Byggahus.se
Blev en diskution på jobbet ang att koppla in jordade grejer i rum där det inte finns jord indraget.
Vet att vissa saker bör ha jord för att fixa avstörning mm. Men då en jordad kontakt går i ett ojordat uttag så borde det inte vara någon elsäkerhetsmäsig felaktig koppling tycker jag. Vad säger den sammlade kompetensen och tyckandet här?
 
Så länge prylen är i rummet så är det OK, det är ett ojordat rum. Sannolikheten ska vara minimal att man får ström från ett ledande apparathölje genom kroppen till något jordat föremål.

Att dra ut en skarvsladd till högtryckstvätten är väl inte att rekommendera.

Protte
 
  • Gilla
Burgestrand
  • Laddar…
Jo detta gäller helt och hållet sätta typ en frys i en klädkammare som bara har ojordat uttag idag. Men i många pruduktblad idag står det ganska tydligt att de ska anslutas till jordat uttag. Vet flera som då drar skarvsladdar tvärs lägenheter för att få jordat till datorn och de vägrar lyssna när man säger att detta är helt fel.
 
snuttjulle skrev:
Men då en jordad kontakt går i ett ojordat uttag så borde det inte vara någon elsäkerhetsmäsig felaktig koppling tycker jag. Vad säger den sammlade kompetensen och tyckandet här?
Inte går en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
 
Jo de gör de.
Det är tvärt om som inte går.
 
Jodå, det finns ojordade uttag som det går utmärkt att sticka in en jordad kontakt i. Dels de med helt cirkelformade försänkningar för kontakten, och dels de som knappt har någon försänkning alls.

Edit: Snuttjulle hann före.
 
obs att det där med tryggheten i ojordade rum många gånger är en falsk trygget.
I alla fall när man har vattenburen värme i flerbostadshus...
Vips så blir elementet om inte elektrisk jordpotential, så i alla fall sann jord, vilket är lika illa för det mesta.
Så hellre dra en jordad skarv till datorn (eftersom den faktiskt riskerar att bli spänningsförande) och dubbelisolerade apparater i övriga kontakter.
 
Man ska INTE dra jordade skarvsladdar till ojordade rum, att ev. vatten elementet är jordade är illa nog att tillföra flera jordade saker i en miljö där allt SKALL vara ojordat gör ju bara säkerheten ännu sämre. För det har alltid varet (och fortfarande är) RUMMET och ej APPARATEN som har bestämt om det skall jordas eller ej.
 
Då många av de gamla vattenradiatorerna säkert är målade med tjock färg känns det lite avigt. Men visst risken finns.
Dåligt med diskution i tråden än så länge. Men det är väll bara jag som är van att diskutioner brukar sätta riktig fart på fredagarna. ;)
 
Det där med med lämpligheten att dra in jord i ojordade rum håller jag med om, det skall undvikas.
Tyvärr så bor många av oss i äldre hus med ojordadde uttag i de flesta rum. Trots detta finns det, som i mitt eget fall, elradiatorer som SKALL jordas. Jag har för mig att det även på den tiden (70-talet) inte var tillåtet att blanda ojordade uttag med jordade i samma rum. Men att sätta in en jordad radiator var tillåtet, konstigt nog.
Det är väl som med allt annat, regelverk ändras. Jag själv känner mig lite kluven när det gäller att säkra av enfasuttag med 16A, trots att detta är tillåtet.
Risken finns ju att en del inte tänker sig för och hänger på mängder av belastningar via billiga skarvsladdar och förgreningar som kanske är bara 1mm2.
 
Nu är nog risken större att man har exempelvis en dator på en jordad skarvkabel tillsammans med en annan apparat med plåthölje ansluten till en ojordad kontakt i rummet som man kopplar ihop med datorn större än att man ansluter en radiator till datorn. Det är alltså inte radiatorerna i rummet som är risken utan andra apparater vars utsatta delar kan bli strömförande och därmed livsfarliga tillsammans med en apparat som är jordad via en skarvkabel.
 
Colle skrev:
Risken finns ju att en del inte tänker sig för och hänger på mängder av belastningar via billiga skarvsladdar och förgreningar som kanske är bara 1mm2.
Nu kan man ju visserligen skarva flera skarvuttag men det finns en anledning till varför kabeln till ett skarvuttag vanligen aldrig är längre än max 2m om arean inte är tillräckligt stor. Är den längre brukar det finnas en säkring i skarvdosan som löser vid överbelastning.
 
  • Gilla
Johrnak
  • Laddar…
I vårt Prefabhus sitter det jordade uttag på alla ytterväggar som har ett monterat element (vattenburet) och på ytterväggar utan element samt innerväggar sitter ojordade uttag. Detta gör att i ett och samma rum blir både jordade och ojordade uttag. Detta är orginal sedan 1982 då huset byggdes.
 
Det skulle aldrig klara en elbesiktning idag och jag betvivlar att det hade gjort det 1982 heller. Du ska nog försöka få det åtgärdat så fort som möjligt.
 
Det är även markerat på detta sätt på orginalritningarna som levererades med när huset tillverkades. Verkar konstigt att det då inte skulle ha varit godkänt vid tillverkningen.

Det åtgärdas allt efter som rummen fixas iordning. Då dras det jordat till allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.