M
Mats: Minulla oli kyllä parocs variant. Minulla oli tuttu, joka on ex-kirvesmies, materiaalinvalitsijana, joten se osa oli helppo. Kipsillä on aina palonsuojaetuna, haittana on paino.
13 vastausta · 3,4k lukukertaa
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Juuri niin, toiset kuvaavat sen samalla tavalla. Mutta et todellakaan tarvitse yhtä vahvaa liimapuuta kuin harjapalkki. Vain yhden metrin jänneväliin pitäisi riittää paljon pienempi, ehkä jopa 2 kpl 220x45 yhteen naulattuna, mutta tietämättä, millainen paino katto on suunniteltu kantamaan, on mahdotonta sanoa, mitä mitoitusta tarvitset. En osaa tällaisia laskelmia, mutta jos
4 vastausta · 3,3k lukukertaa
pinebar
pinebar: Hei! Aiomme myös käyttää yhtä paksua plyfa:ta (ja sahata se yhtä leveä) kuin muut ikkunalistat meidän pyöreään ikkunaan. En usko, että huomaa kovin paljon, että se ei ole "karvainen" kuten muut. Ehkä voit levittää sitä hieman jollain kittityypillä ennen kuin maalaat sen, jos haluat sille myös hieman epätasaisen rakenteen. /pinebar
3 vastausta · 4,3k lukukertaa
G
guran1: Hei! Aion tehdä yläkerran olemassa olevaan talooni ja täytyy olla teräspalkki kantavassa rakenteessa, jotta kaikki pysyy kasassa. Onko jollain ideoita siitä, miten helpoiten upottaa se kantavaan rakenteeseen ja asettaa uudet lattiaorsit? Luulen tietäväni, miten sen teen, mutta kuulisin mielelläni muiden ideoita. Alakerran sisäkatto ei ole kiinnitetty vanhoihin kattoristikoihin vaan
0 vastausta · 5,1k lukukertaa
S
Silverfisk91: Kiitos vastauksista! Onko mitään tapaa tehdä se ilman 50 mm kivivillalevyä, se on kattolyhty, joka pitää rapata ja en haluaisi, että seinät tulevat liian paksuiksi.
3 vastausta · 5,5k lukukertaa
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=57814/0]Ikkunat & ovet[/link] [move by] MathiasS.
0 vastausta · 2,8k lukukertaa
J
JohanP: Hei! Ajatuksenani on rakentaa talo ja autotalli kevytbetonista, merkkituote Ytong. Suunnitelmani on ostaa se itse Puolasta. Mutta ilman, että tarvitsisi matkustaa, ainoastaan puhelin- tai sähköpostiyhteydellä. Onko kenelläkään kokemusta Ytongin hankkimisesta Puolasta? Onko se kannattavaa? Voiko joku antaa minulle jonkin puolalaisen kontaktin tai puolalaisen toimittajan, joka myy Ytonga?
