ja eristeellä? Miten se sujui ja millainen vaikutus sillä oli asumisympäristöösi?
Vastaus olisi mahtavasti arvostettu jollekin, joka harkitsee samaa ratkaisua.
Terveisin
Christopher
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Näin viestisi näin kauan jälkeenpäin ja mietin, yrititkö laskea kattoa kipsilevyillä ja eristeellä? Miten se sujui ja millainen vaikutus sillä oli asumisympäristöösi?
Vastaus olisi mahtavasti arvostettu jollekin, joka harkitsee samaa ratkaisua.
Terveisin
Christopher
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A Average Joe sanoi:(Anteeksi bump!)
Olen lukenut vähän lisää tästä askeläänestä / kevyistä välipohjista ja mitkä (realistiset!) toimenpiteet mahdollisesti voisi suorittaa.
Lyhyesti sanottuna, nykyinen standardi äänenmittaukselle kevyille välipohjille ei tunnu riittävän. Mittaus tehdään 50 hz asti kompensoimaan kevyttä välipohjaa, mutta tutkimus osoittaa, että askelaallot tuottavat eniten melua, kun ne ovat alle 50 hz. Toisin sanoen, talo voi saavuttaa hyväksytyn äänieristyksen, vaikka se ei todellisuudessa kerrokaan, kuinka paljon ääni häiritsee.
Olen myös saanut vastauksen äänikonsultilta, joka palkattiin mittaamaan melutaso rakentamisen yhteydessä. He sanovat muun muassa, että heidän vasarakoneensa kalibroituvat automaattisesti jne. Mutta mikä hämmästyttää minua, on se, että he ovat päätyneet siihen, että portaikon/hissin ääniluokka on A - mutta kuulemme hissin äänimerkin, kun olemme asunnossa. Jotain ei täsmää.
Mielenkiintoista on, että osa alimmassa kerroksessa asuvista EI KUULE naapureiden askelia. En tiedä, koskeeko tämä kaikkia alimmassa kerroksessa asuvia, mutta tiedän, että vähintään kolme asukasta ei kärsi samoista ongelmista kuin me ja useimmat talossa asuvat. Voiko olla niin, että mitä korkeammalle menee, sitä vaikeampaa on äänieristää?
Joka tapauksessa.
Vaikuttaa siltä, että katon laskeminen, kahdella kipsilevyllä + ilmarako + eriste on ainoa realistinen ratkaisu vaimentamaan yläpuolelta kuuluvaa askelääntä. Pyytää naapuria korjaamaan lattiansa ei ole oikein ajankohtaista
Tiedostan, että askeläänten täydellinen eristäminen on melkein mahdotonta, mutta jos ääni voidaan puolittaa, voin olla tyytyväinen. Tämä on jotain, mitä harkitsen. Materiaali Gyroprocilta vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta? Samalla pääseehän eroon niistä rumista saumoista katossakin!
Klikkaa tästä vastataksesi