110 435 läst ·
51 svar
110k läst
51 svar
Beräkna effekt på elradiatorer
Sida 1 av 4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Någon som vet om det finns nån enkel formel för detta, t.ex. hur många watt/m2 man behöver? Vilken effekt ska ett element i ett 10m2 stort rum vara?
Kommer bli oljefyllda elelement till ett fritidshus. Beräknar man säkringarna efter elementens maxeffekt, är det t.ex lagom med 4x500w enfas på en 10A, eller kan kräma på fler element? Det är ju sällan de går på max...
Kommer bli oljefyllda elelement till ett fritidshus. Beräknar man säkringarna efter elementens maxeffekt, är det t.ex lagom med 4x500w enfas på en 10A, eller kan kräma på fler element? Det är ju sällan de går på max...
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Om du går in på hemsidorna för tillverkare. Ex. Myson.se så finns där beräkningsuppställningar. Då kan du se hutr mycket som rekomenderas beroende på var i landet, ytterväggar osv.
Framförallt i ett fritidshus bör du inte överbelasta säkringarna, du kommer ofta att köra alla ellementen för fullt när du just kommer dit. Kan ev. vara bra att köra lite större effekt på ellementen än vad beräkningarna säger så får du upp värmen lite snabbare. I ett vanligt bostadhus räknar man ju inte med att behöva värma upp från "noll".
Framförallt i ett fritidshus bör du inte överbelasta säkringarna, du kommer ofta att köra alla ellementen för fullt när du just kommer dit. Kan ev. vara bra att köra lite större effekt på ellementen än vad beräkningarna säger så får du upp värmen lite snabbare. I ett vanligt bostadhus räknar man ju inte med att behöva värma upp från "noll".
Håller själv på att dimensionera radiatoreffekten till vår ovanvåning så det kanske inte är riktigt samma riktlinjer för ett fritidshus.
Dom riktvärde jag har blivit rekommenderad är 70-75W/m2 eller 25-30W/m3 beroende vilket som verkar lämpligast att räkna på.
Använder du 400v elradiatorer så får du en lägre ström och jämnare belastning.
Avrunda effektbehovet uppåt när du väljer radiator, radiatorn kommer ändå bara vara igång när det behövs med hjälp av termostaten).
Dom riktvärde jag har blivit rekommenderad är 70-75W/m2 eller 25-30W/m3 beroende vilket som verkar lämpligast att räkna på.
Använder du 400v elradiatorer så får du en lägre ström och jämnare belastning.
Avrunda effektbehovet uppåt när du väljer radiator, radiatorn kommer ändå bara vara igång när det behövs med hjälp av termostaten).
Ett 400V-element säg på 600W, drar det 300w/fas eller drar det
600W/fas?
Tycker det vore rimligt med 300w på varje fas men "3-fas roten ur 3-matte" var för länge sen!
Någon som vet hur det ligger till?
Behöver veta detta för beräkningen av hur många element jag kan ha på samma säkring...
Det blir 400V-element för mig, missade skriva det i första meddelandet.
600W/fas?
Tycker det vore rimligt med 300w på varje fas men "3-fas roten ur 3-matte" var för länge sen!
Någon som vet hur det ligger till?
Behöver veta detta för beräkningen av hur många element jag kan ha på samma säkring...
Det blir 400V-element för mig, missade skriva det i första meddelandet.
Trefaseffekt:
P=UH*IL*sqrt(3)*cos(fi)
P= aktiv effekt
UH=huvudspänning = 400V nom.
IL=Linjeströmmar
sqrt(3)=roten ur 3 = 1,73
cos(fi)=fasvinkeln vilken för en elradiator torde vara mycket nära 1.
IL för en 3-fas 600W radiator = 0,86A, dvs 0,86A per fas
I för en 1-fas 600W radiator = 2,6A
P=UH*IL*sqrt(3)*cos(fi)
P= aktiv effekt
UH=huvudspänning = 400V nom.
IL=Linjeströmmar
sqrt(3)=roten ur 3 = 1,73
cos(fi)=fasvinkeln vilken för en elradiator torde vara mycket nära 1.
