11 920 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Nollan i elnät?
Sida 1 av 2
Hej! Jag har haft en liten diskussion om vad som händer med nollan i vårt elnät här i Sverige. Såvitt jag vet så kopplas nolla och jord ihop i huset (vilket tydligen inte är så lyckat) men vad händer med nollan när den kommer till transformatorn? Den går väl inte vidare till kraftverket, eftersom så vitt jag kan se finns det enbart tre kablar i nätet. Gräver man ner den eller?
Mvh DaPe
Mvh DaPe
Okej, tack!
Men när man diskuterar att det skulle vara bättre med en femledare istället, innebär det att skyddsjorden och nollan skulle få varsitt jordtag då eller?
Dessutom, borde det inte funka att varje hus hade sina egna jordtag istället, så behöver man ju inte mer än en tre-ledare? (Det kanske är så det funkar för hus på landet?)
Mvh DaPe
Men när man diskuterar att det skulle vara bättre med en femledare istället, innebär det att skyddsjorden och nollan skulle få varsitt jordtag då eller?
Dessutom, borde det inte funka att varje hus hade sina egna jordtag istället, så behöver man ju inte mer än en tre-ledare? (Det kanske är så det funkar för hus på landet?)
Mvh DaPe
Hej
Nej dom får inte vars ett jordtag. Neutralledaren och skyddsledaren går båda tillbaka till nollpunkten på transformatorn. Nollpunkten på transformatorn är sedan jordad, och det kan den vara på olika sätt. På 400V:s sidan är den direktjordad vilket betyder att det går en ledare från nollpunkten rakt ner till ett jordspett eller en jordplåt. Går man upp till 10-20kV:s systemen så sitter det ofta en spole och ett motstånd i nollpunkten, men det är en annan historia.
Från nollpunkten kopplar man sedan ut sin pen-ledare, skyddsleddare eller neutralledare beroende på om man har fyr- eller femledarsystem.Annledningen till att ett femledarsystem är bättre än ett fyrledarsystem är att man kan bli av med vagabonderande strömmar, strömmar som tar andra vägar från dina belastningar tillbaka till nollpunkten än i kablen. Även magnetfältet minskar I ett fyrledarsystem är jorden och neutralledaren sammankopplade i din central och strömmen som är på väg tillbaka till nollpumkten kan alltså välja att gå ut i skyddsledaren och kanske in i VA-systemet och ta den vägen eller om du har eget jordtag kan strömmen ta det hållet via jorden till transformatorn jordtag. Fördelen med femledare är att du får en återledare som är direkt kopplad till nollpunkten på transformator och strömmen kan inte ta någon annan väg än de kablar den skall gå i.
Väl i transformator balanserar strömmen från nollpunkten så att alla strömmar där är lika med noll. Att det går en ström i neutralledaren beror ju på att det inte är lika mycket last på alla tre faserna.
Var det något klargörande?
Nej dom får inte vars ett jordtag. Neutralledaren och skyddsledaren går båda tillbaka till nollpunkten på transformatorn. Nollpunkten på transformatorn är sedan jordad, och det kan den vara på olika sätt. På 400V:s sidan är den direktjordad vilket betyder att det går en ledare från nollpunkten rakt ner till ett jordspett eller en jordplåt. Går man upp till 10-20kV:s systemen så sitter det ofta en spole och ett motstånd i nollpunkten, men det är en annan historia.
Från nollpunkten kopplar man sedan ut sin pen-ledare, skyddsleddare eller neutralledare beroende på om man har fyr- eller femledarsystem.Annledningen till att ett femledarsystem är bättre än ett fyrledarsystem är att man kan bli av med vagabonderande strömmar, strömmar som tar andra vägar från dina belastningar tillbaka till nollpunkten än i kablen. Även magnetfältet minskar I ett fyrledarsystem är jorden och neutralledaren sammankopplade i din central och strömmen som är på väg tillbaka till nollpumkten kan alltså välja att gå ut i skyddsledaren och kanske in i VA-systemet och ta den vägen eller om du har eget jordtag kan strömmen ta det hållet via jorden till transformatorn jordtag. Fördelen med femledare är att du får en återledare som är direkt kopplad till nollpunkten på transformator och strömmen kan inte ta någon annan väg än de kablar den skall gå i.
