Hei kaikille, koska olen aiemmin saanut erinomaisia vastauksia kysymyksiini tällä ihanalla foorumilla, kokeilen jälleen.

Remontoimme yläkertaan johtavia portaita ja koska meillä on jotain pientä outoa meneillään naisen vatsassa, alamme miettiä enemmän turvallisuutta. Joten kysymykseni on: Onko olemassa sääntöjä, kuinka rakentaa kaide yläkerran lattialle? Esimerkiksi korkeussääntöjä jne.? http://www.knecke.nu/Images.aspx

Kiitos etukäteen
 
Milkshaken
välillä 90-110 riippuen siitä, kuinka portaat on suunniteltu, en usko että on suoria sääntöjä, vaan tee se yhdelle teistä luotettavalla korkeudella ja siten, että se myös näyttää hyvältä....
 
Hei, kiitos vastauksesta. Syynä kysymykseeni on, että minulla oli kaveri kotona, joka väitti, että siihen liittyy joitakin erityisiä sääntöjä, jotka on muotoillut joku viranomainen (mikä se sitten onkaan...) juuri lasten turvallisuuden vuoksi. Että sellaisia aitoja ei enää rakenneta, vaan vanhat rakenteet saavat olla jäljellä, mutta saman tyylisiä uusia ei rakenneta.

Mutta eikö kukaan muu ole kuullut/nähnyt mitään siitä?
 
Julkisilla paikoilla sen tulee olla vähintään 110 cm korkea ja ei "kiivettävä" (eli ei vaakasuoria pinnoja). Kotona voi kai (?) olla jopa 90 cm korkea. 110 cm voi antaa outoja mittasuhteita, ja myytävät portaikka-aidat eivät muutenkaan ole edes 90 cm korkeita. Tee kaide/aita niin, että voit kiinnittää portaikka-aidan tyylikkäästi ja niin, että voit poistaa aidan, kun sitä ei enää tarvita. (Puristettavat aidat voi olla oviaukossa, mutta ne eivät ole tarpeeksi turvallisia portaikkoon.) Lisäksi mahdollisten pinnojen välin tulisi olla enintään 10 cm, jotta pieni lapsi ei voi saada päätään pinnojen väliin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.