Paras vastaus

Helpoin tapa on tarkistaa, mihin suuntaan kattotuolit ullakolla sijaitsevat. Jos ne ovat seinän suuntaisesti, se ei todennäköisesti ole kantava (elletä rinteessä ole toista kerrosta). Kuvassa näkyy myös, että yläkerran seinän kattosääntö on upotettu tolppien väliin, mikä todennäköisesti viittaa siihen, ettei se ole kantava, mutta voi olla mielenkiintoista nähdä, mihin tolpat on kiinnitetty yläosaltaan riippumatta siitä, onko jokin näkymätön asia kuvassa.

• Tykkään
Ben C ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS
B bossespecial sanoi:
Helpoin tapa on tarkistaa, mihin suuntaan kattoristikot ovat ullakolla. Jos ne ovat seinän suuntaisesti, se ei todennäköisesti ole kantava (ellei ole yläkertaa). Kuvassa näkyy myös, että katon palkki seinässä on upotettu tolppien väliin, mikä todennäköisesti viittaa siihen, ettei se ole kantava, mutta voi olla mielenkiintoista nähdä, mihin tolpat on kiinnitetty yläosassa riippumatta siitä, ettei näy mitään, mikä ei näy kuvassa.
Samoin kattoristikkojen tyyppi, sillä ristikkojärjestelmä usein tarkoittaa, ettei mikään seinä kerroksessa ole kantava.

• Tykkään
Ben C
  • Laddar…
Kiitos paljon molemmille.
Ei ole yläkertaa, olen juuri ollut ylhäällä ullakolla ja jos tarkoitatte "vinosti" kiinnitettyjä sääntöjä, ne ovat ehdottomasti tien suuntaisesti.

• Ullakko ilman yläkertaa, rakennusmateriaalit ja eristeet näkyvissä, vinosti asetetut palkit paralleelisti tien kanssa.
Onko seinä kattotuolien välissä vai voiko olla niin, että seinä on suoraan yhden kattotuolin alla?

Olen tarkistanut uudelleen, seinä sijaitsee juuri näiden kahden kattotuolin välissä. Piirsin punaisella värillä suunnilleen missä seinä sijaitsee.

• Yläpohjan rakenne kahden kattotuolin välissä, valkoista johtoa ja eristysainetta lattialla; punainen merkintä näyttää seinän sijainnin.
  • Vinttitila, jossa kattoparrut ja piirros punaisella, joka näyttää seinän sijainnin niiden välissä.
B Ben C sanoi:
Olen tarkistanut uudelleen, seinä on juuri näiden kahden kattotuolin välissä. Piirsin punaisella värillä suunnilleen missä seinä sijaitsee.
Sitten seinän ei pitäisi olla kantava.

• Tykkään
Ben C
  • Laddar…
Näyttääkö siltä, että sääntö ei ulotu ylös asti? Silloin se ei voi olla kantava.
Seinärakenne, jossa on esillä puupalkki, sähkökaapeli ja seinän yläosa merkitty punaisilla ympyröillä mahdollisen kantavuusanalyysin yhteydessä.

Yksi tapa testata on yksinkertaisesti sahata se poikki. Jos saha juuttuu kiinni, seinä on jossain määrin kantava, vaikka se olisi katoniskujen tasalla.

Muuten, katoniskuja ei ole jokainen yksittäinen vinopuu ullakolla, vaan yksi katoniskujärjestelmä on koko kolmio, niin sanoakseni, vinopuineen.
Sinulla on yksinkertainen ristikkokattotuoli:
Erilaisia kattotuolityyppejä: ristikko, pulpettikattotuoli, A-takstol ja saxtakstolar, piirroskuvina.

Fantastista @Anna_H !! Kiitos paljon siitä, olen nyt täysin varma siitä, että se ei ole kantava. Mikä onni

Olette niin taitavia ja avuliaita, kiitos paljon @bossespecial, @BirgitS ja @Anna_H

• Tykkään
Anna_H ja 1 muu
  • Laddar…
B Ben C sanoi:
Fantastista @Anna_H !! Kiitos paljon siitä, olen nyt täysin varma, ettei se ole kantava. Mikä onni

Te olette niin taitavia ja avuliaita, kiitos paljon @bossespecial, @BirgitS ja @Anna_H
kiitos, kaikki on helpompaa kun tietää mitä etsiä :p

Teemme parhaamme ylläpitääksemme edesmenneen Justus Anderssonin perintöä, joka oli Gurumme kun kyse oli kattotuoleista ja kantavista seinistä.
Tässä ketjussa löydät useita hänen artikkeleitaan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/medlemmen-justusandersson.449709/

• Tykkään
Ben C
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.