12 577 läst ·
12 svar
13k läst
12 svar
Nattvakten från Konstsmide - Någon som testat?
Hej!
Överväger att köpa Konstsmides produkt Nattvakten, som är en kombiprodukt för skymningsrelä, timer och rörelsevakt. Säljs av bl.a. elbutik.se http://www.elbutik.se/product.htm?product_id=131559
Är det någon som testat denna med bra resultat?
Som jag läser produktfaktan, så verkar "nattsläckningen" vara förinställd. Stämmer det, eller går den att ändra?
Går detektorns avstånd respektive skymningsreläets känslighet att justera?
Dessutom anges att det efter ett strömavbrott tar 1-2 dygn innan den fungerar igen. Varför? Har den inbyggd radiokontrollerad klocka, eller nåt?
Alltså,
Fungerar denna bra, eller ska man välja andra "lösa" delar?
Överväger att köpa Konstsmides produkt Nattvakten, som är en kombiprodukt för skymningsrelä, timer och rörelsevakt. Säljs av bl.a. elbutik.se http://www.elbutik.se/product.htm?product_id=131559
Är det någon som testat denna med bra resultat?
Som jag läser produktfaktan, så verkar "nattsläckningen" vara förinställd. Stämmer det, eller går den att ändra?
Går detektorns avstånd respektive skymningsreläets känslighet att justera?
Dessutom anges att det efter ett strömavbrott tar 1-2 dygn innan den fungerar igen. Varför? Har den inbyggd radiokontrollerad klocka, eller nåt?
Alltså,
Fungerar denna bra, eller ska man välja andra "lösa" delar?
Jag har en sådan
Det tar 1-2 dagar pga att den ställer in "tiden" genom att jämföra när det blir mörkt respektive ljust på dagen. Den är alltså släckt 23-06 (vintertid, alltså 24-07 på sommaren)
Det finns inget att justera i den och klockan sköter sig förvånandsvärt bra! skiljer på ca 10min från 24 tills den stänger av.
Jag är då väldigt nöjd med den
Det tar 1-2 dagar pga att den ställer in "tiden" genom att jämföra när det blir mörkt respektive ljust på dagen. Den är alltså släckt 23-06 (vintertid, alltså 24-07 på sommaren)
Det finns inget att justera i den och klockan sköter sig förvånandsvärt bra! skiljer på ca 10min från 24 tills den stänger av.
Jag är då väldigt nöjd med den
Jag har också monterat en, och jag saknade en X-kopplingsplint för jordledaren. Det blev till att stoppa in en orange WAGO (det var vad som fanns i elverktygslådan), och då blir det trångt. Men det går.
Hur pass känslig är den för ljuset från den lampan som den kontrollerar? Eftersom rörelsedetektor och ljussensor sitter i samma enhet så vill man antagligen montera den så att ljuset från lampan riskerar att falla i närheten av sensorn. Har av erfarenhet sett att det inte är så lyckat med en ljussensor för nära lampan. Har en gång missat detta vilket resulterade i en blinkande lampa när den var gång den tändes trodde att det blivit dager, varpå lampan givetvis släktes :
Samtidigt har jag i ett par av armaturerna ute Osrams lågenergi lampor med inbyggd ljussensor, och de är på något konstigt vis opåverkade av sitt eget ljus. Fråga mig inte hur det funkar, men funkar gör det. Hur är det med Nattvakten?
Tompa
Samtidigt har jag i ett par av armaturerna ute Osrams lågenergi lampor med inbyggd ljussensor, och de är på något konstigt vis opåverkade av sitt eget ljus. Fråga mig inte hur det funkar, men funkar gör det. Hur är det med Nattvakten?
Tompa
Stämmer inte när det gäller Nattvakt. Monterade min 0,5m från lampan med en blinkande lampa som resultat. Ringde KonstSmide och frågade. De sa att det var normalt, den skulle monteras där ljuset från lampan INTE föll, gärna över där det ofta inte blir belyst. Den släcks om den får eljus på sig. Då jag har trångt uppåt prövade jag att dra bort den 4m i sidled utan bättre resultat. Var då tvungen att skärma av den lite med en plastbit för att inte få in direkt belysning i sensorn.ompalompa skrev:
Dessutom är det tajt från kabelingång till anslutning. Anslutningen är dessutom en skruvanslutning som är direkt lödd på ett kretskort, vilket gör att jag var rädd för att böja sönder en lödanslutning vid den tajta monteringen med heldragen ledare. Inte imponerad av denna produkt. (Inte heller svärfar, elektriker, som ansvarade för monteringen var imponerad.)
Kan man däremot montera den så att det funkar så är det ju smutt med tre funktioner i en. Men oftast vill man ju ha en rörelsesensor i närheten av lampan, och det är problem med denna produkt.
Tompa
Jag har monterat nattvakten på 2 ställen där den sitter ca 1 meter från lampan och jag har inte haft några blinkande lampor. Har i och för sig lågenergilampor(18W)Tompa01 skrev:Stämmer inte när det gäller Nattvakt. Monterade min 0,5m från lampan med en blinkande lampa som resultat. Ringde KonstSmide och frågade. De sa att det var normalt, den skulle monteras där ljuset från lampan INTE föll, gärna över där det ofta inte blir belyst. Den släcks om den får eljus på sig. Då jag har trångt uppåt prövade jag att dra bort den 4m i sidled utan bättre resultat. Var då tvungen att skärma av den lite med en plastbit för att inte få in direkt belysning i sensorn.
Håller med, skruvanslutningen är under all kritik och inte mycket till kopplingsutrymme.Tompa01 skrev:Dessutom är det tajt från kabelingång till anslutning. Anslutningen är dessutom en skruvanslutning som är direkt lödd på ett kretskort, vilket gör att jag var rädd för att böja sönder en lödanslutning vid den tajta monteringen med heldragen ledare. Inte imponerad av denna produkt. (Inte heller svärfar, elektriker, som ansvarade för monteringen var imponerad.)
Behöver den en nolla? eller slipper man det?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Ni ska vara glada om den behöver nolla, då fungerar den till alla sorters belysningskällor.
Protte
Protte
Jag har haft en Nattvakten monterad på landet i 5 år och kan bara konstatera att den fungerar perfekt utöver känslighet för belysning, i mitt fatt en lågenergilampa moterad 1,5 meter ovanför. Jag har fått montera en keps för att lösa problemet!Matarese skrev:
Men då går man in med en 4-ledare om den behöver en nolla va? Eller tänker jag fel, för man brukar väl kunna använda den blå ledaren som tändtråd annars, när den inte ska vara nolledare.. ?
Klicka här för att svara