I
Efter att ha lagt några timmar med att sätta fast bärläkt för taket så har det blivit stabilare men det ska riktas och stabiliseras lite mera innan vi lägger på taket och klär väggarna.

• Like
Nissens and 1 other
  • Laddar…
I
Nissens Nissens said:
Tex att man blir helt oberoende av avståndet mellan stolparna och att man styvar upp konstrutionen samt har mer att fästa ytterpanelen i. Ytterpanelen kommer ut något vilket är bra när det regnar ute på tvären och det rinner vatten utmed panelen.

Skulle någon få för sig att isolera utrymmet så är det också bra med en distans till ytterpanelen.

Självklarheter…
Av materialet på plats så ser det ut som att vi ska sätta 1*2 tum som spikreglar när det är riktat klart sedan vad som väggarna ska kläs med verkar inte helt klart ännu men taket får plastskivor för ljusets skull.

Nissens
I Incinerator said:
Av materialet på plats så ser det ut som att vi ska sätta 1*2 tum som spikreglar när det är riktat klart sedan vad som väggarna ska kläs med verkar inte helt klart ännu men taket får plastskivor för ljusets skull.
Utmärkt!
Har för mig att en ”standardregel” är 28x70 mm. Det är ju ”same same”. 😊

Nissens
F fribygg said:
Menar du mellan stolparna eller utanpå stolparna?
Utanpå förstås. Man sätter ju inte ytterpanelen på insidan…

• Like
Frerider and 1 other
  • Laddar…
I
Nissens Nissens said:
Utmärkt!
Det är möjligt att det var 28*70 som låg där, jag kollade inte så noga vi ska ta en omgång till nästa gång som vi är lediga samtidigt så får vi se vad resultatet blir, jag ska ha med mina lasrar så ska vi rikta så gott det går efter dessa.

• Like
Nissens
  • Laddar…
I
Nissens Nissens said:
Utanpå förstås. Man sätter ju inte ytterpanelen på insidan…
För ett ganska enkelt förråd så är väl spikreglar på utsidan av regelstommen det smidigaste alternativet som jag ser det.

• Like
Bjober and 2 others
  • Laddar…
Man brukar annars sätta tillfälliga snedsträvor för att stabilisera innan skivmaterial eller kryss monteras. Inget sådant?
I Incinerator said:
Efter att ha lagt några timmar med att sätta fast bärläkt för taket så har det blivit stabilare men det ska riktas och stabiliseras lite mera innan vi lägger på taket och klär väggarna.

• Like
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator said:
För ett ganska enkelt förråd så är väl spikreglar på utsidan av regelstommen det smidigaste alternativet som jag ser det.
Det smidigaste är att spika direkt I stommen.

Nissens Nissens said:
Utmärkt!
28*70 är ingen regel utan en bräda.

Nissens
R roli said:
😂😂😂

Där ser man. Varifrån fick du den idén? 😂😂

Med en snabb googling hittade jag den bifogade bilden på Beijers bygg. Du får kontakta dom och berätta att de kallar brädor för spikläkt. 😂😂

• IMG_0724.png
R roli said:
Kallas glespanel.

• Like
Incinerator
  • Laddar…
Nissens
Frerider Frerider said:
Kallas glespanel.
Kallas både glespanel och spikläkt.

Nissens Nissens said:
Ja kanske det men när du beställer så heter den oftast 28x70 glespanel, kollade det nu och det fanns någon enstaka som benämnde den regel.

Nissens Nissens said:
Och även regel som du skrev först. Är nog utifrån flera användningsområden, samt kan vara lite olika hyvlad. Sedan har jag inte koll på om det skiljer i kvalite när timmer sågas, om det skiljer och används till olika "virkesnamn" användningsområden. Och om det är kortare längder av klentimmer/kubb som ofta kan bli 2,5 m och då kanske benämns regel är det längre spikläkt.
Nu blev det OT.

Last edited:
Nissens
Frerider Frerider said:
Ja kanske det men när du beställer så heter den oftast 28x70 glespanel, kollade det nu och det fanns någon enstaka som benämnde den regel.
Jo, jag vet det. Men du påstod att det är en bräda!!! Varifrån fick du den idén??

Samma regel kallas gles eller spikläkt beroende på var den används. Används den så som ts tänkt på yttervägg så kallas den spikläkt, används den i innertak för att fästa tex innertakskivor så kallas den gles.

Kan du berätta för oss som inte kan detta så bra: när kallas den för bräda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.