Nissens Nissens said:
Jo, jag vet det. Men du påstod att det är en bräda!!! Varifrån fick du den idén??
Nu blandar du ihop mig med någon annan?

Nissens
Frerider Frerider said:
Nu blandar du ihop mig med någon annan?
Yes, sorry. Det var @roli som skrev det. 😊

• Like
Frerider
  • Laddar…
När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.

Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.

Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.

• Like
fribygg
  • Laddar…
Nissens
R roli said:
När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.

Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.

Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.
Snarare spikregel, den kallas även gles.

Jag tror inte att du hittar en enda byggare eller något byggvaruhus någonstans i Sverige som kalllar 28x70mm virke för bräda…

• Like
Incinerator
  • Laddar…
Nissens Nissens said:
Jag tror inte att du hittar en enda byggare eller något byggvaruhus någonstans i Sverige som kalllar 28x70mm virke för bräda…
Ja, inte kallar de den för regel heller....

I
Z z_bumbi said:
Det smidigaste är att spika direkt I stommen.
Ska det vara stående panel så blir de lite lösa i mitten utan horisontella spikreglar.

Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.