Moi,

En ole varma onko tämä oikeassa osiossa, mutta toivottavasti on. :D

Minulla on kysymys rakennusakustiikasta ja erityisesti ääneneristyksestä. Olen asunut uudessa asunnossa, ja en voi olla ajattelematta, että asunto tuntuu todella huonolta äänieristyksen suhteen. Kuulen naapurien askelia ja tunnen ne värähdyksinä. Kuulen, kun huonekaluja vedetään ympäriinsä ja kun esimerkiksi pölynimuri on käynnissä. Tavalliset keskustelut eivät kuulu, paitsi kun lapsi itkee tai muu huutaminen ja kova nauru, ja se on sinänsä hyväksyttävämpää, vaikka se ei olekaan optimaalista.

Ehkä olen herkkä äänille, joten kysyin ympäriltäni ja jotkut naapurit ajattelevat, että ääneneristys on hyvä ja melua tulee, kun naapurit kävelevät kengillä, joissa on kovat pohjat. On myös niitä, jotka jakavat mielipiteeni, ja on niitä, jotka sanovat sen riippuvan siitä, missä asunnossa on. (Ja olen samaa mieltä, kylpyhuoneessa tuntuu olevan herkempi kuin esimerkiksi olohuoneessa).

Rakennuttaja sanoo, että rakennus saavuttaa ääneneristysluokan B, joten se on heidän argumenttinsa, mutta vuonna 2018 rakennetussa asunnossa: pitäisikö sen todella olla näin? Rakennuttaja on rakentanut betonia, ja lukemani mukaan se on optimaalista, mutta miksi se on niin kuin se on?

Ei paljon muuta tekemistä kuin ehkä puhua yläkerran naapurille ja kysyä kohteliaasti, voisivatko he vaihtaa filttoffeleihin.

Todennäköisesti on, kuten epäilet, että olet erittäin herkkä. Betoni on, kuten rakennuttaja sanoo, erittäin hyvä juuri korkeamman ääniluokan saavuttamiseen.

Ymmärrän tietenkin, että se ei auta sinua ongelmassasi, mutta paras ratkaisu on luultavasti keskustella yläkerran naapurin kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.