Så, nu har vi tröttnat på ideliga strömavbrott när det blåser..
Ringde dessutom vårt lokala nätbolag i morse för att höra när de trodde att strömmen skulle komma tillbaka...
Vad svarade de? Jo, gubbarna har varit hemma och sovit nu i natt och så är det ju lördag idag...!
MEN JOBBA SKIFT DÅ FÖR F*^??N.. Att vi har frysarna fulla med vilt och annat skiter väl de i...det är ju ändå så billigt med el och abonnemang m.m.

Nåväl, jag åkte och köpte ett hyfsat elverk för en- och trefas med 9hk Hondamotor idag på förmiddagen och har dragit igång det så jag i alla fall kan surfa och barnen se på DVD (så nu är det lugnt hemma igen ;) )

Men jag vill ju gärna ha det mer permanent inkopplat så man lätt kan driva hela huset nästa gång det blåser upp lite och samtidigt är kväll/natt/helg/semester (för nätbolagets skull).

Jag har förstått att man skall koppla det via en reservkraftsomkopplare (duger en sådan här http://www.defendamoto.se/defenda/reservkraftsomkopplare-f-r-separat-intag.html ).
Behövs det något annat - separat jordtag - är det nödvändigt?? Även när jag kör det som jag kör nu (alltså med förlängningssladd)?
Något annat som behövs..?

Japp. Din behörige elektriker skall bla. skicka in lite papper till ellevrantören du har .
Men det där kan din elektriker när du pratar med honom.

Ska du ha en "riktig " reservkraft så ska du ta kontakt med nätägaren för att få veta vad dom har för krav. Ofta håller dom med matr. för att du ska kunna ordna med ett riktigt jordtag. Du bör sätta ett INTAG ( som uttag men med stift) där du kan koppla in reservkraften med en gummikabel.
Omkopplaren i länken fungerar säker helt ok men jag råder dig att sätta upp en lampa som indikerar när den "rätta" strömmen återvänder.

Nja, "riktig" vet jag inte om jag behöver..
Mitt enda krav är att på ett enkelt sätt kunna få kraft när nätet inte levererar -. plus att det inte skall kosta skjortan såklart..

se till att en "riktig" elektriker kopplar in det och gör för och färdiganmälan till nätägaren. det har förekommit att reservelverk matat ut på nätet och spänningsatt elverksarbetarna!

Reservkraft är inte alldeles enkelt, snarare tvärt om.
Så fort man har mer än en matning måste man fundera på hur jordsystemet är uppbyggt för att anläggningen ska vara säker i drift i alla situationer samtidigt som den inte utgör en fara för linjearbetare e.d. i något driftsfall. Till detta kommer problem med vagabonderande jordströmmar som kan uppstå vid vissa lösningar.

Det är lätt att få ström i systemet. Det svåra är att se till att systemet inte blir farligt. Prata med en elfirma med erfarenhet på området.

Styx skrev:
Jo, gubbarna har varit hemma och sovit nu i natt och så är det ju lördag idag...!
MEN JOBBA SKIFT DÅ FÖR F*^??N..
så om du skulle vart en linjemontör så skulle du med andra ord inte suttit hemma med barnen och kollat på DVD utan du skulle gladeligen hävt dig ut och börjat koppla fast att du kanske redan jobbat 16 timmar i sträck och bara sovit i 4 timmar..

gå ut å hjälp dom istället för att sitta hemma å gnälla, det är inte mer än vanliga människor, om än ganska underbetalda för sitt krävande och ansvarsfulla arbete, så dom kan ju inte trolla fram ström i trådarna, har det blåst ner så har det... men sånt är det långt från alla pappersvändare och it-människor som begriper har jag märkt..

• Gilla
041322772@telia.com
  • Laddar…
Jag gnäller väl faan inte på själva montörerna. Jag hade gladeligen hjälpt dem (har t.o.m. ringt nätbolaget men det går ju inte p.g.a. försäkringar och annan skit de skyller på).. Det är ju själva organisationen nätbolaget vi har använder sig av jag blir förbannad på.

