Hej! Dags att måla ett hus för första gången!
Funderar på det här med att måla "efter solen" när ska man måla vilken sida? Vi har ju en sydsida som har sol i princip Hela dagen, kan man måla i solsken, eller ska man ta den molniga dagar?
Kan man börja måla nu? Prognosen visar ju att det inte ska bli kallare än +5 numera, men man vet ju aldrig. Jag ska måla med akryl färg med torkningstid 1h, kan man dra igång och måla några tiommar efter jobbet? Typ mellan 17-19 eller nåt?

Hur tidigt på morgonen kan man börja? Ska man börja på ostsidan då?

Vissa färger ska målas över +8 grader, det brukar stå på burken. Så tempraturen styr ju vilka tider du kan måla.

Stå inte i solen när du målar...

Hej. Jag ska också måla hus för första gången :) och behöver också lite tips.
Jag har läst på lite om det och överallt står det att man ska tvätta fasaden först och sen skrapa och slipa bort lös färg. Varför skrapar och slipar man inte först och sen tvättar?
Det tycker jag verkar bättre så man får bort damm och skräp som blir efter skrapning och slipning.
Någon som har ett svar på det?

Jag har då alltid skrapat först, sedan tvättat. Men det är ju underligt om det står tvärtom tycker jag... Kanske för att inte tvättmedlet ska tränga in i virket, då det är skrapat. Men det ska ju alltid torka innan målning. Jag vet inte...
Tvättmedlet är ju inte till för att ta bort färgflagor, men det blir ju som sagt säkerligen kvar flagor om man kör med tvätten först. Och då blir ommålningen skitful!

Anledningen till att man tvättar innan med fasadtvätt är att det finns en risk att färgen rester sig när man tvättar.

För att hindra att det är skräp kvar så borstar man av fasaden innan man börjar att måla.

just den här tiden på året är det inte så känsligt för att måla i solen men senare på sommarn då ska man vara lite försiktig iaf, typ slamfärg och riktigt mörka kulörer är lite känsligare för sol...

Det blir rejält fuktigt på kvällarna sommartid så jag försökte alltid starta när solen värmt på lite samt inte kylt av för mycket. En fuktmätare för luft för 150kr samt en för trät är att rekommendera för att slippa oron.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.