0 vastausta · 3,0k lukukertaa
R
robb@n74: Aion rakentaa asunnon autotallin yläpuolelle, autotalli on hyvin eristetty, mutta en tiedä kuinka paljon lämpöä minulla tulee olemaan tulevaisuudessa..  :-/ Lattialämmitysputket on valettu, joten vähän peruslämpöä siellä todennäköisesti on ::) mutta ei yli 12 astetta talvella ainakaan. Pitäisikö minun käyttää höyrynsulkua, ja jos niin minne se sijoitetaan, autotallin kattoon
0 vastausta · 2,4k lukukertaa
Mikael_L
Mikael_L: Hmm Tuollaisen ympyräohjaimen tekeminen omalle kuviosahalleen ei näytä kovin vaikealta, "metalliliuska" oikean kokoisena ja reikä levyn päähän. Sitten kiinnittää pienen ruuvin tai naulan reikään! Luulen, että aion tehdä sellaisen sahan :D
4 vastausta · 9,6k lukukertaa
·
Mikael_L
Mikael_L: Onko sinulla lattialämmitys? Ajattele siinä tapauksessa naulojen/ruuvien syvyyttä
3 vastausta · 2,7k lukukertaa
F
Fehnik: Yksi vaihtoehto on tehdä kuten teimme viherhuoneen kanssa kesällä, kiinnittää 45x45 ja "ripustaa" palkki siihen. En kyllä tiedä, miten se pitäisi tehdä sinun tapauksessasi. Me kiinnitimme 45x45 toiseen kantolinjaan katon alle ja lovimme palkkeja niin, että ne sopivat. Yritän tehdä vähän ascii-taidetta alla.... |L------------| |#L_______| En tiedä, ymmärrätkö
2 vastausta · 2,3k lukukertaa
ByggPutte
ByggPutte: Kila ylös ikkunat ja poraa karmiporalla ikkunan läpi 45:een. Näin saat poratun reiän, joka sopii karmiruuville ilman halkeilua. Terveisin Putte
5 vastausta · 4,9k lukukertaa
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=50208/0]Eristys[/link] [move by] MathiasS.
0 vastausta · 3,6k lukukertaa
Eklundh
Eklundh: Hei! Minulla on pieni ongelma, johon toivon jonkun täällä voivan auttaa minua. Keväällä aiomme rakentaa lasiterassin. Sen leveys tulee olemaan 5,7 m ja syvyys 3,8 m. Suurimmassa osassa näkemistäni ulkotiloista on keskellä tolppa kannattamassa kattoa ja välttämässä notkumista. Kysymykseni on seuraava: Mitä mitoitusta tarvitaan, jotta vältyttäisiin keskellä olevilta pilareilta?
0 vastausta · 2,0k lukukertaa
P
pixel: Oletko lukenut tämän? http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40336/0
1 vastaus · 4,3k lukukertaa
lier
lier: 3-4cm ei ole suurempaa merkitystä... Paitsi että varmistetaan, että garderober mahtuvat, kuten Mats o sanoi. :)
7 vastausta · 5,1k lukukertaa
Larsa
Larsa: Jotta puuta voidaan taivuttaa, se täytyy höyryttää. Voit käyttää spiraaliputkea, joka yhdistetään jollain näppärällä tavalla kattilaan, jossa kiehuu vettä. Eristä putki niin, että höyry ei jäähdy heti. Yksi vaihtoehto on sijoittaa 100 mm putki 150 mm putken sisään. Kiinnitä ne päistä rakennusvaahdolla. Sitten vain puutikku putkeen ja hetken kuluttua ota se ulos ja taivuta
8 vastausta · 4,1k lukukertaa
M
Mats: Kuten sanottu mieluummin osb tai lastulevy pohjakerrokseen ja sitten kipsi päälle.
4 vastausta · 2,9k lukukertaa
M
Mats: Jep, heillä on niitä. Olen ostanut sieltä 2000+ ruuvia. Vettitusan missä ne ovat piilottaneet sen verkkoon
17 vastausta · 3,4k lukukertaa
A
alacs: Luultavasti väärä foorumi, mutta en löydä parempaa paikkaa esittää kysymystä. Aiomme remontoida kotona ja ajattelimme poistaa joitakin seiniä. Ongelma on, että talosta ei ole rakennesuunnitelmia, joten emme itse tiedä, mitkä ovat kantavia/ei kantavia. Ajattelin siis ottaa yhteyttä johonkin saadakseni apua selvittämään, mikä voi olla mitä, mutta KENEN otan yhteyttä?