Väl i transformator balanserar strömmen från nollpunkten så att alla strömmar där är lika med noll. Att det går en ström i neutralledaren beror ju på att det inte är lika mycket last på alla tre faserna.
Var det något klargörande?
Oja, verkligen! Jag förstår det hela mycket bättre nu. Har aldrig tänkt på det, men det är ju självklart att trefas inte använder nollan så länge belastningen är lika stor på alla faser. Jag vet även att på äldre trefas-motorer finns det ingen nolla. Varför måste det finnas det idag? En trefas-motor belastar väl alltid faserna lika mycket?
Mvh DaPe
Mvh DaPe
När det gäller motorer:
Dessutom finns det faktiskt 4poliga röda CEE-don, för 3 faser 380/400V + skyddsjord utan nolla. Det sitter sånt på tryckluftkompressorn som står i garaget, fast det är också det enda sådant jag nånsin sett. Det är säkert gjort så bara för att man lagligt skulle kunna köra den i ett såntdär gammalt platt 3pin+jord-uttag som förbjöds för länge sen.
När det gäller kraftdistributionen så skapas nollan i transformatorstationen. Man kan enkelt ungefär förklara det som att varje 230V-spänning, nolla-fas, skapas genom att man tar ut spänning mellan två inkommande faser, d.v.s. transformatorn är D-kopplad på inkommande sida och Y-kopplad på utgående sida.
Om man istället D-kopplar samma transformator även på utgående sida så får man "norsk trefas", 230V mellan faserna och ingen nolla. (fast så gör man väl inte i praktiken, man har väl en Y-kopplad trafo som ger 127/220V istället, för att kunna få nån slags skyddsjord, antar jag). Poängen med "norsk trefas" eller amerikanarnas 110V-elsystem är att det är betydligt mindre farligt att råka ta i en strömförande apparat och jord samtidigt. Som en jämförelse är det ju faktiskt ca 110V i ett elefonjack när det kommer ringsignaler... (jag "har hört" att en såndär vanlig nummerskivetelefon i alla fall håller en stund om man kopplar in den direkt i vägguttaget (iaf om man inte lyfter på luren...) men det hörs en del 50Hz-nätbrum ur ringklockan som i övrigt hörs väldigt väl...)
Dessutom finns det faktiskt 4poliga röda CEE-don, för 3 faser 380/400V + skyddsjord utan nolla. Det sitter sånt på tryckluftkompressorn som står i garaget, fast det är också det enda sådant jag nånsin sett. Det är säkert gjort så bara för att man lagligt skulle kunna köra den i ett såntdär gammalt platt 3pin+jord-uttag som förbjöds för länge sen.
När det gäller kraftdistributionen så skapas nollan i transformatorstationen. Man kan enkelt ungefär förklara det som att varje 230V-spänning, nolla-fas, skapas genom att man tar ut spänning mellan två inkommande faser, d.v.s. transformatorn är D-kopplad på inkommande sida och Y-kopplad på utgående sida.
Om man istället D-kopplar samma transformator även på utgående sida så får man "norsk trefas", 230V mellan faserna och ingen nolla. (fast så gör man väl inte i praktiken, man har väl en Y-kopplad trafo som ger 127/220V istället, för att kunna få nån slags skyddsjord, antar jag). Poängen med "norsk trefas" eller amerikanarnas 110V-elsystem är att det är betydligt mindre farligt att råka ta i en strömförande apparat och jord samtidigt. Som en jämförelse är det ju faktiskt ca 110V i ett elefonjack när det kommer ringsignaler... (jag "har hört" att en såndär vanlig nummerskivetelefon i alla fall håller en stund om man kopplar in den direkt i vägguttaget (iaf om man inte lyfter på luren...) men det hörs en del 50Hz-nätbrum ur ringklockan som i övrigt hörs väldigt väl...)
