Nissens Nissens said:
Jo, jag vet det. Men du påstod att det är en bräda!!! Varifrån fick du den idén??
Nu blandar du ihop mig med någon annan?

Nissens
Frerider Frerider said:
Nu blandar du ihop mig med någon annan?
Yes, sorry. Det var @roli som skrev det. 😊

• Like
Frerider
  • Laddar…
När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.

Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.

Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.

• Like
fribygg
  • Laddar…
Nissens
R roli said:
När det gäller tjocklek på virke så brukar det kallas brädor när tjockleken är mindre än 28-34 och reglar eller plank när tjockleken överstiger 28-34.

Sedan kan ju "brädan" kallas en massa olika beroende på vad den har för funktion, som i detta fallet gles eller spikläkt eller något annat.

Det jag hängde upp mig på var att du (Nissens) kallade en virkesdimension på 28*70 för regel.
Snarare spikregel, den kallas även gles.

Jag tror inte att du hittar en enda byggare eller något byggvaruhus någonstans i Sverige som kalllar 28x70mm virke för bräda…

• Like
Incinerator
  • Laddar…
Nissens Nissens said:
Jag tror inte att du hittar en enda byggare eller något byggvaruhus någonstans i Sverige som kalllar 28x70mm virke för bräda…
Ja, inte kallar de den för regel heller....

I
Z z_bumbi said:
Det smidigaste är att spika direkt I stommen.
Ska det vara stående panel så blir de lite lösa i mitten utan horisontella spikreglar.

I
Nu har vi satt ett antal hålband på strategiska platser och vingligheten är nu borta, vi spände lite spännband och riktade väggarna efter laser först så att de stående reglarna blev raka och fina.

Last edited:
  • Like
roke and 2 others
  • Laddar…
Click here to reply
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.