Vi hade möte med elfirman i veckan och gick igenom elprojektering mm

Han frågade då om vi hade förberett för potentialjordning av i konstruktionen ingående metall - något som många tydligen (inklusive oss) glömmer då de gjuter plattan.

Enligt elfirman är det krav på att all armering i plattan, stålpelare och balkar, spirorör, etc skall kopplas ihop med 6 mm kopparkabel som sedan jordas.

För mig låter det helt vansinnigt att bila upp betongen för att jorda armeringen som ligger ingjuten. Övrigt av metall är dock fortfarande lätt åtkomligt.

Vad gör vi? Är detta verkligen nödvändigt? Läste i en anna tråd att ELSAK säger "armering skall potentialutjämnas om tillämpligt".

Tyvärr är det nog som elfirman säger, det jobbiga blir ju att göra något i nuläget. Det du kan hoppas på är att bara behöva bila o få tag på en armeringsdetalj som förhoppningsvis har kontakt med övrig armering via najtråd.

Det här kravet hamnar lite mellan stolarna, elmässigt är det inte elektrikerns jobb förrän anslutningen sker inne i centralen. Dit får du själv dra anslutningen, valfri kabel dock icke gulgrön, enligt behörig installatör.

Ovanstående sagt utan att veta om någon verkligen kommer att ställa kravet på att bila upp hela betongen.

Kjell G

Kjell_G skrev:
Tyvärr är det nog som elfirman säger, det jobbiga blir ju att göra något i nuläget. Det du kan hoppas på är att bara behöva bila o få tag på en armeringsdetalj som förhoppningsvis har kontakt med övrig armering via najtråd.

Det här kravet hamnar lite mellan stolarna, elmässigt är det inte elektrikerns jobb förrän anslutningen sker inne i centralen. Dit får du själv dra anslutningen, valfri kabel dock icke gulgrön, enligt behörig installatör.

Ovanstående sagt utan att veta om någon verkligen kommer att ställa kravet på att bila upp hela betongen.

Kjell G
Detta är nytt i och med de nya elinstallationsreglerna som började gälla från och med juni 2006. Vid en totalentrepenad så brukarf byggaren ha koll på detta idag. Men när man själv står som beställare och tar in olika firmor så kan detta tyvärr hamna mellan stolarna. Denna PUS skall innefatta alla ledande delar i huset såsom armering, ventrör, på båda sidor om vattenmätaren m.m.

Olyckligt när det blir så här. Men ansvaret ligger trots allt på dig som det verkar, då du inte verkar ha haft med upphandlingen av elen innan plattan blev gjuten.

Aj, så illa var det alltså. Själv hade jag mycket hjälp av detta forum, står själv som byggherre o var tvungen att läsa på så mycket som möjligt. Byggmästarn hänvisade till elektrikern o denne hänvisade till byggaren när det gällde konstruktionen, det var som sagt bara i centralen som han tog ansvar.

Beroende på hur plattans konstruktion ser ut så kan du kanske lösa det genom att bila upp en ruta, minimum armeringsmattans rutstorlek. Ev har du järn som ligger djupare än mattan i ytterkant på plattan o då får du försöka få tag på dem o förbinda med mattan. Se upp bara med golvvärmen, förhoppnings är den fotodokumenterad så du kan se var det är riskfritt att bila.

Lycka till, lider med dig men inget är omöjligt.

Kjell G

Snailman
Ja, det kan vara lätt att missa, jag började studera byggen samtidigt som jag registrerade mig här på forumet och det tog en månad innan jag postade den här tråden http://www.byggahus.se/forum/el/5185-stalvajer-i-platta-pa-mark.html det var första gången jag såg en grund med potentialutjämning (fast jag visste inte vad det var då).

Nybyggare_Gbg skrev:
Vi hade möte med elfirman i veckan och gick igenom elprojektering mm

Han frågade då om vi hade förberett för potentialjordning av i konstruktionen ingående metall - något som många tydligen (inklusive oss) glömmer då de gjuter plattan.

Enligt elfirman är det krav på att all armering i plattan, stålpelare och balkar, spirorör, etc skall kopplas ihop med 6 mm kopparkabel som sedan jordas.

För mig låter det helt vansinnigt att bila upp betongen för att jorda armeringen som ligger ingjuten. Övrigt av metall är dock fortfarande lätt åtkomligt.

