8 725 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
FK i plåtrör
Sida 1 av 2
Vet att detta har varit upp förut men ...
Tänker i takt med att vi renoverar om huset (från 50-talet) dra om elen. Har naturligtvis plåtrör och plåtdosor i huset. Om jag förstå rätt så är det ok att dra FK i dessa rör under förutsättning att dom är jordade, vilket dom verkar vara då jag mätt upp noll ohms motstånd mellan rör och jord. Var det standard 1950 att jorda rören eller har jag bara haft tur ?
Eftersom jag tänker dra fram jord till alla uttag så tänkte jag att i varje dosa ansluta den framdragna jorden till dosan och samtliga rör (bara för att vara säker på jordningen är tillräkligt bra). Om man hittar dosor/rör som inte redan är jordade skulle detta vara ett acceptablet sätt att jorda rör/dosor - det finns ju en risk att det någon stans finns en bit rör som inte blir jordad då ... Verkar denna metod ok ? Hur gör en behörig elektriker vid en elrenovering ?
Viket är bästa sättet att anluta kabeln till rören, lödning eller med plåtskruv ?
/RikardJ
Tänker i takt med att vi renoverar om huset (från 50-talet) dra om elen. Har naturligtvis plåtrör och plåtdosor i huset. Om jag förstå rätt så är det ok att dra FK i dessa rör under förutsättning att dom är jordade, vilket dom verkar vara då jag mätt upp noll ohms motstånd mellan rör och jord. Var det standard 1950 att jorda rören eller har jag bara haft tur ?
Eftersom jag tänker dra fram jord till alla uttag så tänkte jag att i varje dosa ansluta den framdragna jorden till dosan och samtliga rör (bara för att vara säker på jordningen är tillräkligt bra). Om man hittar dosor/rör som inte redan är jordade skulle detta vara ett acceptablet sätt att jorda rör/dosor - det finns ju en risk att det någon stans finns en bit rör som inte blir jordad då ... Verkar denna metod ok ? Hur gör en behörig elektriker vid en elrenovering ?
Viket är bästa sättet att anluta kabeln till rören, lödning eller med plåtskruv ?
/RikardJ
om man inte är elektriker och har eller står under någons behörighet så får man inte göra eljobb som tråddragning. och i plåtrören får man inte sätta in fler fk än det varit från början vilket gör att antingen får man ha ojordat eller så får man rör och dosor utbytta.
Att detta inte går att betrakta som ett omfattande byte av eluttag är det ju inge snack om. Men åt sidan åt den delen nu.
Spännande detta med FK i plåtrör då jag med säkerhet vet flera fastigheter i Stockhloms första "milijon plrogram" (Hammarbyhöjden/Abrahamsberg mm.) som byggdes direkt efter kriget som på senare tid har fått bytta elstammar mm och då använt de gamla rören som garanterat är av plåt utan några jordskruvar mm i plåtdosorna. Har reglerna ändrats nyligen eller är detta nåågot man normalt ser mellan fingrarna på för att det trotts allt blir en säkrare anläggning med nya FK, jordat runt om och JFB?
Spännande detta med FK i plåtrör då jag med säkerhet vet flera fastigheter i Stockhloms första "milijon plrogram" (Hammarbyhöjden/Abrahamsberg mm.) som byggdes direkt efter kriget som på senare tid har fått bytta elstammar mm och då använt de gamla rören som garanterat är av plåt utan några jordskruvar mm i plåtdosorna. Har reglerna ändrats nyligen eller är detta nåågot man normalt ser mellan fingrarna på för att det trotts allt blir en säkrare anläggning med nya FK, jordat runt om och JFB?
Jag har aldrig varit med om att man jordar gamla SP-, plåtrör eller dosor vid underhåll.
http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/vanligafragor/blaboken.4.188f506ff69105f458000142.html
Se avd A, kapitel 52, fråga 00-84.
Drar man endast i 3G1,5 där det tidigare förekom 2x1,5 så anser jag att man dessutom höjer elsäkerheten. Reglen med jordning gäller bara vid ny anläggning eller om man VÄSENTLIGT förändrar anläggningen.
http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermeny/vanligafragor/blaboken.4.188f506ff69105f458000142.html
Drar man endast i 3G1,5 där det tidigare förekom 2x1,5 så anser jag att man dessutom höjer elsäkerheten. Reglen med jordning gäller bara vid ny anläggning eller om man VÄSENTLIGT förändrar anläggningen.
Intressant svar från elsäkerhetsverket. Verkar ju inte vara några problem att byta kablar, frågan är väl bara om framdragning av jord faller under "utvidgning" i texten nedan :
"Enligt ALLMÄNNA BESTÄMMELSER 1.4 gäller föreskrifterna angående en anläggnings utförande endast om den utvidgas, byggs om, läggs om eller om anläggningens användning eller förutsättningarna förändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten. "
Tänker nog göra ett försök att dra fram jord - ska dock kolla med "min" elektriker först vad han har för uppfattning ...
"Enligt ALLMÄNNA BESTÄMMELSER 1.4 gäller föreskrifterna angående en anläggnings utförande endast om den utvidgas, byggs om, läggs om eller om anläggningens användning eller förutsättningarna förändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten. "
Tänker nog göra ett försök att dra fram jord - ska dock kolla med "min" elektriker först vad han har för uppfattning ...
Det där är ju de gamla föreskrifterna som inte gäller längre. De nya heter 2004:1 och började gälla i sin helhet från 1/7 i år.Carl skrev:Jag har aldrig varit med om att man jordar gamla SP-, plåtrör eller dosor vid underhåll.
[länk]
// DeBe
Och i de nya ? Vad står det där och hur ska de tolkas vid renovering med utbyta av tråd i plåtrör??
