32 854 läst ·
10 svar
33k läst
10 svar
Renoveringsgips
Jag har ett stort vardagsrum med strukturtapet som jag vill ha slätt och målat. Tapeten sitter inte jättebra överallt, men att ta ner tapeterna hjälper inte så mycket eftersom väggen är riktigt skrovlig, tror att det är någon slags betongvägg. Funderar nu lite över renoveringsgips (6mm).
1. Vad brukar det kosta ungefär?
2. Hur stora brukar skivorna vara? Jag antar att jag måste skarva på höjden om jag har 2.60 i takhöjd?
3. Hur delar man på dem? Sågar? Är detta svårt? Jag har många vinklar och vrår och även en öppen spis att passa in dem runt i så fall...
4. Hur sätter man upp dem på betongväggar? Limmar? Skruvar?
Tacksam för alla upplysningar om renoveringsgips!
1. Vad brukar det kosta ungefär?
2. Hur stora brukar skivorna vara? Jag antar att jag måste skarva på höjden om jag har 2.60 i takhöjd?
3. Hur delar man på dem? Sågar? Är detta svårt? Jag har många vinklar och vrår och även en öppen spis att passa in dem runt i så fall...
4. Hur sätter man upp dem på betongväggar? Limmar? Skruvar?
Tacksam för alla upplysningar om renoveringsgips!
Har satt renoveringsgips på väggarna i mitt torp som inte har en enda rät vinkel någonstans och bjälkar i taket som gipset skulle passas runt.
Jag sågade med sticksåg, fantastiskt bra resultat, det hade aldrig gått med kniv!
Tips = billig sticksåg.
Gipsdamm är förödande för verktyg
Jag sågade med sticksåg, fantastiskt bra resultat, det hade aldrig gått med kniv!
Tips = billig sticksåg.
Gipsdamm är förödande för verktyg
Det går ALLTID med kniv.ostberg skrev:
Kniv är att föredra om det är raka bitar som ska kapas, men om du t ex ska såga ut för dörr- och fönsteröppningar fungerar inte kniven. Då tar du fram sågen, Valter53. Men du kanske inte har några fönster och dörrar i ditt hus?valter53 skrev:
Om jag nu limmar upp skivorna -hur gör jag??
Skall limmet strykas ut över hela skivan, eller bara läggas i ett par strängar?
De på byggaffärerna här i stan verkar inte ha ett dugg koll!
Någon som har erfarenhet av ByggMax konstruktionslim? Skulle det fungera?
Hörde att man kan använda gipsbruk för att sätta upp renoveringsgips. Någon som vet hur man gör i så fall?
Skall limmet strykas ut över hela skivan, eller bara läggas i ett par strängar?
De på byggaffärerna här i stan verkar inte ha ett dugg koll!
Någon som har erfarenhet av ByggMax konstruktionslim? Skulle det fungera?
Hörde att man kan använda gipsbruk för att sätta upp renoveringsgips. Någon som vet hur man gör i så fall?
Du kan kamma ut bruket med fixkam 10 mm och trycka dit skivorna betydligt mer kostnadseffektivt än att kleta med PL flerahundra. PL är inte heller ur miljösynpunkt speciellt bra... De flesta byggföretag (med fungerande miljöverksamhet) får inte använd PL 400 ...Innehåller Ftalater och annat baggel... Gipsbruk röstar jag ...algrund skrev:Om jag nu limmar upp skivorna -hur gör jag??
Skall limmet strykas ut över hela skivan, eller bara läggas i ett par strängar?
De på byggaffärerna här i stan verkar inte ha ett dugg koll!
Någon som har erfarenhet av ByggMax konstruktionslim? Skulle det fungera?
Hörde att man kan använda gipsbruk för att sätta upp renoveringsgips. Någon som vet hur man gör i så fall?
PL600 har inga lösningsmedel i och greppar väldigt snabbt o effektivt.
Annars var det där med gipsbruk nytt för mig.
Hittade denna monteringsgiude:
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf
På sidorna 18-20 står det en del om montering av renoveringsgips.
Annars var det där med gipsbruk nytt för mig.
Hittade denna monteringsgiude:
http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf
På sidorna 18-20 står det en del om montering av renoveringsgips.
Klicka här för att svara