5 305 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Dimmer i Central - Ensto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag funderar på att få installerat smidigare dimmer till mina 230V-spots. Tittade därför på varianter med tryckknappsstyrning istf den nuvarnade fjantiga och fula ratten. Alla VP-rör går till centralen så det är lätt att dra om FK för tryckknapp. Dessutom kan jag konvertera mina Eljo Trend till återfjädrande och snyggt integrera tryckknappsfunktionen
Denna kollade jag på:
Ensto Universaldimmer Master 500
E 19 013 70
Ensto
Har ju även mjuktändning och -släckning.
Några åsikter?
Denna kollade jag på:
Ensto Universaldimmer Master 500
E 19 013 70
Ensto
Har ju även mjuktändning och -släckning.
Några åsikter?
Många fabrikat har sådana dimmrar du önskar.
En populär dimmer är Eljos UNI-dimmer för IHC som går utmärkt att använda som "stand-alone"dimmer med återfjädrande tryckknapp för 230V. Pga stora försäljningskvantiteter tror jag de ligger bra till i pris. Finns i 300/600/1000 W/VA på Elbutik.se, pris: 300W=670, 600W=1269 och 1000W=1600 kr/st.
En snabb sökning på din föreslagna Ensto-dimmer (500W/VA) på Elproffset.se gav 2450 kr/pris. Jag har ingen erfarenhet av just den produkten.
p.s.
Länk till Eljodimmern Schneider Electric AB
En populär dimmer är Eljos UNI-dimmer för IHC som går utmärkt att använda som "stand-alone"dimmer med återfjädrande tryckknapp för 230V. Pga stora försäljningskvantiteter tror jag de ligger bra till i pris. Finns i 300/600/1000 W/VA på Elbutik.se, pris: 300W=670, 600W=1269 och 1000W=1600 kr/st.
En snabb sökning på din föreslagna Ensto-dimmer (500W/VA) på Elproffset.se gav 2450 kr/pris. Jag har ingen erfarenhet av just den produkten.
p.s.
Länk till Eljodimmern Schneider Electric AB
Har en massa tryckknappsdimmrar i kåken mellan 500-1500 W och de större sitter då i centralen. Har använt mig av följande leverantör:
http://www.transformatorer.com/svenska/tryckdim.htm
http://www.transformatorer.com/svenska/tryckdim.htm
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tack för tips.
Jag var inne och rotade på Schneider effter Eljo, men letade på fel ställe.
Antar att Eljos IHC-dimrar klarar "enkel tryckknapp" som jag är ute efter? Hittar inga beskrivningar.
Vadsbo-produkter är nya för mig. De fanns på Selga med andra E-nummer...hmm.
Jag var inne och rotade på Schneider effter Eljo, men letade på fel ställe.
Antar att Eljos IHC-dimrar klarar "enkel tryckknapp" som jag är ute efter? Hittar inga beskrivningar.
Vadsbo-produkter är nya för mig. De fanns på Selga med andra E-nummer...hmm.
Nej, det är svårt att hitta produktblad. Ny modell. Men den går att koppla fristående.Johan Gunverth skrev:
Här är kopplingsschema på föregångaren 400-UNI http://www.schneider-electric.se/downloads/IHC_TI/TI-E1736131.pdf
Jo, köpte mina genom Ahlsell och har också sett att Garo (brandade?) har börjat med dessa:Johan Gunverth skrev:

GARO: Dimmer
Hur som helst så är det bra grejor!
1000W: 1.600 + moms
1500W: 1.785 + moms
Privat? Tyvärr inte på Ahlsell, såg dock dessa på elbutiken:
elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
1500W: 1.785 + moms
Privat? Tyvärr inte på Ahlsell, såg dock dessa på elbutiken:
elbutik.se elmateriel belysning golvvärme vägguttag strömbrytare elmaterial Renova LVI IHC Eljo downlight LexCom belysning lampor armaturer
Klicka här för att svara