Av och till erfar vi små stötar i duschen, jag har bara märkt det vid något tillfälle för flera år sedan, sambon flera gånger helt nyligen.

Jag har mätt lite slumpmässigt; ingen (någon volt) spänning mellan nolla och jord, ej heller mellan el-jord i dosa och vattenrören, där jag har mätt.

Jordfel av ett eller annat slag ligger förstås nära till hands att misstänka. Hur går jag nu lämpligen vidare i mina undersökningar?

(Jag har hygglig kunskap i ellära, men dålig koll på elinstallation.)

C
Sök i forumet - du är inte ensam om detta problem! Sist tror jag det var strul med grannens elstängsel(!)

Jag har sökt, men inte funnit... försöker igen :-)

Ett fall jag sett var när varmvattenberedaren matade ut en läckström på vattenledningsröret. Sedan hade man en såndär kromad slinga utanpå duschslangen, när man då höll i hantaget och kom i kontakt med golvbrunnen så blev det en väg till jord och man upplevde att man fick små stötar. (Samma resultat om man höll i blandaren och kom i kontakta med golvbrunnen)

Men som det nämndes ovan, du lär inte vara helt ensam om detta fenomen. Jag har hört orsaker som är allt mellan läckströmmar från hydrofoner och varmvattenberedare till elstängsel och avskavda telekablar. (Sanningshalten får man ta med en nypa salt, men det är mycket som teoretiskt skulle kunna orsaka detta fenomen)

Hmm, varmvattenberedaren misstänker jag gärna, den har krånglat en del. Tvättmaskinen har också bråkat nyligen. Jag tror att jag ska mäta mellan all slags jord jag kommer åt i hela badrummet och se om nåt klarnar.

Hoppas på fler tips här också :-)

T
Mät upp alla dina vitvaror och grejor som har skyddsjord och kolla om någon av jordningarna inte är fungerande. Mät därefter också att alla jorduttag verkligen har en fungerande jord. Jag råkade ut för att en skarv till jordledningen i en dosa hade gått av, så när vi tog i diskmaskinen, började det "kittla lite", det visade sig att det gick läckström öven en störskyddskondensator i diskmaskinen och voltmätaren visade 180V. Om du nu har mekat med vvb alt tvättmasklinen finns det alltså en viss chans att jordledningen är av och en störskyddskondning då kan läcka över växelspänningen.

Hjälpte en kompis med elinst i hans hus. Han hade ett liknande problem, man märkte det bara när man duschade och ståd på golvbrunnen av metall. mätte då mellan golvbrunn och blandare fick det till ca 14 volt.
Stängde då av all el i huset (i mätarskåpet) gick tillbaka och mätte samma sak!!
Jordade då med en 16mm2 kabel mellan avlopps nät vatten lednings nät och jord i elcentral och problemet försvann.
Det kan ha flera orsaker men en dålig jordning vid närliggande trafo eller liknande.

Tack för era svar.

Jag har inte hunnit krafsa så mycket med saken, men det verkar inte vara några större konstigheter med el-jord och tex vattenledningsrören i alla fall. Ingen potential mellan vattenledningar och jordledning i dosa, inte heller mellan jordanslutningar eller chassi i vvb el tvättmaskin.

Jag försökte också mäta just duscharmatur-avlopp; golvbrunnen är dock plast och "ingjuten" så jag fick hälla på vatten för att få kontakt. Lyckades bara finna små  spänningar < 1 volt. Men det kan ju vara rimligt att det blir annorlunda när man duschar länge och det är riktigt mycket vatten som spolar ner.

Att jorda avloppet verkar vettigt, det är besvärligt att komma åt dock. Några mer storslagna renoveringar finns det inte budget för.

Om jag lyckas mäta upp högre spänningar (som det måste ha varit eftersom de kändes) ska jag gå vidare och stänga av el för att se om det kommer utifrån...

För sambons skull kanske man så länge kan sätta en tråd från armatur ner till brunnen, en lokal 'kortslutning' alltså?

Det kan ju vara så att spänningen bara finns när ex. vramvattenberedearen är igång och värmer vatten (vilket den troligen inte gör mer än korta stunder) eller tvättmaskinen som också värmer vatten korta stunder.

Hempularen: när det gäller vvb såg jag till att den jobbade när jag mätte. Jag är relativt säker på att tvättmaskinen inte var i farten när sambon fick sina stötar.

Är det pulser så är det sannolik ett elstängsel.

Jag såg att någon råkat ut för det. När jag kände det var det vanlig 50 Hz tingeling (ok, jag kan inte påstå att jag känner av den exakta frekvensen, men ni fattar, inte urskiljbara pulser i vilket fall).

Vi har ganska långt till närmaste elstängsel - så vitt jag vet.

Elstängsel är det nog inte.

Som sagt sådana fel kan vara svåra.

Men om det är något inne i huset, så borde det ju ha med vatten att göra. Dvs något som leder över ström till vattnet.

Hur är det med elpanna för värme? Cirkulationspump för värme, diskmaskin i köket?

Har ni eldrivet värmegolv i badrummet? Om ni har det, har du kontrollerat att jordfelsbrytaren (som då måste finnas) fungerar?

Ett lite långsökt fel (men som skulle kunna vara farligt), är om du har ett isolationsfel på ledning i närheten av badrumsgolvet så att du får ström i golvet. Golvet leder då typiskt ganska dåligt, men tillräckligt för att kännas, och med lite fukt på fel ställe kunna leda ganska bra och bli farligt. Undersök om du kan mäta spänning mellan golvet (ex. om du har metallgaller över brunnen) och "äkta jord" , dvs ex. jordanslutningen på ett vägguttag i närheten.

> om det är något inne i huset, så borde det ju ha med vatten att göra. Dvs något som leder över ström till vattnet.

Det finns inte så mycket att välja på. VVB, tvättmaskin och... inget mer. Varmvattenberedarens patron har tidigare pajat, så själva tråden blottats mot vattnet - tjosan. Den är visserligen bra jordad, men det är ju ändå nåt man kan kolla. Tvättmaskinen har avstörningkondensator före strömbrytaren, tyvärr har vi ingen yttre brytare till den utan för att kolla den får jag skruva ur kablar ur sockerbiten eller traska ut i vintern och dra ur en handske. Eller dra proppen, iofs, men lyset ligger säkert på samma. Ack så besvärligt.

Det kan ha någonting med avloppet (eller golvet) att göra. Det är min hypotes just nu, långsökt eller ej.

När det gäller avlopp & golv: Varmvattenberedaren har ingen kontakt med avlopp, tvättmaskinens avloppslang är som brukligt uppböjd, så när den inte spolar ut lär den ha minimal kontakt.

Jag ska för tillfället lägga en bit plåt vid (plast)brunnen (dvs det våta golvet) och dra en sladd från den till ett vattenrör (som bör ha omätbart motstånd mot armaturen). Då kan man duscha i fred, men också passa på att mäta lite seriösare (både golv-"eljord" och golv-vattenledning), och med lite tur kunna se hur det är med vvb på/av och tvätt på/av. Och, som sagt ovan, med huvudbrytaren på/av.

Ingen golvvärme?
Hydroforpump?
Värmekabel i rör?
Installation med SP-rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.