0 vastausta · 5,0k lukukertaa
M
midvinter: Lyhytaikaisia mittauksia on tehty aiemmin, 160 Bq kellaritilassa ja 250 Bq makuuhuoneessa, jonka ovi on auki entiseen autotalliin. Edellinen omistaja oli tehnyt toimiston osaan entisestä autotallista. Kysymys kuuluu, tuleeko radon entisestä autotallista... Miten selvitetään, tuleeko radon maaperästä vai rakennusmateriaalista? Minusta on outoa saada alempi arvo kellarikerroksessa kuin
3 vastausta · 1,3k lukukertaa
D
Daniel_179: Olet varmaan aivan oikeassa, piikkauskone on erikoisvarusteltu, kalliimpi ja varmasti vahvempi. Poravasaraani voi kytkeä pyörimisen pois päältä ja saada pelkästään iskun. Mutta luuletteko, että se toimii betonin piikkaamiseen? Vaikea ehkä sanoa, koska ette ole nähneet juuri sitä, mutta ajattele, että se on poravasaran perusmalli.
4 vastausta · 5,0k lukukertaa
H
hireliath: [citat] Kiitos ja kumarrus!
2 vastausta · 3,0k lukukertaa
H
2 vastausta · 3,0k lukukertaa
M
Ms_IT-Nisse: Ensiksi: Aiotko pitää ulkorakennuksen lämpötilan yli 18 asteen ympäri vuoden? Siinä tapauksessa suositellaan muovia, muuten ei. Jos aiot asentaa jonkin lattian lastulevyn päälle, voit sijoittaa muovin siihen, muuten voit tehdä ehdotuksesi mukaan. Haittapuoli ehdotuksessasi on, että et voi kiinnittää lastulevyä sekä ruuveilla että liimalla juoksuihin.
1 vastaus · 10,3k lukukertaa
D
Anonymiserad 23608: http://www.fanerkompaniet.se/produkter
1 vastaus · 4,4k lukukertaa
J
JakobI: [citat] Tarkalleen, tästä kirjoitettiin paljon muutama vuosi sitten, kun tuli sallittua rakentaa useampikerroksisia puutaloja (joissa Växjö universitetti oli osallisena ja rakensi Ruotsin suurimman puutalon). Liimapuuristikko hiiltyy hitaasti ja säilyttää kantokykynsä pitkään, kun taas teräspalkki taipuu muutamassa minuutissa, voimakkaassa tulipalossa.
7 vastausta · 7,4k lukukertaa
Snurre
Snurre: Jula myy ns. fogfräs-lisävarustetta, joka liitetään kulmahiomakoneeseen ja tekee vanhojen saumojen poistamisesta helpompaa. Ole kuitenkin varovainen, koska on melko helppoa jyrsiä myös tiileen. Mutta tämän oppii nopeasti. Jos et tiedä, mitä saumalaastia on käytetty, varmista, ettet käytä liian kovaa laastia. Tavallinen KC-laasti toimii useimmissa tapauksissa. Laita vähän laastia
1 vastaus · 4,4k lukukertaa
S
Strixx: Minulla on 500kg vuolukivitakka, joka seisoo klinkkerilaattojen päällä, ei ongelmaa. Klinkkerin olen asentanut lattialevylle, joka on puolestaan ruuvattu ja liimattu lattialastulevylle.
4 vastausta · 8,3k lukukertaa
Z
zankan: Sen karman puristaminen ei oikeastaan ole suurin ongelma työssä sellaisenaan.... Jättää kaaren/ovenlehden paikalleen ja painaa masoniittia esimerkiksi 20 cm välein tai jotain ovenlehden ja karmin väliin... Kas, niin ongelma on ratkaistu... Kuitenkin vaahtomuovi on tuote, jota en henkilökohtaisesti suosittele, jos on muita vaihtoehtoja, koska sen kanssa työskentely ei ole täysin
8 vastausta · 22,7k lukukertaa
M
Mats: En ole koskaan kokeillut lampaiden kanssa, mutta kyllä armeringsnät toimii hyvin aitoina kalkkunoille. Siitä tuli nopea häkinrakennus eräänä iltana, vähän suunnittelematon voisi sanoa.
3 vastausta · 3,5k lukukertaa
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.