Jag funderar på att få installerat smidigare dimmer till mina 230V-spots. Tittade därför på varianter med tryckknappsstyrning istf den nuvarnade fjantiga och fula ratten. Alla VP-rör går till centralen så det är lätt att dra om FK för tryckknapp. Dessutom kan jag konvertera mina Eljo Trend till återfjädrande och snyggt integrera tryckknappsfunktionen

Denna kollade jag på:
Ensto Universaldimmer Master 500
E 19 013 70
Ensto
Har ju även mjuktändning och -släckning.

Några åsikter?

Många fabrikat har sådana dimmrar du önskar.
En populär dimmer är Eljos UNI-dimmer för IHC som går utmärkt att använda som "stand-alone"dimmer med återfjädrande tryckknapp för 230V. Pga stora försäljningskvantiteter tror jag de ligger bra till i pris. Finns i 300/600/1000 W/VA på Elbutik.se, pris: 300W=670, 600W=1269 och 1000W=1600 kr/st.

En snabb sökning på din föreslagna Ensto-dimmer (500W/VA) på Elproffset.se gav 2450 kr/pris. Jag har ingen erfarenhet av just den produkten.

p.s.
Länk till Eljodimmern Schneider Electric AB

Tack för tips.

Jag var inne och rotade på Schneider effter Eljo, men letade på fel ställe.
Antar att Eljos IHC-dimrar klarar "enkel tryckknapp" som jag är ute efter? Hittar inga beskrivningar.

Vadsbo-produkter är nya för mig. De fanns på Selga med andra E-nummer...hmm.

Johan Gunverth skrev:
Jag var inne och rotade på Schneider effter Eljo, men letade på fel ställe.
Antar att Eljos IHC-dimrar klarar "enkel tryckknapp" som jag är ute efter? Hittar inga beskrivningar.
Nej, det är svårt att hitta produktblad. Ny modell. Men den går att koppla fristående.
Här är kopplingsschema på föregångaren 400-UNI http://www.schneider-electric.se/downloads/IHC_TI/TI-E1736131.pdf

Johan Gunverth skrev:
Vadsbo-produkter är nya för mig. De fanns på Selga med andra E-nummer...hmm.
Jo, köpte mina genom Ahlsell och har också sett att Garo (brandade?) har börjat med dessa:

RTEmagicC_1901897.jpg.jpg
GARO: Dimmer

Hur som helst så är det bra grejor!

himmagjort
Jo, köpte mina genom Ahlsell och har också sett att Garo (brandade?) har börjat med dessa:
Vad fick du betala för den? Kan man handla på Ahlsell som privatperson?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.