4 288 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Rakennusvaneri - luokitukset
Hei!
Aion asentaa rakennusvaneria autotallini seinille. Olen kuitenkin hieman epävarma luokituksista ja ihmettelen, onko kenelläkään tietoa, minkä levyn minun pitäisi ostaa?
Hornbach myy 15mm P30 C+/C levyä hintaan 339 kr
BauHaus myy 15mm CPC CE2+ levyä hintaan 349 kr
10 kr ei ole niin iso ero, mutta kumpi on "paras"?
Aion asentaa rakennusvaneria autotallini seinille. Olen kuitenkin hieman epävarma luokituksista ja ihmettelen, onko kenelläkään tietoa, minkä levyn minun pitäisi ostaa?
Hornbach myy 15mm P30 C+/C levyä hintaan 339 kr
BauHaus myy 15mm CPC CE2+ levyä hintaan 349 kr
10 kr ei ole niin iso ero, mutta kumpi on "paras"?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Tarvitsetko rakennusvaneria, ne on tarkoitettu kantaviin rakenteisiin.
"tavallinen" vaneri kelpaa, jos aiot laittaa sen kipsin taakse.
Protte
"tavallinen" vaneri kelpaa, jos aiot laittaa sen kipsin taakse.
Protte
Olen ajatellut ripustaa yläskaapit ja haluaisin välttää poraamista kaikkialla, mutta samalla olla varma siitä ettei kaapit putoa auton päälle... joten ajattelin käyttää Konstruktionsplywood'en... Onko sinulla ideoita siitä, mikä erottaa yllä mainitut erilaiset levytyypit toisistaan?
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Ei, minulla ei ole aavistustakaan eroista. Tavallinen vaneri kestää erittäin hyvin.
Jos ruuvaat cc 200 mm kooltauksen mukaisesti ja laitat useita ruuveja (yläosassa), jotka pitävät kaapit kiinni, se toimii.
Protte
Jos ruuvaat cc 200 mm kooltauksen mukaisesti ja laitat useita ruuveja (yläosassa), jotka pitävät kaapit kiinni, se toimii.
Protte
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Ja lisäksi riittää 12 mm, koska se on säädetty 600 cc.
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen samaa mieltä prototyypin kanssa, 12 mm vaneri riittää nykyiseen tarkoitukseen. 15 mm vanerissa on yhtä monta viilukerrosta kuin 12 mm:ssä, joten eroa ei ole ratkaisevasti.
On olemassa vanhempia ja uudempia järjestelmiä vanerin merkintään, sekä eurooppalaisia että amerikkalaisia versioita. P30 tarkoittaa, että taivutuslujuus (jota et hyödynnä asentaessasi levyt pystysuoraan) on 30 MPa (megapascal). CPC kertoo etu- ja takapuolen pintaviilujen laadusta (erityisesti oksien määrästä). A,B,C,D joissa A on paras, on amerikkalainen luokitus. P tarkoittaa, että oksat voivat olla korjattuja. Jos vaneri jää näkyville, suosittelen katsomaan miltä ne näyttävät ennen ostamista. Se on tärkeämpää kuin niiden merkintä.
On olemassa vanhempia ja uudempia järjestelmiä vanerin merkintään, sekä eurooppalaisia että amerikkalaisia versioita. P30 tarkoittaa, että taivutuslujuus (jota et hyödynnä asentaessasi levyt pystysuoraan) on 30 MPa (megapascal). CPC kertoo etu- ja takapuolen pintaviilujen laadusta (erityisesti oksien määrästä). A,B,C,D joissa A on paras, on amerikkalainen luokitus. P tarkoittaa, että oksat voivat olla korjattuja. Jos vaneri jää näkyville, suosittelen katsomaan miltä ne näyttävät ennen ostamista. Se on tärkeämpää kuin niiden merkintä.
Klikkaa tästä vastataksesi