Hei!
Olen alkanut purkaa takkaa, jonka uskon olevan yhtä vanha kuin talo, eli vuodelta 1973.

Tiesin jo aiemmin, että edelliset omistajat ovat asentaneet laminaattilattian suoraan kokolattiamaton päälle, jolla talo rakennettiin. Mutta nyt näyttää siltä, että myös takka seisoo kokolattiamaton päällä, tosin vanerivälikkeen, kuitumaton ja kipinäsuojan kanssa välissä. Katso kuvat.

Tarvitseeko minun olla huolissani siitä, että kipinäsuojan alapuolinen kuitumateriaali sisältää asbestia?

• Vanha tulisija on purettu, paljastaen eri kerrokset: kokolattiamatto, vaneri, kuitumatto ja kipinäsuoja. Pelko asbestista kuitumaton alla.
  • Kamina vanhan maton päällä, johon on asetettu vaneri, kuitumatto ja kipinälevy. Lattian kunto ja mahdollinen asbestiriski pohditaan.
  • Kuvassa näkyy kerros, jossa on kulunutta kuitumateriaalia puupinnan päällä, viittaa mahdolliseen asbestiin takan alla.
Fulkemisten
Se näyttää epäilyttävältä mielestäni. Mutta toisaalta ei. Näen kuitua reunalla, mutta minkälaista kuitua? Kokolattiamatosta? Asbesti? Näyttää hieman putkieristykseltä? Vai ei? Eikö olisi pitänyt laittaa tavallinen eterniittilevy kipinäsuojan alle? Kysymyksiä on paljon, mutta vastauksia ei yhtään. Kuten tavallista, on helpointa ja parasta lähettää analyysiin. Se maksaa muutaman sata euroa. Se joka tietää, tietää.

Mutta jos aiot purkaa kamiinan ja voit poistaa kipinäsuojan, poista levy, jossa on se valkoinen joka tapauksessa? Vai tarkoitatko, ettet uskalla koskea siihen ja sinun täytyy kutsua apujoukot, jos se sisältää asbestia?

Minusta tuli hieman kärsimätön (ja huolimaton) ja poistin kipinäsuojan. Nyt olen laittanut kolme pientä palasta muovipussiin. Suuren kappaleen kuitumateriaalista (levy) olen kantanut ulos vanerilevyn päällä. Vanerilevyyn oli tarttunut pieniä kuitumateriaalin jäämiä. Materiaali on erittäin huokoista ja hajoaa erittäin helposti.

On halvempaa lajitella asbestiksi kuin lähettää analyysiin.

• Kuva esittää puulattiaa, jonka päällä on valkoinen, poröösistä fibermateriaalista valmistettu levy, viereen asetettu metallirakenne.
J
Visuaalisesti se näyttää hyvin samanlaiselta kuin mitä minulla on putkieni ympärillä, ympäröitynä hevosenkarvalla ja jollain kartongilla. Olen lähettänyt analyysiin ja se on asbestia. Kun ajattelet, missä sitä on käytetty myös sinulla, on tämäkin juuri se käyttötarkoitus, johon asbestia voidaan käyttää.

Jos voit nostaa koko levyn pois, se olisi varmaan hyvä. Ehkä suihkuttaa jotain, jotta se pysyy paikallaan? Tai liuottaa veteen ja raaputtaa pois?

Meillä oli asbestia vanhan kamiinan alla, saimme vinkin asettaa liekin murtoreunaan nähdäksesi, palavatko asbestikuidut tunnistamisen vuoksi.

Materiaali on nyt toimitettu kierrätyskeskukseen. Sitä oli niin vähän, että he eivät välittäneet periä maksua.

H hars sanoi:
Meillä oli asbestia vanhan kamiinan alla, saimme vinkkinä laittaa liekin murtoreunaa vasten nähdäksemme syttyykö asbestikuidut sen tunnistamiseksi.
Mielenkiintoista! Onko ajatuksena sitten, että toiset kuidut palavat, mutta asbesti ei? En itse ole vakuuttunut siitä, että se olisi niin helppoa.

Epävarma ja melko epäluotettava lähde. Lähetimme analyysiin myöhemmin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.