10 577 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Problem med ny installerad jordfelsbrytare
Sida 1 av 2
Hej jag har precis installerat jordfelsbrytare i ett hus ja håller på att renovera,men till problemet
när jag sätter i en jordad kabel till en maskin tex så inga problem,men när jag tar en typ dammsugare med
europa kontakt så går jfbrytaren med detsamma kvittar var ihuset jag provar va är fel?
när jag sätter i en jordad kabel till en maskin tex så inga problem,men när jag tar en typ dammsugare med
europa kontakt så går jfbrytaren med detsamma kvittar var ihuset jag provar va är fel?
faserna eller nollan kanske inte "går" genom jordfelsbrytaren eller så går nollan "baklänges genom jfb i förhållande till faserna?
lägg ut några bilder på kopplingen av jfbn
när du skriver maskin menar du då trefas-maskiner?
lägg ut några bilder på kopplingen av jfbn
när du skriver maskin menar du då trefas-maskiner?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det låter precis som om det någonstans långt bort från centralen är det kontakt mellan nollan och skyddsjord. Vet du vad du gör så lös ut JFB och bryt strömmen, ohmmät mellan skyddsjordskenan och nollskenan. Under 100 ohm så är det kortis, mer än 100Kohm så är det lite läckage och troligen något annat.
Frysen drar så lite ström och startströmmen är också för låg men en dammsugare kan dra 30-40 A i start och via omvägen till kortisen så blir det mer än 30 mA felström.
Protte
Frysen drar så lite ström och startströmmen är också för låg men en dammsugare kan dra 30-40 A i start och via omvägen till kortisen så blir det mer än 30 mA felström.
Protte
ganska säker på att du inte har separat nolla och skyddsjord överallt,
dammsugaren tar en hel del effekt så därför löser jfb ut, om du provar med en radio/stereo (låg förbr.)med europakontakt så löser den nog inte ut.
stäng av huvudbrytaren och mät på noll resp. skyddjordskena med en ohmmeter, har du inte oändligt motstånd så betyder det att nollan och jorden sitter ihop någonstans. plock bort trådar tills du hittar vilken det är och fixa felet. (utelampan kanske)
dammsugaren tar en hel del effekt så därför löser jfb ut, om du provar med en radio/stereo (låg förbr.)med europakontakt så löser den nog inte ut.
stäng av huvudbrytaren och mät på noll resp. skyddjordskena med en ohmmeter, har du inte oändligt motstånd så betyder det att nollan och jorden sitter ihop någonstans. plock bort trådar tills du hittar vilken det är och fixa felet. (utelampan kanske)
Jag har haft problem både vid nyinstallation liksom ombyggnad (uppdatering) av elcentral trots proffshjälp med att jfr:n löser. Då har man lossat (eller dragit åt - tror ej det sista) nollskruven i normcentralen och så har problemet varit över för gott.
Lyssna med proffs för detta är ett problem inte alla elektriker på fältet känner till.
Lyssna med proffs för detta är ett problem inte alla elektriker på fältet känner till.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Och framförallt börja inte labba med nollskruven själv. Att få avbrott på nollan i centralen är ungefär det farligaste som kan hända i elsammanhang.
Jag har haft proffs till hjälp ikäll vi har inte kunnat lösa det.Om vi kör en sticksåg på sex hundra watt så är det inga problem plus att all belisning och kyl o frys fungerar utan problem,men om jag startar en cirkelsåg på 1600 watt eller startar centraldammsugaren så åker den bums.Nu tror vi att det är fel på jordfelsbrytaren den är för känslig . Kan det vara så enkelt?
Om man fysiskt kopplar loss allting annat, alla utgående gruppledningar, faser, nollor och hela faderallan, och bara startar sågen, löser den då?
Det har vi inte provat men vi har fått för oss att jordfelsbrytaren är för känslig för det högre ampereuttaget just i startögonblicket,med större maskiner,för dom kan ju ha upp till 20-30 ampere precis i starten.Annars vet vi inte va det kan vara?Vad mena du med ditt exempel?
Han menar att lossar ni allt annat så tar du bort alla eventuella jordfel i anläggningen. Sågen/dammsugaren behöver inte vara boven i detta dramat utan det kan vara fel någon annan stans. Testa med en annan JFB annars, så får du ju reda på om den du har är defekt.
Mest bara nyfiken...datorn lyckades lösa min jordfelsbrutare ikväll, trots att den är ojordad...Syren1 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Det kan mycket väl vara så att du har en överledning mellan nolla och jord någonstanms i anläggningen, ev. bara en halvdann överledning. VId de mycket stora startströmmar som det blir från din cirkelsåg (tror att det kan vara 100A momentant), så blir det så stor ström i nollan att den då gärna letar sig ut via nollan i en annan grupp (alla nollor är ju ihopkopplade på nollskenan i centralen), om där då finns ett isolationsfel mot jord så letar sig en del av strömmen ut den vägen, och jfb bryter.