För den som undrar så fungerar distrubionsnätet på det viset att i Ställverket finns det något som kallas för NUS (Nollspännings skydd)
Den känner av om det skulle bli ett fel mot jord, tex. ett trädfaller på en ledning, eller att någon får för sig att gräva av en högspänningskabel. (lågspänningen kan inte lösa ur linjen om inte en högspänningssäkring skulle gå i nätstationen)
När spänningen blir för hög över NUS:en så går reläskyddet in och löser ur linjen som strömmarna kommer från. Och då blir det svart. Så det är inte alltid nätbolagens fel när det blir svart.
Det var lite OT.
Den känner av om det skulle bli ett fel mot jord, tex. ett trädfaller på en ledning, eller att någon får för sig att gräva av en högspänningskabel. (lågspänningen kan inte lösa ur linjen om inte en högspänningssäkring skulle gå i nätstationen)
När spänningen blir för hög över NUS:en så går reläskyddet in och löser ur linjen som strömmarna kommer från. Och då blir det svart. Så det är inte alltid nätbolagens fel när det blir svart.
Det var lite OT.
För då fortsätta på de lite större ledningarna så sker i regel en försöksinkoppling efter en minut också så kasta er inte på telefonen så fort det svartnar utan räkna fört till 60 och se vad som händer 
NUS-skyddet brukar vara övergripande jordfelsskydd för hela stationen, huvudskydd för samlingsskenan och reservskydd för ledningarna. På varje utgående fack sitter sedan ett jordströmsskydd.
Nu börjar det bli riktig överkurs 
i en liten by hände det en gång att åskan slog ner och skadade distrubitionstrafon så att jorden i en ladugård blev spänningsförande. en elektriker, svåger till bonden mätte emellan inredning och eljord och det var spänning där. han ringde energiverket som först inte trodde på honom, men sen kom ut och bröt linjen. så det mesta kan hända.....
Det finns många sätt. Jag har sett en industrielektriker i England (jodå, i lågskor, skjorta och slips, som sig bör) koppla in ett modernt CEE-uttag för 3*415 V. När han borrade ett 5 mm hål i kapslingen undrade jag om han var riktigt klok. Men det var den gängse metoden, visade det sig. Fasledningarna kom från centralen, men jordningen fick han in genom att dra en RK genom det lilla hålet och till en skena, som gick längs väggen runt hela lokalen. Där klämde han fast tråden i ett överfall, och skruvade dit en liten skylt vid sidan om skenan: "Do not disconnect; protective earth connection"
Kabel med inbyggd jordledare (gul/gön) gick knappt att uppbringa.
Engelsmännen uppfann industrin på 1800-talet.
Sen har den inte hänt mycket.
Kabel med inbyggd jordledare (gul/gön) gick knappt att uppbringa.
Engelsmännen uppfann industrin på 1800-talet.
Sen har den inte hänt mycket.
låter som i thailand, där verkar dom köra med typ högtalarledning 2-ledare inomhus. gul/grön rk/fk klamras tillsammans med den till genomströmmningsberedaren för duschen.
2 brytare och 1 uttag ger en "matta" med 3 kablar bredvid varann på väggen.
enledare med isolatorer på marknivå, påkopplat belysning o uttag genom att vira på en tråd på fas och nolla...
lite annars än vad man är van vid här hemma
2 brytare och 1 uttag ger en "matta" med 3 kablar bredvid varann på väggen.
enledare med isolatorer på marknivå, påkopplat belysning o uttag genom att vira på en tråd på fas och nolla...
lite annars än vad man är van vid här hemma
En sak som alla kanske inte vet är att Vattenfall har som policy nu att vid alla nyanslutningar dvs alla nya serviskablar som grävs ner ska vara 5-ledare, från servissäkringskåpet till din första kopplingspunkt (fasadmätarskåpet). Alltså 3 faser och skyddsjord + nollan.
Att varje hus skulle ha sitt eget jordtag är väl inte egentligen så fel.. bara att detta ansluts till övriga nätet. Bönder har ju alltid egna jordtag för sina elverk osv.. Ofta är ju dåliga landsbygdsnät inte så väljordade, men vi åtgärdar det eftersom
Att varje hus skulle ha sitt eget jordtag är väl inte egentligen så fel.. bara att detta ansluts till övriga nätet. Bönder har ju alltid egna jordtag för sina elverk osv.. Ofta är ju dåliga landsbygdsnät inte så väljordade, men vi åtgärdar det eftersom