Vad gör vi? Är detta verkligen nödvändigt? Läste i en anna tråd att ELSAK säger "armering skall potentialutjämnas om tillämpligt".
Om du söker på nätet så hittar du där det står att man kan potentialutjämna befintliga plattor genom att gräva ner en 25 kvadrats kopparwire runt plattan.
Din platta är ju onekligen befintlig. Självklart ska du inte bila upp plattan för att ansluta en jordning, det räcker nämligen inte med en anslutning utan det skall vara en slinga med minst 2 fästpunkter i varje armeringsmatta såvida du inte har svetsat ihop mattorna. Lägg du en lina runt plattan och sov lugnt!

S
mlkjhr skrev:
Om du söker på nätet så hittar du där det står att man kan potentialutjämna befintliga plattor genom att gräva ner en 25 kvadrats kopparwire runt plattan.
Din platta är ju onekligen befintlig. Självklart ska du inte bila upp plattan för att ansluta en jordning, det räcker nämligen inte med en anslutning utan det skall vara en slinga med minst 2 fästpunkter i varje armeringsmatta såvida du inte har svetsat ihop mattorna. Lägg du en lina runt plattan och sov lugnt!
En lina runt plattan är inte till för att potentialutjämna plattan utan för att ta upp utifrån kommande spänning från t.ex blixtnedslag. Plattan är inte jordad för det och är därför inte samma sak.
Annars håller jag med, armeringen är nu troligen inte konstruerad för potentialutjämning om det inte tänktes på det innan, så strunta i den.

Tack för alla bra svar.

"Gnistjagere" skriver att detta är kopplat till "NYA REGLER SOM BÖRJAR GÄLLA JUNI 2006". Plattan gjöts i maj 2006. Innebär detta att jag klarar mig undan kanske?

Jag gör nog så att jag struntar i armeringen i plattan samt jordar allt annat skrot i huset.

S
Nybyggare_Gbg skrev:
Jag gör nog så att jag struntar i armeringen i plattan samt jordar allt annat skrot i huset.
Gör så du!

Mikael_L
Får jag lägga in en liten sidofråga?
Ska även en garageplatta (villagarage) potentialutjämnas på samma sätt?
Gäller samma regler, som för hus?

Mikael_L skrev:
Får jag lägga in en liten sidofråga?
Ska även en garageplatta (villagarage) potentialutjämnas på samma sätt?
Gäller samma regler, som för hus?

Om man har elektrisk utrustning; uttag, belysning mm så ska det gälla även i garaget. Det beskedet fick jag o slängde snabbt upp ett järn kopplat till armeringen.

Grattis Nybyggare - du lär ju klara dig från drastiska ingrepp!

Kjell G

i foldern Elbasen ( vägledning för elinstallationer) så står det bla om potjordning samt annat värt att veta vid husbyggen.
sis.se
se under el...

Ibland är googling inte bra för nattsömnen:

http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/5182_full_document.pdf

Mycket av "reglerna" är rekommendationer som man "bör" följa som långt det är "ekonomiskt försvarbart" men var hittar man MINIMUM för ett enkelt villabygge så man kan ställa sin elektriker mot väggen (alltid lika kul ju...)

"Nya krav enligt svensk standard SS 436 40 00.
I varje installation skall det finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena).
Till potentialutjämningsskenan måste enligt standarden (413.1.2.1) följande delar vara anslutna:
  • Skyddsledare eller PEN-ledare i huvudledningar
  • Huvudjordningsskena
  • Jordtagsledare (om sådan finns)
  • Rörledningar av metall i byggnaden, t ex gas- och vattenledningar
  • Byggnadsdelar av metall, centralvärmeanläggning och luftkonditioneringssystem, om tillämpligt
  • Armeringsjärn i betong, om tillämpligt

Nybyggare_Gbg skrev:
Tack för alla bra svar.

"Gnistjagere" skriver att detta är kopplat till "NYA REGLER SOM BÖRJAR GÄLLA JUNI 2006". Plattan gjöts i maj 2006. Innebär detta att jag klarar mig undan kanske?

Reglerna kom redan med förskriften ELSÄK-FS 1999:5 Starkströmsförekrifterna punkten 413.1.2.1 i rådstexten jag gör bedömmningen att elinstallationsstandardens text är lika skarp som rådstexten i den tidigare föreskriften.

Tycker nog att man kan strunt i detta i dagsläget. Står i elinstallationsreglerna om tillämpligt och det är det ju inte i detta fallet.

Mikael_L det gäller om du har en elcentral garaget och inkommande ledande delar...... sedan är det ju aldrig fel blir ju en bättre elanläggning tycker jag om man gör det från början........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.