Men jag vet inte - du kanske inte tycker man skall kräva el i ledningarna om avbrotten sker efter kontorstid.???

Andra yrkesområden lyckas ju jobba även på nätterna - eller skall SOS Alarm svara - Nej, tvyvärr det blir ingen ambulans förrän 08.00 på måndag igen.. Att jobba skift innebär inte att jobba extra - det är heller inget trolleri, utan det är så man måste göra inom vissa branscher som är extra utsatta. Fast det är klart - bor man i lägenhet mitt inne i Göteborg eller så så kanske man tror att el alltid finns och därför tar det för givet.. Sätt dig ett par dagar utan ström mitt ute i skogen med två barn och fallande temperatur - inget vatten - det börjar tina i frysen, så får vi se sedan om du fortfarande inte tycker att man kan kräva att nätbolagen tar in extra personal för skiftarbeten när det väntas storm...

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
pellefant skrev:
se till att en "riktig" elektriker kopplar in det och gör för och färdiganmälan till nätägaren. det har förekommit att reservelverk matat ut på nätet och spänningsatt elverksarbetarna!
Jo, men är det inte för att undvika att elen går åt det hållet som man har omkopplare?
Och ja, jag skall låta en elektriker göra det så slipper alla kommentera om det här på forumet...
Det är då märkligt att det inte skall gå att ställa en fråga i just EL-forumet utan att det haglar ner kommentarer om att en riktig elektriker skall göra det - var i min fråga sade jag att jag skulle göra det själv???

Men vänd på det då om det är enklare. Jag har kontaktat en elektriker som säger att jag behöver allt det jag frågade om i första inlägget. Har elektrikern rätt eller behövs det mer/annat.?

Läs mitt svar det räcker och sedan tycker jag att "din" elektriker redan borde ha upplyst dig.
Ps
Beroende på hur din elinstallation ser ut i dag KAN det behövas lite flänsar, kabelförskruvningar, någon meter kabel, gummikabel mellan elverket och lådan, intag och jordtagsmatr. Exakt vad du behöver är svårt att säga utan att ha sett anläggningen.

elmont skrev:
Läs mitt svar det räcker och sedan tycker jag att "din" elektriker redan borde ha upplyst dig.
Ps
Beroende på hur din elinstallation ser ut i dag KAN det behövas lite flänsar, kabelförskruvningar, någon meter kabel, gummikabel mellan elverket och lådan, intag och jordtagsmatr. Exakt vad du behöver är svårt att säga utan att ha sett anläggningen.
Tack, då vet jag.
Med andra ord verkar det som om en omkopplare och nödvändigt kopplingsmaterial skall räcka.
Hur var det med extra jordtag, det var också ett måste antar jag, för omkopplaren bryter väl inkommande kraft på 4 poler = jorden också..?

Jag förutsätter att dit elverk har inbyggd jordfelsbrytare och därmed 5-ledarsystem. Då bryts faserna och nollan men inte jorden och för att inte belasta elleverantörens "nolla" ska du ha ett jordtag. Har du fyrledarsystem kan det behövas byggas om helt eller delvis beroende på hur stor del av din anläggning som ska matas av elverket.
Det är som, petersv skrev, inte helt så enkelt med resevkraft som man kopplar till en befintlig anläggning.

Men - från stolpen och in har jag fyrledarsystem. Om det sätts en reservkraftsomkopplare som bryter på fyra poler är väl det alla de fyra trådarna som kommer från stolpen. Detta för att inte riskera att någon kraft går tillbaka ut i systemet från mitt elverk. Då belastar jag ju inte nätets nolla/jord.
Skall då inte befintlig anläggning förses med tre faser plus jord (samma som från nätet) och i så fall behövs väl jordning för det hela eftersom att elverket väl knappast genererar jord också ;) .

Inkommande PEN-ledare får inte brytas av din omkopplare. Det ska alltid finnas en obruten förbindelse mellan inkommande PEN och din anläggnings skyddsjord.

Antingen får du ha en trepolig omkopplare, eller så måste du konvertera till 5-ledarsystem före omkopplaren.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.