Jo jag vet, men man måste väl följa lite sunt förnuft och inte tvångsmässigt följa paragrafer. Elsäkerhetsverkets frågor och svar har väl inte förändrats? Tala annars om för mig vad som skiljer i blå bokens kapitel 52 som jag hänvisade till och motsvarande stycke i nya elinstallationsreglerna SS 36 40 00.DeBe skrev:
Du kan ringa till Elsäkerhetsverket och be dem ta bort frågor och svar om blå boken från hemsidan eftersom de inte är relevanta. Om några år så har vi då kanske byggt upp en kunskapsdatabas med samma frågor besvarade igen?
p.s.
Jag vidhåller att byta tråd och dra i jordtråd är ett underhåll och inte en utvidgning av anläggning.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Det där tycker jag låter lite farligt. Om man tänker hempula så vill jag nog påstå att då skall man följa paragraferna. Det är en sak om en behörig elektriker med de kunskaper han (förhoppningsvis) har gör en "sunt förnuft bedömning". Men som aldrig så kunnig hempulare så kan man inte veta vilka bedömningar som ligger bakom reglerna, då kan man heller inte göra en korrekt bedömning av vad som är sunt förnuft.
För att ta ett kanke lite orättvist exempel: Antag att du har en ganska okunnig hempulare, men som tror sig ha "nödig kännedom" för att byta ut ett uttag med jord. Antag att han med sin begränsade kunskap tycker att sunt förnuft måste ju vara att låta bli att montera skyddsjorden, efterssom jag ju vet att det kan vara farligt att sätta den fel. Även om man nu tror sig vara ganska kunnig så hävdar jag att man kan göra felaktiga bedömningar av vad som är sunt förnuft av ungefär samma kaliber. Om man däremot tar reda på vad reglerna säger, och ser till att följa det in i minsta detalj så bör hempuleriet kunna bli ganska ofarligt. Om man sedan tycker att sunt förnuft talar mot reglerna, ja konsultera då en behörig elektriker, håller han med om din bedömning så är det väl OK.
Jag förstod att den meningen kunde missuppfattas, men orkade inte ändra den.
Den måste läsas i sitt sammanhang. Jag menar att föreskrifterna har inte förändrats radikalt så man borde anse att elsäkerhetsverkets frågor och svar även borde gå att tillämpa på de nya föreskrifterna.
Givetvis ska man följa paragrafer, men TOLKA med sunt förnuft.
Den måste läsas i sitt sammanhang. Jag menar att föreskrifterna har inte förändrats radikalt så man borde anse att elsäkerhetsverkets frågor och svar även borde gå att tillämpa på de nya föreskrifterna.
Givetvis ska man följa paragrafer, men TOLKA med sunt förnuft.
Skillnaden är väldigt stor mellan Blå boken och SS 436 40 00. Den är rent ut sagt gigantisk. Vad är det då som är den stora skillnaden? Jo blå boken var föreskrifter som man var tvungen att följa. Såkallade SKALL krav. SS 436 40 00 är en standard som man bör följa. Men det är inget krav att göra det. Det är heller inget krav i de nya föreskrifterna att man måste förlja standarden. Utan man bör göra det. Ett såkallat BÖR krav.Carl skrev:
För oss paragrafryttare som tycker att man ska göra som det ska vara så är det en stor skillnad mellan SKALL och BÖR.
// DeBe
Nja, jag håller inte riktigt med. Vi får förutsätta att man fortsätter jobba efter SS 436 40 00 (kopia av blå boken) eftersom det ju klart och tydligt i inledningen av 2004:1 står under paragraf 3 och 4 att en starkströmsanläggning SKALL vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis. Och den anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis om den är utförd enligt svensk standard.
Visst kan du avvika från svensk standard men hur dokumenterar du det och varför skulle du vilja göra det?
Frågan gällde ju ändå om elsäkerhetsverkets fråga och svar angående FK i plåtrör fortfarande är relevant eftersom vi nu gått över till andra regler.
Så du (DeBe) tror nu att man måste jorda plåtrören? Är det det du menar, eller märker du bara ord och påpekar att nya föreskrifter gäller så nu måste vi fråga elsäkerhetsverket igen?
Visst kan du avvika från svensk standard men hur dokumenterar du det och varför skulle du vilja göra det?
Frågan gällde ju ändå om elsäkerhetsverkets fråga och svar angående FK i plåtrör fortfarande är relevant eftersom vi nu gått över till andra regler.
Så du (DeBe) tror nu att man måste jorda plåtrören? Är det det du menar, eller märker du bara ord och påpekar att nya föreskrifter gäller så nu måste vi fråga elsäkerhetsverket igen?
Jag har svarat på en tidigare inlägg där man hänvisade till gamla föreskrifter om att dessa inte gäller längre. Sedan frågade du vad det var för skillnad på blå boken och svensk standard. Detta svarade jag på. Blå boken var ett krav. Dagens standrad är inte det.Carl skrev:Nja, jag håller inte riktigt med. Vi får förutsätta att man fortsätter jobba efter SS 436 40 00 (kopia av blå boken) eftersom det ju klart och tydligt i inledningen av 2004:1 står under paragraf 3 och 4 att en starkströmsanläggning SKALL vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis. Och den anses uppfylla god elsäkerhetsteknisk praxis om den är utförd enligt svensk standard.
Om det gör att jag märker ord och att du därför måste fråga elsäkerhetsverket får du ha din helt egna uppfattning om. Men min uppfattning är solklar. Om man hänvisar folk vad man ska göra eller inte så ska man iaf hänvisa till gällande regler och inte till gamla.
Tack för kaffet
// DeBe