Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hejsan alla medlemmar

Är snart klar med min utbildning som installations elektriker
nu till min fråga vad är en normal lärlings lön för en kille på 36 år
eftersom det är brist på elektriker så är jag inte intresserad av att få en
lärlings lön på 13000:-

Din ålder är kanske till och med en nackdel (svårt att lära gamla hundar sitta), men i installationsavtalet regleras inte ålder. Jag skulle ge dig 13 000 fösta 700 tim, resterande 14000 kr, men då får du allt vara duktig!

Det finns ingen "normal" lärlingslön för en 36åring, skulle du komma till mig och jag var i behov av folk skulle jag kanske tänka mig 95-100:-/t (16500-17500 / månad) om du verkligen visade att du ville göra någon nytta och frågade när du var osäker.

Vill också framhålla det faktum att det oftast är bättre att anställa en lärling som är 19 istället för 36.
Så det är en liten knivig situation det där.

Nja
Det där med åldern håller nog inte riktigt, dom flesta av mina kurs kamrater
är över 40 och alla har fått jobb

När jag började i november förra året så var jag 19år och fick 12100kr när jag började, sedan 13200kr efter 720 tim.

Som kund hade jag hellre sett en installatör som är 36 år än en som är 19 år.

Jag som kund vet ju inte hur många timmar han jobbat. Det strå ju liksom inte på pappret.

Förutsatt att kunskapen är detsamma: När 19:åringen säger att det funkar så väger det inte lika tungt som när 36 åringen säger att det funkar i en betraktares ögon.

Nej det är ju just det......
Men detta gör ju också ofta att den äldre killen drar sig för att fråga om "enkla saker" för det förutsätts ju att han kan sina saker.

Kan ju söka jobb på industri som elektriker.. Slipper man lärlingslönen... Fast det kanske inte är intressant

Detta känns inte som en konsumentfråga. Stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.