IL för en 3-fas 600W radiator = 0,86A, dvs 0,86A per fas
I för en 1-fas 600W radiator = 2,6A
När jag jobbade som elektriker, på 80-talet, räknade vi med 65 W/m² i Skåne. Isoleringen har blivit tjockare sen dess.
Effekten utvecklas i lasten, inte i fasledningarna. Det är spänningen över lasten du ska räkna med. Många 400 V element, i alla fall förr, hade förvisso 400 V elementspänning (eller då var det ju 380 V), men inkopplades mellan två faser enbart.
Jag vet inte hur de ser ut nu? Är det någon som installerar direktel alls?
Effekten utvecklas i lasten, inte i fasledningarna. Det är spänningen över lasten du ska räkna med. Många 400 V element, i alla fall förr, hade förvisso 400 V elementspänning (eller då var det ju 380 V), men inkopplades mellan två faser enbart.
Jag vet inte hur de ser ut nu? Är det någon som installerar direktel alls?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Det har ingen betydelse om man använder 230 eller 400 volts element, effekt är effekt. Strömmen till varje element blir rotenur3 lägre men två element kopplas till varje fas istället, resultat plus minus noll.
Med 16A huvudsäkring så blir max effekt 16x230x3=11040Watt inklusive spis, varmvattenberedare och kaffebryggaren.
Prototypen
Med 16A huvudsäkring så blir max effekt 16x230x3=11040Watt inklusive spis, varmvattenberedare och kaffebryggaren.
Prototypen
230V eller 400V blir ju en viss skillnad om man kan koppla samma element till antingen eller. P=UxU/R. Mao i om man får ut 600W ur ett element vid 230V så får man ut 1800W vid 400V. Ganska vanligt att varmvattenberedare går att koppla på bägge sätten och det blir en jäkla skillnad! Men I ökar ju naturligtvis med gånger sqrt(3) men fördelas på två faser.
Däremot är det ju riktigt att det inte spelar nån roll om vi snackar två olika element, ett 230V/600W och ett 400V/600W.
Däremot är det ju riktigt att det inte spelar nån roll om vi snackar två olika element, ett 230V/600W och ett 400V/600W.
Tror ändå du gör ett litet beräkningsfel här!pefo skrev:230V eller 400V blir ju en viss skillnad om man kan koppla samma element till antingen eller. P=UxU/R. Mao i om man får ut 600W ur ett element vid 230V så får man ut 1800W vid 400V. Ganska vanligt att varmvattenberedare går att koppla på bägge sätten och det blir en jäkla skillnad! Men I ökar ju naturligtvis med gånger sqrt(3) men fördelas på två faser.
Visst är radiatorn 400V, men dom är i 99% av fallen tvåfasiga, inte trefasiga!
Dock lägger man ju dom så symetriskt på trefasgruppen som man kan, men räknar man på enstaka radiatorer kan man inte räkna på trefaseffektformeln!,
Om vi då säger att jag har 8st 600W element med 2-fasinkoppling.
Varje element tar 0,86A per fas. 8 element blir då totalt 16x0,86A=13,76A.
13,76A/3faser=4,58A/fas (rätt uppdelat).
Teoretiskt borde ju detta betyda att jag kan driva hela husets värme på en 3-fasgrupp á 10A utan några som helst problem?
Även om detta går, skulle ni ändå dela upp på ca 3 element/säkring eller köra allt på samma 3-fassäkring?
Hur gör ni era dragningar?
Drar ni separata rör till bara värmen och separata till belysning- och uttag. Låter ju mest rimligt för mig då jag vill ha det uppdelat i centralen, värmesäk för sig, bel och uttagssäk för sig.
Varje element tar 0,86A per fas. 8 element blir då totalt 16x0,86A=13,76A.
13,76A/3faser=4,58A/fas (rätt uppdelat).
Teoretiskt borde ju detta betyda att jag kan driva hela husets värme på en 3-fasgrupp á 10A utan några som helst problem?
Även om detta går, skulle ni ändå dela upp på ca 3 element/säkring eller köra allt på samma 3-fassäkring?
Hur gör ni era dragningar?
Drar ni separata rör till bara värmen och separata till belysning- och uttag. Låter ju mest rimligt för mig då jag vill ha det uppdelat i centralen, värmesäk för sig, bel och uttagssäk för sig.